4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز خوب درمان لکنت زبان در مشهد

5/5

لکنت زبان ناگهانی کودکان

لکنت اختلالی است در روانی گفتار ، که سبب وقوع وقفه های در گفتار کودک می شود. این وقفه ها به دلیل ندانستن واژگان و یا نحوه تلفظ انها نیست.

این مشکل می تواند انواع مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، کسی که لکنت دارد ، ممکن است یک صدا یا یک هجا را- به ویژه در ابتدای کلمه- تکرار کند( صا صا صادق ).

همچنین این وقفه ها می تواند به شکل کشیده گویی یک صدا مانند “س_____لام” دیده شود. گاهی اوقات لکنت شامل توقف کامل گفتار یا حذف صدا است. برخی از موارد گرفتگی زبان کودکان همراه با وقفه های مکرر ، با صداهایی مانند “اه” یا “ام” دیده شود.

انواع و اشکال لکنت زبان در کودکان می تواند به اشکال زیر دیده شود:

۱- تکرار
۲- کشیده گویی
۳- گیر و یا توقف کامل

یکی از ویژگیهای این مشکل گفتاری ، عدم ثبات در شدت آن است.

این عدم ثبات هم در شدت و هم در کلمات دیده می شود:

  • منظور از عدم ثبات در شدت این است که ممکن است در بازه هایی از زمان شدت لکنت خیلی کم و یا خیلی زیاد شود.
  • منظور از عدم ثبات در کلمات این است که ممکن است در زمانهایی بر روی یک کلمه لکنت کند و در زمانهایی همان کلمه را براحتی بیان کند.

غالبا کودکان در محیط های پر استرس و یا در زمانهای ترس شدت بیشتری از لکنت را نشان می دهند.

بتدریج که فرد بزرگ می شود ممکن است شکل لکنت تغییر کند. لکنت در بزرگسالان همراه با ترس از صحبت کردن ، ترس از سخنرانی کردن ، ترس از مواجه شدن با غریبه ها و جنس مخالف است.

در برخی از موارد فرد بزرگسالان دارای این مشکل ، ممکن از حرف زدن اجتناب و امتناع کنند. برای نمونه در حالیکه جواب سوالی را می دانند برای کمتر حرف زدن ، اظهار به ندانستن می کنند.

اگر گرفتگی زبان در کودکان درمان نشود در بزرگسالی علاوه بر مشکلات گفتاری ، مشکلات مرتبط با احساسات و روان فرد نیز اضافه می شود. مشکلاتی مانند کم رویی ، اجتناب و..

علت لکنت زبان ناگهانی در کودکان چیست ؟

علت دقیق لکنت زبان ناگهانی در کودکان ، ناشناخته است.

مطالعات اخیر نشان می دهد که ژنتیک در بروز این اختلال نقش دارد. یکی از محرک های لکنت کودکان ، ممکن است رشد مهارت های دستور زبان باشد.

کودکان در سنین ۲ تا ۵ سالگی ، بسیاری از قواعد دستوری زبان را فرا می گیرند. این قواعد به کودکان کمک می کند تا عبارتهای ناقص (“آبنبات مامانی”) را به جملات طولانی تر که نیاز به هماهنگی بیشتری برای تولید دارند تغییر بدهند (“مامان آب نبات در کوله پشتی من”).

کودکی که گرفتگی زبان دارد ، ممکن است درست زمانیکه که شروع به تلاش برای ساخت جملات طولانی تر ، همراه قواعد پیچیده تر کرده ، به یکباره دچار گرفتگی زبان بشود. ین درحالی است در گذشته که بصورت تک کلمه و یا جملات دو کلمه صحبت می کرد ، هیچ گونه علائمی از لکنت را بروز نکرده باشد

در واقع دلایل بروز گرفتگی زبان در کودکان، تا کنون بطور دقیق روشن نشده‌ است.

اما آنچه تا حدودی مشخص است ،آن است که علت گرفتگی زبان ، معلول علت بدنی، عاطفی ، اجتماعی و یا ترکیب این عوامل است.

برخی از کودکان بدلیل فشارها و ناراحتی های روحی دچار این مشکل گفتاری می شوند. اما تشخیص اینکه آیا اینگونه ناراحتیهای روانی علت گرفتگی زبان است و یا گرفتگی زبان خود نتیجه ی حالات و فشارهای ناشی از اختلالات روانی است، بسیار مشکل است.

البته می توان گفت لکنت ناگهانی زبان در کودکان احتمالا به علل روانشناختی مانند ترس و وحشت ناگهانی بازمی‌گردد و معمولا بعد از مدتی به طور خودبه‌خود رفع می‌شود.

لکنت ناگهانی زبان معمولا بعد از یک حادثه ترسناک به وجود می‌آید و اغلب یک پدیده مربوط به دوران خردسالی است اگرچه ممکن است در بزرگسالان نیز اتفاق بیافتد. اختلال لکنت زبان شاید برای هفته‌ها و یا سال‌ها در فرد باقی بماند.

لکنت ناگهانی زبان اگر چه یک موضوع نگران کننده برای والدین می‌باشد اما در اکثر کودکان بدون نیاز به مراجعه به متخصص و به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند.

با این حال برای برخی‌ها این اختلال می‌تواند مادام العمر بوده و باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد فرد در مدرسه و یا محیط کار شود. داشتن اطلاعات کافی و روش برخورد با این اختلال می‌تواند کمک بزرگی به رفع آن کند.

ژنتیک ، رشد گفتار و زبان ، عوامل عاطفی ، اجتماعی و یا ترکیب آنها می تواند در بروز این مشکل گفتاری تاثیر گذار باشند، پس به طور کلی می توان علل بروز لکنت را به صورت زیر دسته بندی و بیان کرد:

علل بروز لکنت زبان چیست؟

* اگر کودک از ابتدا به خوبی صحبت می‌کرده و مشکل گفتاری نداشته است اما چند هفته یا چند روز است که لکنت پیدا کرده است، علت آن می‌تواند روانشناختی باشد که بهتر است توسط روانشناس بررسی شود.

* اضطراب کودکان، نگرانی، ترس ناشی از جروبحث والدین و ناامن بودن فضای تربیتی خانه از جمله علل روانشناختی لکنت ناگهانی زبان می‌باشد.

* ژنتیک؛ در حدود ۶۰ درصد از تمام کسانی که دچار لکنت زبان هستند در اقوام نزدیک‌شان افراد مبتلا به لکنت زبان وجود دارند.

* مشکل در فرایندهای مغزی؛ این افراد در فرایند تکلم و در تعامل پیام‌های مغزی با ماهیچه‌ها و اندام‌های مورد نیاز در گفتار مشکل دارند.

* عارضه‌های گفتاری و زبانی و تاخیرهای شناختی، سرعت زیاد حین تکلم و افزایش دامنه لغات در کودک نیز می‌تواند از دلایل عمده این مشکلات گفتاری باشد.

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار