4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

درمان انواع اختلال اضطراب به روش تحریک الکتریکی مغز

5/5

درمان اضطراب اجتماعی به روش تحریک الکتریکی مغز

اضطراب اجتماعی ترس شدید و دائم از یک موقعیت جمعی یا عملکردی است که طی مواجهه با افراد ناآشنا ایجاد میشود. اضطراب اجتماعی رایجترین اختالل اضطرابی است که توسط علایمی مانند ترس شدید از تحقیر و قضاوت منفی توسط دیگران در موقعیت های اجتماعی و تمایل به اجتناب از موقعیت های اجتماعی خاص که فرد نگرش بدی نسبت به آن موقعیت دارد، مشخص میشود.

کاربرد تحریک مغزی که شامل روش های تهاجمی و غیرتهاجمی است، امروزه در زمینه علوم اعصاب شناختی شروع به رشد کرده است. برای بهبود ویژگیهای روانشناختی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و سایر اختلالات اضطرابی، روشهای زیادی وجود دارد که یکی از آنها تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه است. این شیوه یک روش درمانی عصبی است که جریان مستقیم و ضعیفی را به مناطق قشری وارد و فعالیت خودانگیخته عصبی را با برنامه قبلی و بصورت هدفمند، تسهیل یا بازداری میکند.

نتایج پژوهش ها در طی سالیانی متمادی، حاکی از اثربخشی تحریک الکتریکی مغزی مستقیم از روی جمجمه بر کاهش علایم اختلالات اضطرابی (تحریک قشر پیش پیشانی راست یا چپ)  بویژه اضطراب اجتماعی بدون هیچگونه عارضه یا آسیبی میباشند.

افسردگی چگونه با تی دی سی اس (TDCS) بهبود میابد؟

افسردگی یک اختلال خلقی دوره ای با بازگشت پذیری است که با ناراحتی یا غمگینی فراگیر و پایدار، نداشتن حس لذت از فعالیتهای روزمره، بیقراری و نشانه های مرتبط با برخی افکار منفی، کمبود انرژی، دشواری در تمرکز و آشفتگی خواب و اشتها همراه میباشد.

تحریکات فراجمجمه ای مغز (TDCS=Transcranial Direct Current Stimulation) یک روش درمانی غیر تهاجمی(non invasive) و بی خطر بوده و در آن از تحریک مغز با استفاده از الکترود هایی که بر روی سر بیمار گذاشته می شود استفاده می گردد. یک جریان بسیار ضعیف الکتریکی پیوسته و مستقیم به سوی سلولهای هدف ارسال می شود. با این کار
انعطاف پذیری نورون های مغز تحریک می شودو مغز قابلیت اصلاح و تغییر مثبت عملکرد را کسب مینماید.

 از آنجایی که اختلال افسردگی دارای عوامل زیستی و عصب شناختی میباشد و در این اختلال عملکرد نوروترانسمیترهای مغز با ناهنجاری هایی مواجه است، بهشی از درمان قطعا باید متمرکز بر تقویت و اصلاح عملکرد مغزی باشد. تی دی سی اس یا تحریک مستقیم الکتریکی فرا جمجمعه ای، بعنوان یک روش نوروتراپی، بخوبی توانسته متخصصان را در درمان و بهبودی این اختلال یاری رساند.

البته ناگفته نماند که بخشی از فرایند درمان به رواندرمانی و مشاوره اختصاص خواهد یافت و ترکیب نوروتراپی و عصب درمانی بهترین نتایج را حاصل مینماید، هر چند نوروتراپی به تنهایی قادر است اثرات ملموس و قابل ملاحظه ای به صورت دایمی بر جای گذارد.

بیشتر بدانیم: نوروتراپی چیست؟

مرکز درمان اعتیاد به روش تی دی سی اس

تی دی سی اس

اعتیــاد بــه مــواد افیونــی یکــی از تهدیــدات جــدی و مشــکل عمــده ســلامت عمومــی در جهــان اســت. در ســالهای اخیــر، درمانهــای مختلــف پزشــکی در بیمارســتانها و
کلینیک هــای ســرپایی بــرای درمــان اعتیــاد بــه مــواد مخــدر مــورد اســتفاده قــرار گرفته اســت.

تاکنـون مطالعـات متعـددی در مـورد تاثیـر دارو درمانـی و مشـاوره های روانشناسـی جهـت کاهــش اضطــراب و علائــم ســندرم تــرک انجــام شده اســ یــک روش متفــاوت و بســیار نویدبخــش در ایــن زمینــه تحریــک الکتریکــی مغــز بــا جریــان مســتقیم میباشــد. ایــن روش کامـلا غیرتهاجمـی اسـت و میتوانـد بـا اسـتفاده از یـک جریـان ضعیـف الکتریکـی، تغییـرات در تحریکپذیـری مناطــق قشــری مغــز ایجــاد کنــد. ویژگیهــای طراحــی آن شـامل شـدت جریـان، مـکان تحریـک، انـدازه الکتـرود، مـدت زمــان تحریــک و قطبیــت جریــان( آنــد یــا کاتــد) هــر یــک موجــب تأثیــرات متفاوتــی میشــود.

تحریـک الکتریکـی قشـر پیـش پیشـانی راسـت منجربـه کاهش نشانگان روانشناختی در افراد معتاد میشـود. بــا وجــود اســتدلال هایی مبنــی بــر درگیــری نیمکــره راســت
بـا فرایندهـای مذکـور، میتـوان وجـود ارتباطـی را بـا تحریـک الکتریکــی فراجمجمــه ای در ایــن ناحیــه و بهبــود وضعیــت خلقی و روانی بیمـاران تحـت درمـان اعتیـاد دانسـت که در نتایجه اجرای جلسات تی دی سی اس به مرور، خلق فرد بیمار بهتر شده و توانایی تصمیم گیری، قضاوت و توان مدیریت رفتاری بیشتری میگردد.

همچنین از فواید بسیار ارزشمند TDCS بر افراد معتاد کاهش ولع و تمایل به مصرف مواد میباشد که در پژوهش هایی به اثبات رسیده است و نتایج درمانی نیز آن را تایید مینماید.

بیشتر بدانبم: مرکز نوروتراپی درمان اضطراب و استرس در مشهد

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار