4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

متخصص روانشناسی در زمینه تشخیص و درمان بی خوابی

5/5

متخصص روانشناسی در زمینه تشخیص و درمان بی خوابی

خواب یکی از نیازهای اساسی انسان است و اختلال خـواب در اغلب موارد یک نشانه زودرس در بیماریهای روانپزشکی است . در بـــین اخـــتلالات خـــواب، بـــیخـــوابی و احـــساس خوابآلودگی طی روز از شایعترین شـکایات اسـت. اخـتلالات خواب درجمعیت کلی شیوعی بین ۱۵-۴۲ درصـد را دارد.

و این اخـتلالات منجـر بـه بـروز نتـایج منفـی و نـامطلوب در کیفیت زندگی و عملکرد افراد میگردد. عوامل متعددی نظیـر سن و جنس به همراه عوامل محیطی و شغلی را در میزان بروز اختلالات خواب دخیل دانستهاند . خوابآلودگی طی روز منجر بـه خطـا و گـاهی حـوادث و فجـایع بـشری در جوامـع صنعتی شده است و آمارهای متغیـری بـین ۲-۴۱ درصـد در زمینه تصادفات و مرگهای مرتبط با آن گزارش شده است . همچنین به نظر مـیرسـد در میان دانـشجویان پزشـکی بـه سـبب استرس شغلی وحجم بالای کـاری – تحـصیلی احتمـال بـروز اختلالات خواب بیشتر از سایر دانشجوها میباشد.

در بین اختلالات خواب، بیخوابی و از بـین انـواع بـیخـوابی خواب منقطع )۴۹درصد( بیشترین شیوع را در بین دانشجویان داشت. از انواع پاراسـومنیا، کـابوس شـبانه ۳۲ درصـد، عـادت خوردن شبانه ۱درصد، خوابگردی ۱/۳ درصـد، حـرف زدن در خواب ۷/۵ درصد و دندان قروچه ۱۰/۲ درصد افراد را درگیـر کرده بود. شیوع کلـی بـی خـوابی در زنـان بیـشتر بـود، ولـی پاراسومنیا ارتباطی با جنس نداشت.

در کلینیک تخصصی روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار، کلیه خدمات درمانی جهت درمان اختلالات خواب اعم از مشاوره و رواندرمانی، عصب درمانی(نوروتراپی)، با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته زیر نظر متخصصان روانشناسی بالینی و روانپزشکی انجام میگردد.
برای تجربه درمانی موفق، ایمن و پایدار با ما تماس بگیرید.

درمانگر خوب جهت درمان بیخوابی در میان دانشجویان

تحقیقات مربوطه نـشان دادنــد اخـتلال شـروع خــواب مشخصًا در بـین خـانمهـای جـوان شـیوع بیـشتری دارد . همچنین روانشناسان با انجام تحقیقات گسترده دریافتند که شایعترین اختلال خواب، مشکل در بخواب رفتن افراد است و دوره نهفته خواب در دخترها طولانیتر از پسرها است.

در مطالعه ما بـین وجـود اختلالات خواب و احساس خـستگی مفـرط طـی روز و نقـص عملکرد ارتباط واضحی وجود داشت که این شـکایت از نقـص عملکرد در زنان بیشتر گزارش شـد.

مطالعـات بـسیاری نـشان دادهاند که اختلال عملکرد افراد در ارتباط بین فردی، شغلی و خلاقیت اثر منفی دارد . مطالعات محدودی شـکایت از خستگی را در افرادی که از بیخوابی رنج میبرند با افراد عادی مقایسه کرده اند.

نتایج بدست آمده نشان میدهـد کـه میـزان بـروز اخـتلالات خواب در زنان دانشجو بیشتر بوده و عواملی نظیر سن و مقطع تحصیلی سبب بروز بیشتر این اختلالات میشود. ضمن اینکـه میزان بروز بیخوابی نیز در زنان بیشتر بـود. همچنـین نـشان داده شد که ارتباط معنیداری بین بروز بیخـوابی و خـستگی فرد ناشی از اختلالات خواب وجود دارد.

عملکرد افراد و میزان رضایتمندی آنان از پیشرفت تحصیلی با بـدتر شـدن کیفیـت خوابشان کاهشی را نشان داد. یافتههای این مطالعه مـیتوانـد به سبب نشان دادن شیوع مشکل، در جهت برنامهریزی بـرای کاهش آن کمک کننده باشد.

بی خوابی میتواند سبب کسلی و بهم ریختگی در نظم زندگی شما شود، دانشجویان نیز از جمله افرادی هستند که به علت بیدارخوابی شبانه و درس خواندن در زمان امتحان، در معرض مشکلات ناشی از کم خوابی قرار میگیرند.

در صورت مواجهه با این مشکلات و درمان آن میتوانید به مرکز ما مراجعه کنید تا روانشناسان متخصص شما را در حل مشکلاتتان یاری دهند پس با ما تماس بگیرید.

 

درمانگر متخصص تشخیص و درمان اختلالات اضطرابی

اگر عادت کرده‌اید که برای انجام فهرست کارهایتان دیرتر بخوابید، غیرممکن است بتوانید این عادت را به زودی تغییر دهید. محرومیت از خواب عامل بسیار مهم ایجاد اضطراب است و خواب کافی یکی از روش‌های برطرف کردن اضطراب است. بنابر تحقیقات کمبود خواب می‌تواند واکنش‌های پیش‌بین مغز را تقویت کرده و بطور کلی سطوح اضطراب را افزایش دهد.

رژیم غذایی بر ایجاد یا کاهش اضطراب تاثیر دارد و داشتن رژیم غذایی مناسب یکی از روش‌های برطرف کردن اضطراب است.

برای مثال یک لیوان نوشیدنی سبز می‌تواند به شما آرامش بیشتری دهد. روش متفاوت و خوشمزه‌ای برای دریافت سبزیجات روزانه نیز وجود دارد، این دستورالعمل را امتحان کنید: یک موز یا سیب سبز، دسته کلم، زنجبیل قاچ شده، یک لیمو ترش، تعدادی تکه‌های یخ و یک فنجان آب را با مخلوط‌کن یا آبمیوه‌گیری ترکیب کنید.

پیشنهاد ما به شما مراجعه به روانشناس است تا بتوانید به بهترین و اصولی ترین شکل ممکن اضطراب هارا از خود دور کرده و آرامش را به زندگی خود برگردانید.

برای ارتباط با مشاورین مرکز آرامش ماندگار میتوانید با ما تماس بگیرید و وقت خود را رزرو کنید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار