4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک تخصصی درمان افسردگی در مشهد

5/5

کلینیک تخصصی درمان افسردگی در مشهد

اگر بدنبال درمان اختلال افسردگی خود یا عزیزانتان هستید با ما تماس بگیرید.

افسردگی چیست؟

افسردگی، یک اختلال شایع اما جدی در جامعه امروز است. این اختلال منجر به برهم خوردن زندگی طبیعی فرد و ایجاد احساسات منفی مانند غم، اضطراب، ناامیدی و عصبانیت در فرد می‌شود.

افسردگی بر فکر، احساس و عمل فرد تأثیر گذاشته و زندگی وی را مختل می‌کند. درصورتی‌که علائم شایع افسردگی بیش از دو هفته در فرد ادامه داشته باشد بهتر است که به متخصص اعصاب و روان مراجعه کرده و درخواست کمک کند.

مهم است که افراد دچار افسردگی بدانند که علائم و احساسات فعلی آن‌ها تنها به خاطر بیماری‌شان هستند و نه خود واقعی آن‌ها. مهم نیست که چقدر احساس ناامیدی، یاس و افسردگی می‌کنید؛ با درک علل و درمان آن می‌توانید اولین قدم برای داشتن احساس بهتر و غلبه بر مشکلات را بردارید.

احساس ناامیدی و غم در برخی مواقع، جزوی از زندگی طبیعی انسان است اما وقتی عواطفی مانند ناامیدی و عدم لذت از زندگی با گذشت زمان در فرد از بین نروند و تشدید شوند ممکن است فرد دچار افسردگی شود.

افسردگی نه‌تنها باعث داشتن احساس غم و اندوه در تمامی مراحل زندگی فرد می‌شود بلکه توانایی وی در پاسخ به مشکلات زندگی، انجام فعالیت‌های روزانه و عملکرد جسمی و عقلانی را تحت‌الشعاع قرار داده و در خوردن، خوابیدن و لذات زندگی فرد اخلال ایجاد می‌کند تا حدی که حتی گذراندن یک روز معمولی نیز برای وی سخت و طاقت‌فرسا می‌شود.

 انواع اختلالات افسردگی را بشناسیم

تصویر متعلق به این مجموعه است

 

افسردگی به اشکال و فرم‌های مختلفی درمی‌آید. در حالیکه تشخیص افسردگی پیچیده است، دانستن این‌که بیمار به کدام نوع افسردگی مبتلا شده است به مدیریت علائم توسط متخصص و ارائه بهترین راهکار کمک شایانی می‌کند. انواع افسردگی بر اساس نوع و شدت عبارتند از:

  • افسردگی خفیف تا متوسط

افسردگی خفیف، شایع‌ترین نوع افسردگی است. این نوع از افسردگی می‌تواند در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کرده و شادی و انگیزه فرد را از بین ببرد.

  • افسردگی دوره‌ای مزمن (کج‌خلقی یا دیستایمی)

دیستایمی نوعی افسردگی مزمن ولی درجه پایین است. در این مدل از افسردگی، فرد معمولاً احساس خفیف و دائمی افسردگی را داشته و گاه‌به‌گاه نیز علائم آن کاملاً برطرف می‌شود.

  • افسردگی شدید

افسردگی شدید از انواع نادر افسردگی است که با علائم شدید و بی‌امان همراه است. در صورت عدم درمان، افسردگی شدید می‌تواند منجر به مختل شدن زندگی فردی و اجتماعی فرد و حتی آسیب جسمی به وی شود.

  • افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک

افسردگی آتیپیک زیرمجموعه افسردگی معمول ولی با الگوی رفتاری خاص است. این نوع از افسردگی بهتر به روش‌های درمانی و دارو پاسخ داده و شناسایی آن در مراحل ابتدایی منجر به درمان سریع آن می‌شود.

  • افسردگی سایکوتیک

افسردگی سایکوتیک شدید زمانی رخ می‌دهد که فرد دارای یک بیماری شدید روانی مانند توهم در کنار افسردگی خود باشد. این توهمات می‌توانند شامل شنیدن یا دیدن چیزهایی که بقیه نمی‌بینند، توهم انجام گناه بزرگ و توهم داشتن فقر یا بیماری باشند.

مهمترین علائم افسردگی

تصویر متعلق به این مجموعه است

در زیر به مهمترین علائم افسردگی اشاره شده است.

لازم به ذکر است این موارد می تواند بصورت کوتاه مدت برای همه بوجود بیاید اما اگر علائم ذکر شده بیش از دو هفته بصورت مداوم وجود داشته باشد، می توان گفت شخص افسرده شده است. علائم اصلی افسردگی بشرح زیر است اما تشخیص افسردگی و همچنین سطح آن می بایست توسط روانشناس انجام شود:

  • گریه کردن، ناراحتی و غمگین بودن
  • کاهش سطح انرژی و شادابی
  • احساس اضطراب و بی قراری
  • کاهش یا افزایش اشتها
  • کاهش یا افزایش خواب
  • کاهش توان تمرکز و حافظه
  • کاهش قدرت تصمیم گیری
  • احساس گناه، ناامیدی و پوچ بودن
  • احساس بی ارادگی و عدم وجود شوق و انگیزه

 راهکارهای پیشگیری و مدیریت رفتاری افسردگی

تصویر متعلق به این مجموعه است

از راهکارهای موثر در کاهش افسردگی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ورزش کردن و پیاده روی به منظور ترشح هورمون آندورفین که شادی آفرین است.
  • گوش دادن به موسیقی شاد و عدم گوش دادن به موسیقی غمگین
  • معاشرت کردن با افراد شاد و شوخ طبع و عدم معاشرت با افراد غمگین
  • رفتن به مسافرت و لذت بردن از طبیعت
  • حل کردن مساله
  • فکر نکردن به گذشته و سرگرم کردن خود
  • تغییر دکوراسیون خانه یا محل کار
  • خرید کردن برای خانم ها
  • توکل کردن به خدا و پیشه کردن صبر و بردباری
  • مشارکت در انجام کارهای خیر و خداپسندانه
  • انرژی و تفکر مثبت داشتن بواسطه مثبت اندیشی
  • در حال زندگی کردن و عدم درگیر کردن ذهن به آینده که موجب استرس و نگرانی می شود.
  • مدیریت زمان و برنامه داشتن برای خود و متعاقبا عمل به آن
  • نداشتن انتظار نابجا و بیش از حد از خود و دیگران
  • انجام دادن کارهایی که دوست داریم آنها را انجام دهیم.
  • دوری کردن از مصرف مشروبات، دخانیات و مواد مخدر
  • کم کردن مصرف اینترنت و گوشی ( در کل کم کردن تاثیر تکنولوژی در زندگی )

علائم افسردگی در مردان

کلینیک تخصصی درمان افسردگی در مشهد

علائم افسردگی در مردان کمی سخت‌تر از دیگر افراد قابل تشخیص است.

آقایان به دلیل هنجارهای موجود در جامعه کمتر به ابراز احساسات خود تمایل دارند. همین مساله باعث می‌شود که در اکثر اوقات احساساتی مانند: درماندگی، غم و اندوه، بی‌انگیزگی، استیصال و… را مخفی کرده و آن‌ را بروز ندهند.

در نتیجه تمام آن‌ها را به شکل خشونت یا عصبانیت نمایش دهند که طبق هنجار‌های جامعه از مردان پذیرفته‌تر است. در نتیجه ممکن است تشخیص ریشه عصبانیت در مردان همیشه آسان نباشد و اطرافیان نتوانند همیشه دلیل عصبانیت آقایان را متوجه شوند. برای همین در صورت بروز و تداوم خشونت و عصبانیت در آقایان،‌ باید این مسأله را در نظر داشت که ممکن است ریشه این رفتار در افسردگی ایشان باشد.

آقایان نسبت به خانم ها کمتر احساسات خود را ابراز می‌کنند، به همین دلیل بیشتر در خطر نتایج منفی بیماری افسردگی هستند.

افسردگی در زنان

کلینیک تخصصی درمان افسردگی در مشهد

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، بیولوژی، باروری، تغییرات هورمونی و روابط بین‌فردی در ابتلای زنان به افسردگی نقش دارند.

بسیاری از زنان در دوران قاعدگی دچار تغییرات رفتاری و جسمی مانند احساس افسردگی و تحریک‌پذیری می‌شوند. عده‌ی زیادی از زنان افسرده علائم شدیدتری را در دوران پیش از قاعدگی تجربه می‌کنند. در مبتلایان به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD)، علائم افسردگی تا زمان آغاز قاعدگی به تدریج شدیدتر می‌شوند. پژوهشگران سعی دارند بدانند تغییر دوره‌ای هورمون‌ها چگونه بر ساختار شیمیایی مغز در مبتلایان به افسردگی تأثیر می‌گذارد.

همچنین بسیاری از زنان پس از زایمان به اختلالات خُلقی مقطعی دچار می‌شوند. از جمله‌ی این اختلالات خلقی می‌توان به افسردگی پس از زایمان اشاره کرد. این عارضه که به فاصله‌ی کوتاهی پس از وضع‌حمل بروز می‌کند، موجب اضطراب، بی‌خوابی، گریه یا افکاری مانند آسیب رساندن به خود یا نوزاد می‌شود و به همین دلیل، انجام فعالیت‌های عادی روزمره برای فرد به سختی امکان‌پذیر است.

تشخیص اختلال افسردگی با نقشه مغزی در مشهد

 

نقشه مغزی یا الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG) یک ابزار برای تشخیص ضعف ها یا توانمندی های مغز است که با استفاده از پردازش نوار مغزی یا EEG میزان فعالیت الکتریکی را در قسمت های مختلف مغز اندازه می گیرد. با استفاده از QEEG  می توان عملکرد مغز را بررسی کرد و  مشخص نمود که فعالیت الکتریکی در کدام نواحی مغز کم و زیاد شده است و بدین ترتیب نقاط ضعف و قدرت و مشکلات (اختلالات) مغزی بر ما آشکار می شود.

اختلالاتی نظیر AD/HD، اضطراب، افسردگی، آلزایمر ، اختلالات یادگیری، اختلال وسواس اجباری، اختلالات خواب، صرع و تشنج و… با استفاده از QEEG قابل تشخیص اند. برای بدست آوردن QEEG ، ابتدا با قرار دادن کلاه EEG روی سر تا ۱۹ کانال EEG یا نوار مغزی از فرد گرفته می شود در مرحله بعد یک سری عملیات پیچیده ریاضی ( مانند تبدیل فوریه و ویولت) روی EEG صورت می گیرد.

نتیجه‌ی این پردازش‌ها تبدیل به یک سری تصویر (سرهای رنگی ) می شود که به آن QEEG  یا  نقشه مغزی می گوییم. در واقع نقشه مغزی روشی است که با آن می‌توانیم زبان مغز را ترجمه کنیم.

در نقشه مغزی، هر سر رنگی مربوط به فعالیت یک موج مغزی است. نحوه کارکرد این امواج در کنار هم باعث می شود تا ما عملکرد مناسب یا نامناسب داشته باشیم. اگر هر کدام از امواج عملکرد مناسب داشته باشد، سر را به رنگ سبز می بینیم. فعالیت زیاد امواج مغزی به رنگ قرمز و فعالیت کم به رنگ آبی دیده می شود.

بیشتر بدانیم : نقشه مغزی چیست و چگونه انجام میشود؟

نوروتراپی در درمان افسردگی چگونه است؟

کلینیک تخصصی درمان افسردگی در مشهد

افرادی که ممکن است دچار یکسری از اختلالات بالینی یا  عصب-شناختی مانند: وسواس، اضطراب، افسردگی، اختلال خواب و… باشند،

شاید اولین راهی که برای برطرف کردن این دست از مشکلات به ذهنشان برسد مراجعه به روان‌درمانگر، روان‌پزشک یا مصرف طولانی مدت دارو باشد تا بلکه این اختلالات کمرنگ تر شوند در حالی که خیلی از افراد هستند که هیچ تمایلی به مصرف دارو ندارند.

تکنولوژی در این مورد هم به کمک ما آمده تا بتوانیم بدون مصرف دارو با استفاده از دستگاه نوروفیدبک برخی اختلالات روحی و روانیمان را درمان کنیم.

بیشتر بدانیم:  نوروفیدبک چیست؟

 TDCS برای درمان افسردگی چگونه است؟

کلینیک تخصصی درمان افسردگی در مشهد

تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای شامل چند روش مختلف از جمله تحریک فراجمجمه ای با جریان الکتریکی مستقیم (tDCS) ، تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای با جریان نویز تصادفی و تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای با جریان متناوب می باشد .

در همه این روش ها، جریان الکتریکی کوچک و ضعیفی از الکترودهایی که روی سطح سر قرار گرفته است بر روی نقاط خاصی از سر اعمال می شود .

به گفته یکی از متخصصان به نظر می رسد که تحریک الکتریکی مغز مانند سرترالین برای افراد مبتلا به افسردگی درمانی موثر باشد.

در این متد با جریان الکتریکی (حداکثر تا ۲ میلی آمپر) نواحی خاصی از مغز برای ایحاد نتایج خاص درمانی مورد تحریک قرار می گیرد.

نحوه اجرای درمان:

اصول کار به این صورت است که دو یا چهار الکترود بر روی نواحی خاصی از سر قرار می گیرد. جریان الکتریکی پس از عبور از نواحی مختلف (پوست سر، جمجمه و …) خود را به سطح قشر مغز می رساند.

دستگاه TDCS (تی دی سی اس) یکی از انوع دستگاه نوروتراپی است . نوروتراپی به معنی درمان اعصاب  و یا درمان سلول های عصبی (فیزیوتراپی مغز) است. ازاین وسیله درمانی هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته استفاده  می شود زیرا کاملا بی ضرر وبدون عوارض است. بنابراین TDCS دستگاهی است که برای درمان و تقویت سلول های عصبی و یا بیماری های مربوط به اعصاب بکار می رود.

روان درمانی و مشاوره

گفتگو در مورد احساساتتان می ‌تواند مفید باشد. اگر افسردگی به رابطه ‌تان باهمسر و یا شریک زندگی تان مربوط شود، متخصصین مجرب ما می توانند به شما در تمامی موارد راهنمایی و کمک کنند.

گاهی اوقات بیان احساسات واقعی حتی به دوستان نزدیک نیز مشکل است،در حالیکه در میان گذاشتن این احساسات با یک مشاور مجرب یا تراپیست می ‌تواند ساده‌تر باشد.بازگو کردن آنچه در سینه نهفته‌اید، میتواندکمک کننده باشد، خصوصاً اگر بتوانید از کمک یک مشاور بهره ببرید که برای مدتی به طور اختصاصی به شما بپردازد. دراین صورت به احتمال زیاد احساس بهتری خواهید داشت.

رفتار درمانیِ شناختی به افراد کمک می ‌کند دیدگاه های منفی را که می ‌تواند گاهی اوقات عامل افسردگی باشند را برطرف کنند. درمان‌ها بین فردی و دینامیک  برای افرادی که نمیتوانند با دیگران رابطه خوبی برقرار کنند مفید است.

با ما بهترین درمان ها را تجربه کنید

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار