4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک خوب نقشه مغزی در مشهد

5/5

کلینیک خوب نقشه مغزی در مشهد

ما یکی از بهترین روش های درمانی ماندگار و بدون هیچ عارضه ای را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG) یا نقشه مغزی یکی از ابزارهایی است که در واحد ارزیابی و تشخیص مرکز سلامت مغز دانا مورد استفاده قرار می گیرد. از این ابزار می توان جهت بررسی نابهنجاری های مغزی، ارائه پروتکل درمانی و نیز بررسی روند درمان استفاده نمود.

نقشه مغزی یا الکتروانسفالوگرافی کمّی (QEEG/Quantitative EEG) چیست؟

EEG (الکتروانسفالوگرافی) یا نوار مغزی یکی از ابزارهای تشخیصی است که با استفاده از آن می توان به ثبت فعالیت امواج مغزی پرداخت. آسیب های فیزیکی به مغز مانند ضربه های مغزی، جریان های الکتریکی طبیعی بافت مغز را مختل می کند. به طور مشابه، آسیب هایی مانند تشنج، التهاب مغزی، اضطراب، افسردگی، اختلالات یادگیری، اختلال وسواس اجباری و … فعالیت امواج مغز را تغییر می دهند.

الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG) که به نام نقشه مغزی نیز شناخته می شود، به یک تجزیه و تحلیل جامع از باندهای فرکانسی اشاره دارد که EEG خام را تشکیل می دهند. QEEG همانند EEG ثبت می شود، اما داده های به دست آمده از آن برای ایجاد نقشه های توپوگرافی رنگی که فعالیت الکتریکی قشر مغز را نشان می دهد مورد استفاده قرار می گیرد.

سایر تکنیک های تصویربرداری مغز مانند CT، MRI، PET، SPECT عواملی مانند جریان خون مغزی، متابولیسم یا یکپارچگی ساختاری را مورد اندازه گیری قرار می دهند در حالیکه QEEG ابزاری است که فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری می نماید به طوریکه اطلاعات حاصل از آن تجزیه و تحلیل پیچیده ای از ویژگی های امواج مغزی مانند فاز ، دامنه، قدرت و فرکانس را فراهم می کند. در حقیقت، اختلال در امواج الکتریکی مغز گاهی اوقات ممکن است به تنهایی نشانه اولیه یک نابهنجاری باشد.

متخصص نقشه مغزی در مشهد

نحوه ی به دست آوردن نقشه مغزی (QEEG)

برای رسیدن به نقشه مغزی، ابتدا کلاه مخصوصِ دستگاه، که دارای الکترود می باشد، بر روی سر فرد قرار داده می شود. الکترودها ی کلاه جهت ثبت امواج مغزی است. در محل اتصال الکترود ها از ژل مخصوص استفاده می شود تا امواج مغزی به راحتی بتوانند توسط آنها دریافت شوند. در حین ثبت نقشه مغزی گاهی نیاز است فرد چشمانش را بسته و یا باز نگه دارد.

همچنین ممکن است از فرد خواسته شود مطلبی را بخواند یا عملیات ریاضی ساده ای را انجام دهد. فرد تا حد امکان می بایست آرام و بی حرکت بماند و از انجام هر گونه حرکت اضافی، فشار دادن دندان ها بر روی همدیگر، پلک زدن و قورت دادن آب دهان، تا حد ممکن خودداری نماید.

ثبت نقشه مغزی، بسته به پروتکل انجام، حدود ۱۰ الی ۳۰ دقیقه زمان می برد. پس از ثبت الکتروانسفالوگرافی کمی، اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار به عدد تبدیل شده و وارد نرم افزار بانک اطلاعاتیِ نقشه مغزی نرمال می گردد و پس از یک سری محاسبات ریاضی و تحلیلی بر روی این داده ها، تحلیل نقشه مغزی بر اساس بانک اطلاعاتی نرمال آماده می شود.

هریک از باندهای فرکانسی آلفا، تتا، دلتا، بتا و بتای بالا در مغز همیشه حضور دارند، اما در بعضی شرایط برخی از باندهای فرکانسی غالب هستند. برای مثال باند فرکانسی آلفا در زمان استراحت، دلتا در زمان خواب، بتا در زمان مطالعه و انجام یک فعالیت شناختی در مغز غالب است. در زمان های دیگر، حضور و یا عدم حضور هر یک از این باندهای فرکانسی می تواند نشانه یک اختلال باشد.

مرکز معتبر نقشه مغزی در مشهد

واحد نوروتراپی

اختلال بیش فعالی- نقص توجه (Attention Deficit Hyperactive Disorder, ADHD) یکی از شایعترین اختلالات تکاملی عصبی دوران کودکی است. این اختلال معمولاً اول در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود و اغلب تا بزرگسالی ادامه می‌یابد.

کودکان مبتلا به ADHD ممکن است در توجه و کنترل رفتارهای سریع و ناگهانی دچار مشکل شوند، بیش از حد فعال باشند، یا بدون فکر کردن در مورد تبعات رفتارهای خود، عمل کنند.

علائم ADHD از بی‌توجهی تا بیش‌فعالی می‌تواند متغیر باشد. طبیعی است که کودکان گاهی در تمرکز دچار مشکل شوند، اما کودکان مبتلا به ADHD، به صورت ادامه‌دار با این مشکل مواجه‌اند. این علائم می‌تواند شدید باشد و برای آنها در مدرسه، خانه و در ارتباط با دوستانشان مشکل ایجاد کند.

مطالعات انجام شده، تاثیر مواردی مانند مصرف زیاد قند، تماشای زیاد تلویزیون، عوامل اجتماعی و محیطی مانند فقر یا مشکلات خانوادگی را در ایجاد ADHD تایید نمی‌کنند. البته این موارد می‌توانند شدت علائم را بیشتر کنند، اما شواهد آنقدر قوی نیست که بتوانیم به این نتیجه برسیم که این‌ها، عوامل ایجاد ADHD هستند.

علل و عوامل خطر ADHD ناشناخته‌اند، اما تحقیقات فعلی نشان می‌دهند که ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارد. سابقه بیماری ADHD در اعضای خانواده و همچنین سابقه سایر اختلالات روانی (مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و …) در والدین ، ریسک ابتلا به ADHD را در کودکان بالا می‌برد.

در کلینیک تخصصی ما خدمات درمانی مطمئنی برای درمان بیش فعالی و تضمین آینده ی سالم کودکانتان ارائه داده می شود.

دفتر تخصصی نقشه مغزی در مشهد

در این تصویر فعالیت امواج مغزی یک فرد مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه در مقایسه با جمعیت نرمال نشان داده شده است.

در افراد مبتلا به ADHD مغز الگوهای رفتاری خاصی را به ویژه در لوب پیشانی نشان می‌دهد. این بخش از مغز با شخصیت، رفتار و یادگیری در ارتباط است.

اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) می‌تواند روی سطح توجه، یادگیری، کنترل تکانه‌ها و فعالیت فرد اثرگذار باشد. علائم این اختلال می توانند زندگی روزمره را با چالش روبرو کنند.

درمان کودکان مبتلا به ADHD شامل دارودرمانی، روان‌درمانی و تغییر در شیوه زندگی است. اما این درمان‌ها روی همه افراد اثرگذار نیست و برخی رویکردها مثل دارودرمانی می‌توانند اثرات جانبی ناخوشایندی داشته باشند.

نوروفیدبک تراپی یک روش غیرتهاجمی است که در آن از داروها استفاده نمی‌شود. بعضی از درمانگران معتقدند که نوروفیدبک در درمان بیش فعالی نقش موثری دارد. بیوفیدبک و نوروتراپی نام‌های دیگر این روش درمانی هستند.

عملکرد مغز و رفتار فرد با هم در ارتباط هستند. تغییر رفتار می‌تواند مغز را تغییر دهد و تغییر مغز می‌تواند باعث ایجاد تغییر در رفتار شود. درمان نوروفیدبک تراپی با تغییر مغز تلاش می‌کند رفتار فرد را تغییر دهد.

مغز انسان امواج یا سیگنال‌های الکتریکی را تولید می‌کند که قابل اندازه‌گیری هستند. در نوروفیدبک تراپی این امواج را با ابزاری به نام EEG اندازه‌گیری می‌کنند.

همراه ما باشید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار