4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

نوروفیدبک خوب برای درمان اضطراب در مشهد

5/5

نوروفیدبک خوب برای درمان اضطراب منتشر  در مشهد

اختلالات اضطرابی نوعی از اختلالات روانشناختی است که از سایر مشکلات با دو ویژگی اصلی متمایز می شود: ترس و اضطراب. ترس احساسی است که در پاسخ به یک تهدید قریب الوقوع (واقعی یا تصور) تجربه می شود. از طرف دیگر اضطراب یک وضعیت احساسی است که در انتظار یک تهدید احتمالی در آینده تجربه می شود.

اختلال اضطراب فراگیر، نوعی اختلال اضطرابی است. ویژگی بارز GAD نگرانی مداوم و بیش از حد است.

چه کسانی دچار  GAD یا  اختلال اضطراب فراگیر می شوند

اگرچه سن شروع ۳۰ سال است، به نسبت دیرتر از سایر اختلالات اضطرابی، GAD می تواند در هر نقطه از چرخه زندگی رخ دهد.

زنان تقریباً دو برابر احتمال ابتلا به GAD را در طول زندگی خود نسبت به مردان دارند.

GAD یا اختلال اضطراب فراگیر یکی از سه مشکل روانشناختی رایج در جوانان (در کنار اضطراب جدایی و اختلالات اضطراب اجتماعی) است. اختلالات اضطرابی در اوایل شروع، می تواند کودکان و نوجوانان را در معرض خطر بیشتری برای طیف وسیعی از سایر مسائل روانشناختی در بزرگسالی قرار دهد.

با این حال، تشخیص زودرس و مداخله می تواند منجر به بهبود قابل توجه یا از بین رفتن کامل علائم شود و از رخداد سایر مشکلات در سنین بالاتر نیز، پیشگیری می کند.

GAD همچنین شایعترین اختلال اضطراب در افراد مسن است. شروع GAD در بزرگسالان مسن معمولاً همراه با افسردگی اتفاق می افتد.

علائم و نشانه ها

یکی از معیارهای تشخیص برای GAD این است که، اضطراب و نگرانی بیش از حد، باید بیش از حداقل شش ماه به طول بینجامد.

ویژگی های نگرانی بیش از حد عبارتند از: 

  • حتی اگر هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، نگران باشید.
  •  در بیشتر ساعات بیداری، نگران چیزی هستید
  • از دیگران بخواهید که در مورد نگرانی خاص شما به شما اطمینان بدهند، اما به هر حال نگران باشید
  • نگرانی شما از یک موضوع به موضوع دیگر تغییر می کند

نگرانی ها ممکن است در بزرگسالان در مقابل کودکان متفاوت باشد، اما در هر دو حالت، آنها در مورد شرایط زندگی معمولی یا عوامل استرس زا (مثلاً مسائل بهداشتی، مسائل مالی، شروع مدرسه یا شغل جدید) هستند.

برای مبتلایان به GAD، کنترل نگرانی بسیار دشوار است و با علائم جسمی یا شناختی متعدد، همراه است از جمله :

  • بی قراری یا آشفتگی
  • خستگی
  • تمرکز ضعیف (گاهی اوقات با مشکلات حافظه)
  • تحریک پذیری (گاهی اوقات برای دیگران قابل مشاهده است)
  • تنش عضلانی یا درد
  • اختلال در خواب

بسیاری از افراد مبتلا به GAD اختلال اضطراب  فراگیر، علائم ناخوشایند دیگر اضطراب طولانی مدت، از جمله تعریق، ناراحتی معده یا سردردهای میگرنی را نیز تجربه می کنند.

انواع درمان ها:

۱- دارویی:

داروهای متعددی برای درمان اختلال اضطراب فراگیر وجود دارند که می‌توانند برای بهبود زندگی روزمره افراد مبتلا بسیار مفید باشند.

داروهایی که اغلب برای درمان اختلال اضطراب فراگیر در کوتاه مدت استفاده می شوند، دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها هستند.

این داروها گاهی اوقات به عنوان آرام بخش، خواب آور یا آرام بخش های جزیی استفاده می‌شوند.

زیرا آنها می‌توانند احساس اضطراب شدید را از بین ببرند. همچنین باید توجه داشت وابستگی به داروهای آرام بخش و خواب آور (بنزودیازپین ها) یک عارضه بالقوه در درمان است که در صورت مصرف مدارم آنها ممکن است به وجود بیاید.

بنابراین توجه داشته باشید داروهای کاهش اضطراب را فقط باید تحت نظر روانپزشک و در صورت وجود تشخیص اختلال اضطراب فراگیر مصرف کنید. از مصرف خودسرانه و یا تغییر دز داروی تجویزی خودداری نمایید.

۲- غیر دارویی

نوروفیدبک

نورووفیدبک روشی است برای اینکه یاد بگیریم چگونه امواج مغزی و فعالیت هایی که در مغز ما به طور طبیعی و خودکار انجام می شود را کنترل کنیم. در حقیقت با نوروفیدبک می آموزیم به طور ارادی امواج مغزی خود را با استفاده از بازخوردی که از دستگاه  دریافت می کنیم تغییر بدهیم.

نوروفیدبک ابزاری است برای کنترل ، تغییر و اصلاح امواج مغزی در جهت رسیدن به کاهش علائم بیماری و افزایش سطح سلامت جسمانی و روانی.

نوروفیدبک درمان اضطراب منتشر

نوروفیدبک از طریق تقویت امواج موثر در حالتهای آرامش و ریلکسشن (امواج آلفا)  و سرکوب امواجی که در بالابردن اضطراب و تنش فیزیکی نقش دارند می تواند موجب بهبودی فرد و کاهش علایم اضطرابی گردد. بسیاری از متخصصان، بکارگیری نوروفیدبک به منظور درمان اضطراب را از عمده‌ترین موارد و زمینه‌های استفاده از نوروفیدبک می‌دانند. اکثر آن‌ها معتقدند اضطراب یکی از اولین مواردی بود که به نوروفیدبک پاسخ داد. نتایج پژوهشی نشان می‌دهد که در حدود ۹۰-۸۰% از بیماران اضطرابی با این روش بهبود یافته‌اند.

TDCS (تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای مغز)

 

دستگاه TDCS (تی دی سی اس) یکی از انوع دستگاه نوروتراپی است . نوروتراپی به معنی درمان اعصاب  و یا درمان سلولهای عصبی (فیزیوتراپی مغز) است. ازاین وسیله درمانی هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته استفاده  می شود زیرا کاملا بی ضرر وبدون عوارض است. بنابراین TDCS دستگاهی است که برای درمان و تقویت سلول های عصبی و یا بیماری های مربوط به اعصاب بکار می رود.

نحوه اجرای درمان TDCS:

اصول کار به این صورت است که دو یا چهار الکترود  بر روی نواحی خاصی از سر قرار می گیرد. جریان الکتریکی پس از عبور از نواحی مختلف (پوست سر، جمجمه و …) خود را به سطح قشر مغز می رساند.

تحریک دیداری-شنیداری 

تحریک دیداری-شنیداری Audio-Visual Entrainment روشی است که با تولید پالس های نور و صدا در فرکانس های مشخص به طور تدریجی و ایمن امواج مغزی را به سمت الگوهای مشخصی هدایت می کند و از آن برای بهبود خلق، بهبود الگوهای خواب، افزایش تن آرامی Relaxation و همچنین افزایش عملکرد ذهن استفاده می شود.

در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار، در خلال جلسات نوروتراپی از رواندرمانی و هیپنوتراپی بطور همزمان جهت درمان این اختلال بهره گرفته شده که رضایت حداکثری مراجعین محترم را در پی داشته است.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار