4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک درمان اتیسم کودک و نوجوان مشهد

5/5

کلینیک درمان اتیسم کودک و نوجوان مشهد

سعید ۵ساله است و از حدود ۱ سالگی در حالیکه شروع به گفتن کلماتی مثل «بابا» و «مامان» «آب» و برخی صداهای مشابه کلمات کرد، از ۱۸ ماهگی دیگر قادر این کلمات را بدرستی به کار نبرد، ارتباط چشمی اش کمتر شده و اصلا علاقه ای به اسباب بازی ها نشان نمیدهد و فقط لگوها و ماشین هایش را ستونی یا ردیفی میچیند،به شدت علاقه به پنکه و ماشین لبایسویی دارد، گهگاهی بی اراده دور خودش میچرخد وروی نوک پاهایش راه میرود، با بچه های دیگر ارتباط نمیگیرد و گاهی انگار اصلا متوجه صدای ما نیست و هر چه صدایش میکنیم توجه نمیکند. از افراد غریبه و جاهای ناآشنا به شدت میترسد، بسیار پر تحرک و دایم در حال حرکت است و…

علایم فوق یک نمونه از کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم است. چرا به این اختلال میگویند«طیف اوتیسم»؟ زیرا ممکن است افراد مبتلا به این اختلال هر یک از علایم را به صورت شدید یا خفیف تجربه کنند و ممکن است برخی از علایم را نداشته و برخی دیگر را داشته باشند.

اختلال طیف اتیسم یک اختلال رشدی و عصب شناحتی است که از ۱۸ ماهگی علایم آن آغاز شده و تا ۳۰ ماهگی بروز پیدا میکند. مهم ترین نشانگان این اختلال مشکل در برقراری ارتباط با دیگران و محیط است.

بیشتر بدانیم: اوتیسم چیست؟ نشانه های اتیسم کدام اند؟

روانشناس کودک و نوجوان متخصص اوتیسم در مشهد

درمان اوتیسم

کودکان و افراد مبتلا به این اختلال حتما باید تحت جلسات تخصصی درمان قرار قرار گیرند. یک روانشناس بالینی کودک و نوجوان با تخصص در زمینه اختلال اتیسم میتواند با ترکیبی از بهترین و موثرترین روش های درمانی برای بهبود علایم و مهار روند تحلیلی به مراجعین عزیز یاری رساند.

با توجه به اینکخه این اختلال نقایصی بارز در عملکرد مغز بویژه ضعف در ارتباط دو نیمکره (پیوند عصبی ضعیف جسم پیسنه ای) و کاهش فعالیت قشر مخ در برخی نواحی که مسئول کنترل حرکتی و پردازش شناختی هستند را داراست و از طرفی بعلت همه ضعف های عملکردی تحت آموزش و تحریک محیطی مناسب قرار نداشته اند، بهترین روش های درمانی باید متمرکز بر تقویت و اصلاح عملکرد مغز و  همچنین اجرای جلسات هدفمند آموزش مهارت های حرکتی و تحریک توانمندی های ذهنی از طریق نوروتراپی، بازی درمانی،کاردرمانی و گفتاردرمانی باشد.

علاوه بر این ها باید آموزش ها و مشاوره های لازم به اعضای خانواده بویژه والدین انجام گیرد تا در محیط منزل و بیرون از کلینیک نیز اقدامات مستمر و ارزشمند برای این افراد صورت گیرد.

بیشتر بدانیم: نوروتراپی یا عصب درمانی چیست؟

بازی درمانی ویژه اتیسم

بازی در مانی در ابتدا با هدف ایجاد مهارت آموزی و برون ریزی هیجانات و آموزش مسایل تربیتی به کودکان زیر ۱۰ سال ایحاد شد. اما با توجه به بازخورد خوبی که کسب کرد و با توجه به اینکه کودکان دارای اوتیسم نقصی اساسی در مهارت های ارتباطی با محیط پیرامون دارند و توانایی استفاده صحیح از ابزارهای محیطی و بویژه اسباب بازی ها را ندارند، بازی درمانی میتواند نقش موثری در روند بهبودی این کودکان ایفا نماید.

همچنین آموزش بازیهای مفید به والدین و اعضای خانواده فرد میتواند در تسریع فرایند بهبودی کودک کمک شایانی کند و ارنباط خانواده با فرد را تقویت نماید.

بازی روشی بسیار خوب برای کمک به این کودکان به منظور خارج شدن از خودفرورفتگی و درخودماندگی است و از طریق تحریک حواس پنجگانه کودک فرایند رشد و تقویت عملکرد مغز را تسهیل مینماید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار