4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

آدرس مرکز درمان عارضه های خواب در مشهد

5/5

آدرس مرکز درمان عارضه های خواب در مشهد

خواب یکی از مهمترین چرخه های شبانه روزی و یک الگوی پیچیـده زیسـت شـناختی اسـت .  خواب یک فرایند طبیعی است که با کاهش یا غیاب هشیاری، کاهش نسبی فعالیت حسی و غیرفعال شدن تقریبًا تمام عضلات ارادی مشخص میشود .

خواب یک فرآیند آنابولیک است که رشد، جوانسازی سیستم ایمنی، عصبی، اسکلتی و عضـلانی را ممکـن مـیسـازد. خواب در تمام پستانداران، تمام پرندگان و بسیاری خزندگان، دوزیستان و مـاهی هـا دیـده شده است. هدف و مکانیسمهای خواب تنها کمی مشخص شده اند. بیشتر به نظر میرسد که خواب باعث ذخیره انرژی میشود اما متابولیسم را تنها ۵-۱۰% کاهش میدهد .

شایعترین اختلالات خواب عبارتند از :

بیخوابی اولیه: اشکال مزمن در به خواب رفتن یا به خـواب ادامـه دادن وقتـی علـت دیگـری برای آن یافت نمیشود. بیخوابی میتواند به صورت مشکل در به خـواب رفـتن، زود بیـدار شدن و یا بیدار شدنهای مکرر در حین شب باشد.

در بررسی بیماری بیخوابی دقت به این نکته لازم است که افراد از نظر نیازشان به خواب و میزان رضایتمندیشان از خواب با هـم متفاوتند. با وجودی که بیخـوابی اغلـب خـود محدودشـونده مـیباشـد، امـا تـأثیرات منفـی بسیاری بر کیفیت زندگی فرد مبتلا میگذارد. متأسفانه بسیاری از پزشـکان اهمیـت لازم را به این شکایت نمیدهند و این امر منجر به خوددرمانیهای بیاثر و خطرناک توسط بیماران میشود.

مطالعات بسیاری نشان میدهـد کـه بـیخـوابی، ریسـک فـاکتور مهمـی در ایجـاد مشکلات روانپزشکی از جملـه افسـردگی و اعتیـاد بـه موادخـواب آور و مخـدر مـیباشـد. بالعکس بیماری هایی از جمله افسردگی و اضطراب خـود مـیتواننـد باعـث بـروز بیخـوابی شــوند.

درمــانهــای دارویــی متنــوعی بــرای بیمــاری بیخــوابی وجــود دارد: اســتفاده از بنزودیازپینها و خوابآورهای غیربنزودیازپینی جدید از جمله زولپیـدم بـرای درمـان ایـن بیماری تأیید شده اند. رفتاردرمانی نیز با وجودی که کمی وقـتگیـر اسـت امـا نتـایج قابـل قبولی داشته است.

درمان انواع مشکلات خواب توسط درمانگران بالینی

DSPS )سندرم فاز تأخیری خواب) : ناتوانی در بیدار شدن و بخـواب رفـتن در زمـانهـای قابل قبول اجتماعی بدون وجود اشکال در بـه خـواب مانـدن مـیباشـد. در حقیقـت در ایـن اختلال اشکال در زمانبندی سیستم سیرکادین وجود دارد.

سندرم هیپوآپنه : اختلالیست که شامل اپیزودهایی از تنفس خیلـی سـطحی یـا تعـداد تـنفس خیلی کم میباشد هایپوآپنه میتواند در حالت خواب یا بیداری اتفـاق بیفتـد. بـا هایپوآپنـهی متوسط تا شدید خواب دچار اختلال میشود و فرد با وجود خواب کافی احسـاس رضـایت نمیکند.

اختلال در تنفس باعث کاهش سطح اکسیژن خون میشود. هایپوآپنـهی روزانـه در افراد با اختلالات عصبی عضلانی رخ میدهد. هایپوآپنه تا زمانی که کاهش ۳۰%ای یا بیشتر در جریان هوا، به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر رخ ندهد دارای ارزش بـالینی نمـیباشـد.

علـل آن شامل اختلالات آناتومیـک (ماننـد بدشـکلی سـپتوم بینـی) التهـاب لـوزه هـا، چـاقی، اخـتلال عصبی- عضـلانی درگیرکننـده ی عضـلات تنفسـی، مصـرف آرامبخـشهـا، زیـادهروی در مصرف الکل، سیگار و افزایش سن میباشد.

پاراسومنیا : اتفاقات از هم گسیخته مربوط به خواب که شامل فعالیـتهـای نامناسـب حـین خواب مانند راه رفتن و وحشت شبانه مـیشـود. عمـدتًا در مراحـل III و IV خـواب non REM رخ میدهند. در دوران کودکی شایعتر بوده و معموًلا با افزایش سـن از تکـرار آنهـا کاسته می شود. خطری که بیمار را تهدید می کند آسیب به خود و یا دیگـران در حـین ایـن حملات است .

در کلینیک تخصصی روانشناسی و مشاوره ارامش ماندگار روانشناسان مجرب آماده خدمت رسانی به مراجعین هستند و درمان انواع مشکلات بی خوابی با به روزترین و نوین تربن روش های درمانی برای مراجعین به این مرکز وجود دارد

 

 

متخصص روانشناسی در برطرف کردن اضطراب اجتماعی

تحقیق برای درک بهتر علت بروز اختلال اضطراب اجتماعی ادامه دارد اما بررسی‌­ها به قسمت کوچکی در مغز به نام آمیگدال اشاره می‌­کند. گفته می­‌شود آمیگدال بخش مرکزی مغز است که واکنش به ترس را کنترل می­‌کند.

علل اضطراب اجتماعی ارثی است. در واقع، احتمال بروز این اختلال در بستگان درجه یک دو تا شش برابر بیشتر است.

تحقیقاتی که به حمایت از موسسه­ ملی سلامت روان انجام شده محل ژنی را در موش‌­ها نشان می­‌دهد که روی ترس آموخته­‌شده تاثیر می‌­گذارد. دانشمندان درحال کار روی این نظریه هستند که حساسیت بیشتر نسبت به مورد تایید واقع نشدن فیزیولوژیکی یا هورمون­‌محور است و این تاییدی بر ارثی بودن علل اضطراب اجتماعی است.

سایر تحقیقات در حال بررسی تاثیر محیط در بروز فوبیای اجتماعی هستند. مورد بدرفتاری واقع شدن و مصیبت در کودکی نیز از جمله علل اضطراب اجتماعی است.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار