4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز خوب نقشه برداری مغزی در مشهد

5/5

مرکز خوب نقشه برداری مغزی در مشهد

کلینیک تخصصی و معتبر نقشه مغزی در مشهد همراه همیشگی شما و عزیزانتان می باشد.

نقشه مغزی چیست؟

نقشه مغزی یا الکتروانسفالوگرافی کمی, علم بررسی امواج مغزی به صورت کمی می باشد. در این روش بررسی کامل از فعالیت و عملکرد مغزی فرد صورت می گیرد. این آزمایش یک گزارش از فعالیت مغزی است و درمورد ساختار مغز یا شکل آن اطلاعاتی به ما نمی دهد.

تفاوت نقشه مغزی با نوار مغزی

نقشه مغزی به منظور بررسی کارکرد مغز(نه ساختار مغز) اختراع شده است. در نوار مغزی (EEG) فعالیت الکتریکی غشای زیرین پوست سر توسط حسگرها ثبت می شود. در نوار مغز امواج مغزی را بصورت خام میبینیم و از روی شکل امواج به حملات تشنجی پی می بریم. برای مثال موج های تیز یا بلند در کودکان نشان دهنده بیماری صرع است.

در الکتروانسفالوگرافی کمی یا همان QEEG با استفاده از فرمول های ریاضی و به وسیله نرم افزارهای فنی و تخصصی،  اطلاعات نوارمغز به مقادیر کمی  و عددی تبدیل می شوند. سپس با مقایسه اطلاعات به دست آمده با حالت نرمال تصاویر رنگی تولید می شود.

روش ثبت نوار مغز با نقشه مغزی  مشابه است. اطلاعات حاصل از این نقشه مغزی،  تجزیه و تحلیل جامع و کاملی از باندهای فرکانسی است. در الکتروانسفالوگرافی کمی  ویژگی هایی  چون فاز، دامنه، قدرت و فرکانس را بررسی می کنیم. مثلا می دانیم که دامنه موج مغزی، نشان دهنده شدت فعالیت آن موج است.  با استفاده از نقشه مغزی می توان به تشخیص بیماری های مغزی و روانی احتمالی دست یافت.

کلینیک خوب نقشه مغزی در مشهد

تفسیر نقشه مغزی

برای کمک به تشخیص اختلالات مغزی، نقشه مغزی یا QEEG لازم است. نقشه مغزی نشان می دهد کدام نواحی مغز پرکار و یا کم کار است. همچنین در صورت بروز اختلال به ما کمک می کند. برای تفسیر کلی آن نیاز به یک سری نکات داریم. نقشه مغزی دارای رنگ های گوناگونی است. بطور مثال رنگ سبز نشان دهنده حالت طبیعی و کارکرد نرمال آن بخش از مغز است. اگر قسمتی دارای رنگ قرمز، زرد و یا نارنجی بود نشان از وجود مشکل است. همچنین این رنگ ها حاکی از آن است که شدت موج بیشتر از حالت طبیعی است. شدت موج کمتر از حالت نرمال به رنگ آبی نمایان میشود که آن هم بعلت وجود اختلال در آن ناحیه از مغز  است.

انحراف استاندارد یکی دیگر از ویژگی های نقشه مغزی است و نشان می دهد که داده ها چه مقدار از میزان متوسط فاصله دارند. هرچه انحراف معیار به صفر نزدیک شود، به میانگین نزدیکتر هستند.

باند های فرکانسی مختلفی در نقش مغزی داریم. این باند ها عبارت است از دلتا, تتا, آلفا, بتا، های بتا و گاما. این باند ها در حالت عادی همیشه در مغز حضور دارند. کم و زیاد شدن مقادیر یا عدم حضور آن ها نشان از وجود اختلالی در مغز است. بطور مثال: اگر باند آلفا غالب باشد, فرد در حالت استراحت است. اگر باند بتا در مغز غالب باشد فرد در حال مطالعه یا انجام یک فعالیت شناختی است. همچنین اگر دلتا غالب باشد, فرد در حالت خواب میباشد.

متخصص نقشه مغزی در مشهد

اوتیسم

افراد مبتلا به اوتیسم در انجام بسیاری از فعالیت های فردی و اجتماعی مشکل دارند. در بیماری اوتیسم یا در خود ماندگی, عملکرد الکتریکی مغز دچار تغییر می شود.

بعضی از نقاط مغز در این افراد تکامل پیدا نکرده اند و همچنین مهارت های کلامی و غیر کلامی در این افراد ناقص است. کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا به چشم افراد نگاه نمی کنند، در بیشتر اوقات حرف نمیزنند یا کم حرف می زنند و علاقه ای به بازی با کودکان دیگر از خود نشان نمی دهند.

اختلال طیف اوتیسم را بیشتر می‌توان یک اختلال نورولوژیکی که خودش را در سال‌های اولیه رشد کودک نمایان می‌کند معرفی نمود. این اختلال در بیماران اوتیستیک باعث می‌شود که مغز فرد مبتلا به اوتیسم نتواند در زمینه رفتارهای اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به‌درستی عمل کند و مزاحم او برای یادگیری چگونگی ارتباط و تعامل با دیگران به‌طور اجتماعی می‌شود.

کودکان و بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیرکلامی، مهارت‌های شناختی معمول، رفتارهای اجتماعی، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی دارای مشکل می‌باشند.

متخصص معتبر نقشه مغزی در مشهد

تجزیه و تحلیل QEEG برای تشخیص زودهنگام اختلال طیف اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم (ASD) نوعی اختلال پیچیده و ناهمگن است که براساس علائم رفتاری در طی سال دوم زندگی یا بعد از آن تشخیص داده می شود. اوتیسم بر روی رشد عادی مغز تاثیرگذاشته و روابط اجتماعی، برقراری ارتباط، علایق و رفتارهای شخص را تحت تاثیر قرارمی دهد.

یکی از کاربردی ترین روش ها برای تشخیص بیماری اوتیسم استفاده از سیگنال QEEG است زیرا این سیگنال ها دقیقا بیانگر عملکرد مغز هستند.

الکتروانسفالوگرافی کمی(QEEG)

الکتروانسفالوگرافی کمی(QEEG) یا نقشه مغزی ، یکی از به روزترین و پر استفاده‌ترین ابزارهای تصویر برداری عملکردی از مغز می‌باشد. در نقشه مغزی ، با استفاده از دستگاه QEEG و بسته به نوع اختلال، عملکرد نواحی سطحی و عمقی مغز مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و می‌تواند اطلاعات زیادی را در رابطه با نوع اختلال، علائم ناشی از اختلال و انتخاب درمان مناسب در اختیار پزشک قرار دهد.در روش‌های سنتی ثبت امواج  EEG، این امواج تنها نشان دهنده عملکرد سطحی مغز بوده، و اطلاعاتی از عمق مغز در اختیار قرار نمی‌گیرد، ولی امروزه با استفاده از نرم افزارهای پیچیده مانند  Loreta، اطلاعات بسیار مفید و کاربردی از عملکرد نواحی عمقی قشر مغز و نیز عملکرد شبکه‌های مغزی بدست می‌آید. بنابراین بیشترین کاربرد QEEG در رابطه با کمک به تشخیص و انتخاب درمان در اختلالات روانپزشکی می‌باشد و همچنین از این روش می‌توان به منظور تعیین پروتکل درمانی استفاده نمود.

نتایج به دست آمده حاکی از این است که این مدل یعنی الکتروانسفالوگرام با دقت ۸۸ ،%نسبت به سایر مدل ها از دقت بالاتری در تشخیص اوتیسم برخوردار است.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار