4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک تشخیص و درمان اختلالات گفتاری

5/5

درمانگر باتجربه اختلالات تکلمی در مشهد

 

اختلالات گفتاری چیست؟

اختلال گفتاری یا موانع گفتاری، نوعی اختلالات ارتباطی هستند، هنگامی که گفتار معمولی با مشکل روبه‌رو می‌شود.صحبت کردن صحیح فرآیندی است که طی آن باید اندام های مختلفی از جمله زبان، فک، لب ها و تارهای صوتی باید در هماهنگی کامل باشند. رایج‌ترین اختلال گفتاری لکنت زبان است.

افراد دچار اختلال گفتاری مشکلاتی در حین صحبت کردن دارند، نوک زبانی صحبت کردن، خفیف‌ترین و فقدان توانایی در صحبت کردن و یا لال بودن بدون مشکل شنوایی شدیدترین آن است.  درجه بندی و میزان این مشکل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. آگاهی از نشانه‌های اختلالات گفتاری و انواع آن در تشخیص و درمان ضرورت دارد.

نشانه های اختلالات گفتاری:

  • تکرار یا ادامه صداها
  • تغییر صداها
  • اضافه کردن صدا یا هجاها به کلمات
  • عدم کلمات صحیح
  • تلاش برای ادای صحیح کلمه به  کلمه
  • ادای کلمات با صدای گرفته و گوش‌خراش
  • ادای کلمات با صدای آرام

انواع اختلالات گفتاری

اختلالاتی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از اختلال زبان، اختلال صوت گفتار، لکنت زبان (اختلال در فصاحت کلام)، اختلال ارتباط اجتماعی.

اختلال زبان

زبان از دو بخش تشکیل شده دریافتی و بیانی، اختلال در هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند در ارتباط فرد اثر بگذارد. نقص در درک یا تولید لغات، جمله سازی یا حرف زدن به صورت مشخص در گفتار، نوشتار و ارتباطات شفاهی از مشخصات اختلال زبان می‌باشد.

اختلالات تولیدی:

مشکلاتی در تولید صداهای گفتاری مانند جانشینی صداها ( مثل شیب به جای سیب ) و یا خرابگویی مثل نوک زبانی صحبت کردن …

آفازی:

افرادی که در اثر ضربه و یا آسیب مغزی گفتار و زبان را از دست می دهند مثلا کسانی که دچار سکته مغزی شده اند

اختلالات صوتی

مانند زیر و بمی نامناسب ( صداهای خیلی زیر، خیلی بم، یکنواخت و یا افرادی که دچار قطع صدا در هنگام صحبتکردن میشوند)، بلندی نامناسب ( بسیار بلند، بسیار آرام)، کیفیت و گرفتگی صدا، نفس آلود بودن صدا، تودماغی بودن صدا.

اختلال صوت گفتار

بیان صحیح کلمات به هماهنگی بین عضلات فک، صورت و لب‌ها به همراه تنفس مرتب احتیاج دارد. کودکان دچار نقص در سیستم آواسازی یا عدم توانایی در هماهنگی در حرکات اندام‌ها در تولید کلمات به صورت واضح و قابل فهم مشکل دارند.

لکنت زبان

آشفتگی در فصاحت و روانی کلام و الگوی زمان بندی تکلم از مشخصات لکنت زبان است، که به صورت کشیدن هجاها و اصوات، کلمات منقطع و وقفه‌های بی صدا و صدادار و تکرار برخی واژه‌ها و حروف قابل مشاهده است.

اختلال ارتباط اجتماعی

این افراد مشکلی در بیان و درک کلمات یا واژگان ندارند اما در استفاده از زبان به صورت اجتماعی و رعایت قواعد ارتباط کلامی و غیر کلامی در زمینه‌های متفاوت زندگی و تغییر شرایط صحبت کردن با توجه به موقعیت توانایی لازم را ندارند.

تاثیرات اجتماعی اختلالات گفتاری

این اختلالات ممکن است تأثیرات منفی اجتماعی داشته باشد، مخصوصاً بین کودکان کم سن وسال. زیرا ممکن است تحقیر شوند، و این تحقیر، اعتماد به نفس آن‌ها را پایین می‌آورد. هر چه سن بالاتر می‌رود و درک مردم بیشتر می‌شود، تحقیرها کمتر می‌شوند.

درمان اختلالات گفتاری

گزینه‌های درمان شامل روان درمانی و دارو درمانی است که با توجه به شدت و نوع، متخصص تشخیص می‌دهد کدام درمان‌ها متناسب است. برای درمان چنین مشکلاتی در کودکان لازم است به مشاوره کودک مراجعه کنید و بهترین درمان‌ها را در پیش بگیرید. در صورتی که اختلالات گفتاری در کودکی حل نشوند منجر به بروز افسردگی و مشکلات بیشتر در بزرگسالی می‌شوند.

برخی از افراد به دلیل مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب دچار اختلالات گفتاری می گردند. این افراد نیاز به مشاور و یا روانشناس برای بهبود شرایط روانی خود دارند.در صورتی که این شرایط بدون درمان رها شود می تواند عوارض دیگری هم چون عدم برقراری ارتباط اجتماعی و مشکلات ترس را با خود به همراه داشته باشد.

نکات مهم در مورد اختلالات گفتاری

در صورتی که اختلالات گفتاری بدون درمان رها شوند موجب ایجاد اضطراب زیاد در فرد و با گذشت زمان باعث اختلالات اضطرابی و ترس از صحبت کردن در جمع می‌شوند. درمان‌های اولیه برای اضطراب می‌توانند مانع پیشرفت و ایجاد عوارض برای فرد شود.

در کلینیک تخصصی آرامش ماندگار می توانید به کمک روان شناسان و مشاوران زبده ی ما ، اختلالات گفتاری خود و کودکانتان را درمان کنید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار