4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز نوروفیدبک درمانی در مشهد

5/5

مرکز نوروفیدبک درمانی در مشهد

از فواید درمانی نوروفیدبک بیشتر بدانیم:

نوروفیدبک، درمانی ایمن، ماندگار، اثربخش و جایگزینی برای دارو امروزه مخاطبان فراوانی دارد.

بهبود عملکرد شناختی : در واقع نوروفیدبک بخوبی می تواند ظرفیت مغز را به تغییر و سازگاری افزایش دهد.  بنابراین ممکن است روند پیری طبیعی را کندتر یا معکوس کند.

نوروفیدبک می تواند باعث بهبود سرعت پردازش شناختی و عملکرد اجرایی در افراد گروهای سنی مختلف شود.

افزایش توجه و حافظه کاری : مسائل مربوط به حافظه کاری، حافظه مورد استفاده در تفکر، اغلب با مسائل توجه و حافظه کوتاه مدت ارتباط دارد.  با افزایش فعالیت امواج مغزی مرتبط ، افراد قادر به بهبود حافظه کاری خود و افزایش توجه خود به می شوند یعنی یکی از فواید باورنکردنی نوروفیدبک افزایش توجه و حافظه کاری است.

محققان با مطالعه درباره ۳۲ فرد دریافتند که نوروفیدبک (EEG) می تواند در بیماران مسن توجه و حافظه کاری را بهبود  بخشد، در حالی که در افراد جوان تر باعث بهبود تمرکز و توجه یا به عبارتی عملکرد اجراییشان شود. این نشان می دهد که نوروفیدبک ممکن است یک راه موثر برای جلوگیری از اختلالات شناختی مرتبط با سن باشد.

بیشتر بدانیم: نوروفیدبک چیست؟

بهبود حافظه کوتاه مدت و بلند مدت: آموزش نوروفیدبک یا به عبارتی درمان مبتنی بر EEG می تواند یادگیری و سازمان دهی اطلاعات(حافظه کوتاه مدت و بلند مدت) را بخوبی بهبود بخشد. بنابراین یکی از فواید نوروفیدبک اصلی این است که می تواند به افراد دارای بیش فعالی/نقص توجه، بیماران مبتلا به آسیب مغزی، پیشگیری از آلزایمر و فراموشی کمک کند.
مطالعه ۲۷ نفر از افراد سالم نشان داد که نوروفیدبک مبتنی بر EEG موجب تقویت حافظه در هنگام خواب هم می شود.

نوروفیدبک به منظور درمان اضطراب

کاهش اضطراب

نوروفیدبک همچنین می تواند برای تغییر و کنترل فرآیندهای احساسی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین استفاده از آن موجب افزایش ثبات خلق و خوی ،اعتماد به نفس و موجب کاهش اضطراب در عملکرد های شغلی و اجتماعی می شود. نوروفیدبک امروزه درمان خط اول اختلالات اضطرابی است.

کمک به درمان افسردگی: یک مطالعه کنترل شده در ۱۰ بیمار افسردگی نشان داد که یکی از فواید نوروفیدبک کاهش پاسخ مغز به اطلاعات منفی و کاهش نشخوارهای فکری، و حذف مرور ناخوداگاه افکار تکرار شونده و تقویت و تهییج هیجانات مثبت است که در بهبود علائم افسردگی موثر است. همچنین در بهبود خواب و اشتهای بیماران افسرده اثرات مشهودی دارد.

بهبود کیفیت خواب: فایده دیگر نوروفیدبک کمک به خواب سریع تر و بهبود کیفیت خواب است. همچنین نوروفیدبک باعث بهبود کیفیت خواب در افراد مبتلا به اختلالات خواب، درمان کابوس ها و حتی پرخوابی ها می شود.

موثر برای مبتلایان به اختلال کم توجهی: در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی ، ۳۰ جلسه آموزش نوروفیدبک (SCP) باعث بهبود عملکرد شناختی، توجه و IQ آنها می شود. این یافته ها در مطالعاتی دیگر از ۳۸ کودک مبتلا به این اختلال هم تایید شده است. آموزش نوروفیدبک (آلفا / تتا) علاوه بر بهبود عملکرد موسیقایی در کودکان همچنین می تواند توجه پایدار آنها را نیز بهبود بخشد.

بهبود اختلالات یادگیری: نوروفیدبک می تواند در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری باعث بهبود رفتار و توانایی های شناختی (مانند حافظه، توجه و نگرش) شود. مثلا در بهبود آموزش کودکان مبتلا به نارساخوانی نوروفیدبک بسیار مفید است.

نوروفیدبک روشی خوب برای درمان اوتیسم

واحد تخصصی نوروتراپی بزرگسالان در مشهد
واحد تخصصی نوروتراپی کودک و نوجوان در مشهد

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالعات متعدد نشان می دهند که از فواید دیگر نوروفیدبک  بهبود رفتار اجتماعی، مهارت های ارتباطی و کنترل اجرایی کودکان مبتلا به اوتیسم است.

کمک به کاهش وزن: طبق تحقیقات انجام شده نوروفیدبک می تواند یک درمان امیدوار کننده برای اختلالات مربوط به غذا خوردن، چاقی و میل به غذا باشد.

کاهش سندرم پارکینسون: نوروفیدبک در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون تنها پس از ۸ جلسه تعادل بیمار را در حالت ایستاده و متحرک را بهبود می بخشد. همچنین پس از چند جلسه نوروفیدبک می تواند ،در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون باعث بهبود در سرعت حرکت و سایر علائم حرکتی شود.

درمان وسواس فکری و عملی با نوروفیدبک

در یک مطالعه ۳۳ مورد از ۳۶ بیمار مبتلا به وسواس به کمک نوروفیدبک توانستند علائم OCD خود را بهبود ببخشند. ۱۹ مورد از این بیماران پیشرفت هایی در درمان خود داشتند که این پیشرفت ها حدود ۲۶ ماه طول کشید.
در مطالعاتی دیگری، دو بیمار با آموزش نوروفیدبک بهبود در رفتارهای معمول بیماری وسواسشان (مثلا شستشوی وسواس گونه) را مشاهده کردند. یکی از بیماران حتی بیشتر تحت تاثیر درمان قرار گرفت و بهبود در افسردگی و اضطراب را نیزمشاهده کرد.

کمک به درمان اعتیاد از طریق عصب درمانی

بهبود علائم روانی و کاهش میل به استفاده از مواد مخدر در معتادان  از دیگر فواید وروفیدبک است. در یک مطالعه ای دیگر، نوروفیدبک علائم جسمی و روحی افسردگی و اضطراب را در معتادان نیز بهبود می بخشد، همچنین تمایل به استفاده از داروها را نیز کاهش می دهد.

نکته : لازم به ذکر است در تمامی حیطه های فوق نوروفیدبک باید توسط متخصص این امر صورت گیرد و ترکیب جلسات نوروتراپی با جلسات رواندرمانی و آموزشی مختص همان اختلال، اثراتی بسیار شگفت انگیز دارد.

ما به شما یکی از بهترین مراکز نوروفیدبک در مشهد را معرفی میکنیم

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار