4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز مشاوره و روانشناسی در مشهد

5/5

مرکز مشاوره و روان شناسی تخصصی آرامش ماندگار ، با بهره گیری از بهترین و با تجربه ترین اساتید روان شناسی در حوزه های مختلف زندگی شما آماده کمک به  حفظ و افزایش آرامش زندگی شما می باشد.

چند نمونه ای این حوزه ها را بیان می کنیم:

ازدواج شاد و خوشبخت، به شانس، بخت یا اقبال بستگی ندارد بلکه نیاز به تلاش، علم و آگاهی دارد. اگر اشتباهی رخ بدهد، جبران آن کار سختی است. به همین منظور برای پیشگیری از مشکلات و اتفاقات ناخوشایند در زندگی مشترک، بهتر است قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنید.

مشاوره قبل ازدواج

هدف از مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج دارای ۳ هدف اساسی است: 

۱.ارزیابی مهارت های زندگی مشترک نامزدها

۲. بررسی آمادگی ازدواج در نامزدها

۳. ارزیابی هم کف بودن و یا هماهنگی و همسانی نامزدها

جلسات مشاوره پیش از ازدواج چه مراحل و محتوایی دارد ؟

معمولا تعداد جلسات مشاوره میان ۵ تا ۱۰ جلسه است. حضور هر دو نفر در یک جلسه را مشاور تشخیص می دهد. در جلسه ابتدایی، در مورد میزان و مدت آشنایی دو نفر با هم و دلایل آنها برای تصمیم به ازدواج صحبت می شود.

سپس در جلسات بعد ، هر فرد به طور جداگانه مورد ارزیابی مشاور قرار می گیرند تا میزان نگرش و شخصیت آنها مشخص شود، همچنین مشاور ذهنیتی از خصوصیات اخلاقی هر فرد را پیدا کرده و میزان هم خوانی آنها با یکدیگر را می سنجد.

در جلسات ابتدایی مشاوره برای تکمیل شناخت هر دو طرف، مشاوره از آنها آزمون می گیرد. در نهایت با برگزاری ی جلسه مشترک، تمام اطلاعات بدست آمده از آنها و نظر مشاور نسبت به ازدواج، به اشتراک گذاشته می شود. جلسه مشترک آخر و واکنش افراد نسبت به موارد ذکر شده، ملاک بسیار خوب و مناسبی برای سنجش یک زوج است.

مثلا شخصی که رفتار شکاک او توسط مشاور شناخته شده و او نیز آن را می پذیرد و نسبت به تغییر آن اقدام می کند، با فردی که این مشکل را قبول نمی کند و واکنشی همراه با پرخاش از خو بروز می دهد، در تصمیم گیری فرد مقابل مبنی بر تشکیل زندگی با او تاثیر بسیار زیادی دارد.

چه موضوعاتی در جلسات مشاوره مطرح می شود ؟

ممکن است یک مشاور یا روانشناس بالینی مسائل مختلفی را در جلسات مطرح کند، مثلا در مورد تعهد زوجها به یکدیگر، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، انتظارات از یکدیگر و نحوه کنار آمدن با مسائل مالی و … از موضوعاتی است که در جلسات مشاوره مطرح می شود.

فواید مشاوره پیش از ازدواج

۱. درک هدف خود از ازدواج

۲. راهنمایی بدون دخالت در تصمیم

۳. آموزش تعارض های احتمالی و تکنیک رفع آنها

۴. تصمیم گیری در مورد مسائل مالی

۵. آموزش مهارت های مهم در زندگی

هر مرحله ای از ارتباط با همسر ، یادگیری مهارت گفتگو بسیار ضروری است. این مهارت ها را بهتر است پیش از ازدواج یاد بگیرید نه در زمانی که دچار اختلاف و مشکل با همسرتان شدید. در مشاوره قبل از ازدواج شما متوجه می شوید که کدام عامل باعث انتخاب همسر آینده تان شده است.

بعد از ازدواج امکان دارد که متوجه شویم خصوصیات منفی رفتار او بیش از خصوصیات ثبت باشد به همین دلیل با مشاوره قبل از ازدواج، احتمال چنین اتفاق و دلایل آن را پیش بینی می کردیم .درک و نگرش درباره این موضوع به ما اجازه می دهد تا ویژگی های منفی رفتار او را به عنوان فرصتی برای رشد زندگی مشترک بدانیم.

متخصصین روان شناس که در این حوزه تجارب درخشان دارند و زندگی های موفق زیادی را راهنمایی و مشاوره کرده اند ، در کلینیک آرامش ماندگار در خدمت شما هستند تا شما را در این تصمیم مهم زندگی راهنمایی کرده و کمک کنند تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

 

  • خدمات مشاوره زوج درمانی

زوج درمانی یکی از روش های روان درمانی است که در این روش، درمانگر یا روانشناس که در واقع مشاور خانواده و ازدواج است و در این زمینه تخصص و تجربه لازم را دارد  و تلاش می کند با زوج هایی که دچار مشکلاتی شدند در بحث و گفتگو باشند.

به عبارتی می توان گفت زوج درمانی راه حلی است برای افرادی که قادر به حل مشکلات و تعارض و کشمکش های میان خود نیستند و ناگزیر به دنبال ارتقای ارتباط خود با همسرشان هستند. یکی از راهکارهایی که زوج درمانی به افراد ارائه می دهد این است که زوجین نگاهی واقع بینانه به تمامی مشکلات داشته باشند و به دنبال راه حلی برای نجات و رهایی از آن مشکلات و دغدغه ها باشند.

متخصصین و مشاورین  زوج درمانی ، خود به دنبال آن هستند که مشکلات موجود بین افراد را به ساده ترین روش درمان کنند و برای این عمل زوج ها باید مراحل خاص زوج درمانی را طی کنند که از جمله آنها:

  • در مرحله نخست باید بر روی تنها یک مشکل تمرکز شود مثلا مشکلات جنسی و حسادت و …. و به صورت اولویت بندی سعی در حل مشکلات شود.
  • در مرحله بعد باید درمانگر به بیمار نزدیک شده و از تمامی جزئیات زندگی وی مطلع شود و در مراحل و روند درمان شخص مشارکت و همراهی داشته باشد.
  • در مرحله بعد روش های درمان فرد را شناسایی کرده و راه حل های مرتبط با آن را به اجرا در می آورند.
  • اهداف و مقاصد فرد برای درمان به صورت دقیق مشخص می شود.

کاربردهای زوج درمانی:

همانطور که میدانید زوج درمانی یکی از روش های مدرن برای از بین بردن مشکلات میان افراد است که معمولا با استفاده از زبان و به صورت گفتگو سعی در برطرف کردن آن می شود و با تمرکز بر روی مشکلات می توان آنها را درمان کرد.

استفاده از تکنیک زوج درمانی برای تمامی رابطه ها مفید و موثر است و زوج هایی که در شرف ازدواج هستند باید پیش از این کار به مشاوره ها مراجعه کنند و با اطمینان خاطر این اقدام را انجام دهند. یکی از مهم ترین کارکردها و اهداف زوج درمانی این است که به زنان و مردان کمک می کند تا یکدیگر را به خوبی بشناسند و همدیگر را درک کنند و چنانچه تصمیم به تغییر خود دارند در این راه به آنها کمک کنند تا به اهداف خود دست یابند.

متخصصین با تجربه ما در این حوزه نیز آماده راهنمایی و کمک به شما هستند تا آرامش و شادی را به زندگی شما هدیه دهند.

خانواده یکی از مسائلی است که در علم روانشناسی توجه بسیاری نسبت به آن شده است. مدت هاست دانشمندان و پژوهشگران در رابطه با مسائل خانواده و راه های داشتن زندگی خانوادگی بهتر تحقیق می کنند و مجموع این تحقیقات شاخه ای به نام روانشناسی خانواده را تشکیل داده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه خانواده با نظام پایگاهی جامعه در ارتباط است، موقعیت فرد نیز تا حدودی مبتنی بر موقعیت اجتماعی خانواده اش خواهد بود.

کاربرد روان شناسی خانواده :

  • بررسی معضلات و مشکلات در خانواده
  • ارائه راه حل مناسب برای حل مسائل خانواده ها
  • افزایش بهداشت روانی خانواده و جامعه
  • افزایش کیفیت روابط خانوادگی و ارائه راهکارهای آن

روانشناسی خانواده اغلب با افراد، زوج ها، خانواده ها سیستم های اجتماعی در ارتباط است. روان شناسان خانواده مشکلات سلامت روانی، آسیب شناسی افراد و خانواده ها و روابط متقابل آنها را مورد بررسی و سپس درمان قرار می دهد.

روانشناسی خانواده سعی می کند مشکلات خانوادگی، چالش های تربیتی فرزندان، تنش و استرس خانواده، مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان، مشکلات ارتباطی با افراد دیگر را مورد بررسی قرار دهد و برای رفع آنها تلاش می کند بهترین راهکارها و تدابیر درمانی را ارائه دهد

اهمیت روان شناختی خانواده

مهمترین عامل اجتماعی شدن در زندگی هر انسان، تجارب دوران کودکی وی در محیط خانواده است. فضای خانواده آکنده از مهر و محبت، فداکاری و گذشت، صمیمیت و گرمی و در عین حال گاهی توام با حسادت و رشک، دشمنی و کینه توزی، نفرت و خشم است. کودکان در جریان اجتماعی شدن اینگونه عواطف را در کنار والدین و خواهران و برادران خود تجربه می کنند.

اعضای خانواده آنقدر به هم وابسته اند که هر نوع مشکل یا مسئله یک عضو خانواده بطور مستقیم یا غیر مستقیم بر زندگی سایر اعضا تاثیر می گذارد. از طرف دیگر خانواده به دلیل همین نفوذ و تاثیر بر افراد، گاهی به عنوان روشی برای درمان اختلالات بکار می رود. روان شناسان بالینی و مشاوره روانشناسی گاهی ترجیح می دهند در درمان یک فرد، همه اعضای خانواده را از نزدیک ملاقات کنند.

  • خدمات روانشناسی کودک و نوجوان

روانشناسی کودک یکی از شاخه‌های روانشناسی است که به بررسی دقیق و علمی کودک و همچنین نیازهای او می‌پردازد. روانشناسی کودک به والدین کمک می‌کند تا به موثرترین شیوه‌های رشد از جمله بهترین سبک فرزندپروری دست یابند و بتوانند به دنیای کودکانه فرزند خود وارد شوند و ارتباط موثرتری با او برقرار نمایند.

تعاملات کودک با والدین در شکل گیری سبک دلبستگی ایمن کودکان نیز تاثیر می‌گذارد. سبک دلبستگی نقش تعیین کننده در روابط اجتماعی آینده کودک، سازگاری او، توانایی اعتماد کردن به دیگران و داشتن نگرش مثبت به جهان بازی می‌کند.

علاوه بر این روانشناسی کودک، فرآیند رشد مهارت‌های جسمانی و پیشرفت حرکتی، رشد عاطفی و پیشرفت پروسه اجتماعی شدن کودک را مورد بررسی قرار می‌دهد. به دلیل اهمیتی که دوران کودکی در شکل گیری شخصیت انسان دارد، روانشناسی کودک بسیار حائز اهمیت است.

کودکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین دوره‌های زندگی هر فردی است. در واقع شالوده و اساس شخصیت در بزرگسالی، بر اساس تجارب و یادگیری‌های است که در کودکی کسب کردید. به همین دلیل آگاهی والدین در مورد اصول روانشناسی کودک بسیار حائز اهمیت است.

ضرورت و اهمیت روانشناسی کودک

گرچه کودک بسیار کنجکاو و عاشق یادگیری است؛ ولی این فرآیندی طولانی می‌باشد و هر مرحله رشدی، کودک با چالش‌هایی روبرو می‌شود که توانایی‌های مختلفی را می‌طلبد. به همین دلیل نقش والدین در شکل گیری توانایی‌های شناختی و جسمانی کودک بسیار پررنگ است. با توجه به اینکه کودک در سال‌های اولیه زندگی بسیار ناتوان است، نیازمند مراقبت‌های والدین می‌باشد.

در واقع طولانی بودن زمان یادگیری مهارت‌های اولیه کودک پیش زمینه‌ای برای الزام یادگیری مهارت‌های فرزندپروری والدین است چرا که شما نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت و آینده کودک خود ایفا می‌کنید به همین دلیل روانشناسی کودک امروزه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

روانشناسی کودک، یادآور این موضوع است که والدین بایستی به سلامتی روانی کودک خود اهمیت دهند و همان طور که جسم او را تغذیه می‌کنند، شرایطی را برای او فراهم کنند تا بتواند از لحاظ روحی و روانی نیز شکوفا شود و استعدادهایش تجلی یابند.

مشاوره تربیت کودک، با بررسی عوامل موثر در رشد کودک، به شما کمک می‌کند تا با کاهش ریسک فاکتورهایی که باعث بروز مشکلات روانی و عاطفی در فرزندتان می‌شود، او را در برابر اختلالات روانی واکسینه کنید.

شما با شرکت در دوره های آموزش فرزند پروری موفق می توانید از تجارب درخشان روان شناسان  برتر کودک در کلینیک آرامش ماندگار بهره مند گردید.

  • خدمات نوروفیدبک

مغز متشکل از میلیاردها سلول عصبی است که هر یک دارای قبلیت فعالیت از نوع الکتروبیوشیمایی است.

هنگامی‌که تعدادی از نورون‌ها هم‌زمان پیام‌های الکتریکی ارسال می‌کنند، تغییراتی به‌صورت موجی رخ می‌دهد، به این صورت که گروهی از نورون‌ها همگی هم‌زمان تحریک، خاموش و بار دیگر تحریک می‌شوند..

ما در نوروتارپی با فعالیت امواج مغز و تغییر و اصلاح آن سرو کار داریم. امواج مغزی بر اساس فرکانس به چند دسته آلفا، بتا، تتا، دلتا و گاما تقسیم می‌شوند.  هر یک از امواج مغزی مسئول کنترل و اثرگذاری بر بخشی از عملکردهای ذهنی، هیجانی و رفتاری انسان است. هرچه فعالیت قشر مغز بیشتر باشد، فرکانس امواج مغز بیشتر خواهد بود.

ابزارها و تکنولوژیهایی از قبیل نوروفیدبک، لورتانوروفیدبک، بیوفیدبک، TDCS ،AVE وCES، RTMS و… قابلیت تغییر فعالیت امواج سلولی به صورت کاهش یا افزایش فعالیت امواج کند و کاهش یا افزایش فعالیت امواج سریع در هر ناحیه از مغز میباشند.

این تجهیزات نوروتراپی پس از ارزیابی های دقیق و ارایه نقشه مغزی و تشخیص ضعف ها و نقایص عملکردی امواج مغزی، به صورت هدفمند و توسط متخصص نوروتراپی به تنظیم و تقویت مغز میپردازند.

امروزه بسیاری از اختلالات بالینی از جمله: اختلالات اضطرابی، انواع وسواس ها، اختلالات خلقی و انواع افسردگی ها، مشکلات توجه و تمرکز، بیش فعالی و کاستی توجه، سردردهای میگرنی، صرع ها و تشنج ها، اختلالات خواب، ترس های مرضی، اعتیاد و ولع مصرف مواد و… میتوانند تحت جلسات نوروتراپی قرار گرفته و حتی بدون نیاز به دارو درمان شوند یا بهبودی قابل توجهی کسب نمایند.

ما افتخار داریم که در مرکز درمانی آرامش ماندگار از جدید ترین و به روز ترین متد ها من جمله نورو فیدبک برای درمان اختلالات روانی استفاده می کنیم.

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار