4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

متخصص درمان لکنت زبان کودک و نوجوان

5/5

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان جز اختلالات گفتاری است که در آن صداها، هجا ها یا کلمات تکرار یا طولانی تر از حد معمول بیان می شوند و فرد نمی تواند کلمات را به صورت پیوسته ادا کند. افرادی که لکنت زبان دارند می دانند چه می خواهند بگویند، اما به سختی آن را بیان می کنند.

برای مثال ممکن است یک کلمه، یک هجا، حروف بی صدا و صدا دار را تکرار یا به صورت طولانی بیان کنند. یا اینکه حین سخنرانی ممکن است متوقف شوند زیرا به یک کلمه یا صدای مشکل داربر می خورند. لکنت زبان ممکن است در میان کودکان کوچکتربه عنوان بخش طبیعی از یادگیری صحبت باشد.

در کودکان کوچکتر ممکن است هنگامی که توانایی گفتاری و زبانی آنها به اندازه کافی پیش رفت نکرده تا بتوانند آنچه که می خواهند را بگویند دچار لکنت زبان باشند. با این حال، گاهی اوقات لکنت زبان یک وضعیتی مزمن است که تا بزرگسالی ادامه می یابد. این نوع لکنت زبان می تواند بر روی اعتماد به نفس و تعاملات فرد با دیگران تاثیر بگذارد.

کودکان و بزرگسالانی که لکنت زبان دارند ممکن است از درمان هایی مانند گفتار درمانی، استفاده از دستگاه های الکترونیکی برای بهبود روان بودن گفتار و درمان شناختی رفتاری بهره مند شوند.

علائم لکنت زبان چیست؟

علائم لکنت زبان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دشواری در شروع یک کلمه، عبارت یا جمله

طولانی کردن یک حرف یا صدا در یک کلمه

تکرار کردن یک صدا، بخش یا کلمه

سکوت مختصر برای هجا یا کلمات خاص، یا مکث در یک کلمه

اضافه کردن کلماتی مانند um هنگامی که گفتن کلمه ی بعد دشوار است

تنش بیش از حد و حرکت صورت و اندام فوقانی برای فهماندن کلمه

اضطراب به هنگام صحبت کردن

ناتوانی در برقراری ارتباطی موثر

مشکلات گفتاری لکنت زبان ممکن است همراه با هر کدام از علائم زیر دیده شود:

چشمک زدن سریع

لرزش لب ها و فک

تیک صورت

تکان خوردن سر

قفل کردن مشت ها

فرد در شرایطی مانند هیجان زدگی، خستگی ، استرس و عجله یا تحت فشار بودن ممکن است لکنت زبانش بدتر شود. همچنین قرار گرفتن در موقعیت هایی مانند صحبت کردن در جمع یا پشت تلفن برای فردی که دچار لکنت زبان است دشوار است. با این حال این افراد هنگامی که با خودشان حرف می زنند آواز می خوانند یا به صورت هم صدا با دیگران می خوانند لکنت زبان ندارند.

کودکان مبتلا به لکنت زبان خفیف نیز، اغلب از لکنت زبان خود بی اطلاع هستند مگر آنکه در شرایط سخت قرار بگیرند. حرکات صورت، اضطراب و لکنت زبان زمانی ایجاد می شود که از آن ها خواسته می شود صحبت کنند.

علل لکنت زبان چیست؟

ترکیبی از عوامل متعدد می تواند موجب لکنت زبان شود.علل احتمالی لکنت زبان عبارتند از:

اختلال در کنترل حرکت گفتار: برخی شواهد نشان می دهند که اختلال در کنترل گفتار مانند زمانبندی و ناهماهنگی حسی و حرکتی می تواند منجر به لکنت زبان شود.

ژنتیک: به نظر می رسد لکنت زبان به دنبال برخی اختلالات ژنتیکی دیده می شود.

آسیب مغزی: شیوا و روان صحبت کردن به دنبال علل دیگری نیز می تواند دچار اختلال شود. سکته مغزی، آسیب های مغزی و سایر اختلالات مغزی می تواند موجب کندی در گفتار، مکث یا تکرار صداها شود.

آسیب احساسی: شیوا و روان صحبت کردن نیز می تواند به دنبال زمینه های احساسی و اضطرابی نیز مختل شود. افرادی که لکنت زبان ندارند نیز ممکن است به دنبال فشار های روحی و عصبی دچار لکنت زبان شوند. مشکلات گفتاری که که پس از یک ضربه ی عاطفی ظاهر می شوند (لکنت روانی) غیر معمول هستند و مانند لکنت های رشدی نیستند.

روش‌های گفتار درمانی در منزل

فلش کارت‌ها

چند فلش کارت در مقابل کودک خود قرار داده و از او بخواهید که آنچه را که میبیند، سریعا بخواند و بگوید، با چند کارت شروع کنید و تعداد تصاویر را به سرعت افزایش دهید. اگر فرزند شما با کلمات خاصی مبارزه کند، شما درک می‌کنید که در آن شما باید زمان بیشتری را سرمایه گذاری کنید. کارت‌های مخصوص کودکان سوالات ساده‌ای را برای کودک شما به همراه دارد، یک کارت را انتخاب کنید و به آرامی یک مکالمه در مورد آن آغاز کنید. این استراتژی ممکن است به ایجاد یک مکالمه‌ی خوب با فرزند شما بیانجامد.

سؤالاتی مانند:”الان دوست داری چه هدیه‌ای بگیری؟ “،

“اگر می‌توانستی یک چیز را در مورد مدرسه تغییر دهی، این چه چیزی است؟ ”

 تمرین با آینه

آیینه، میتواند یه انعکاس عملی از صحبت کردن برای کودک باشد، اغلب کودکان طرز صحیح استفاده از دهان برای ادای صحیح کلمات را نمیدانند، صحبت کردن در مقابل یک آینه، کمک می‌کند تا یک کودک ببیند چگونه دهان خود را در هنگام ساخت این صدای خاص، حرکت دهد. در مقابل آینه ایستاده و هر صدا را برای کودک خود تولید کنید؛ سپس، به آن‌ها کمک کنید تفاوت‌ها را از طریق آینه تشخیص دهند.

 لی لی بازی کنید

این بازی، باعث می‌شود کودک شما ۹ بار کلمه تکرار کند با کلماتی که می‌خواهید فرزندتان را تمرین دهید، شروع کنید. یک زمین لی لی با ۹ شماره ترسیم کنید و هربارکه کودک میخواهد بازی کند، یک کلمه را به او بگویید تا با هر بار پریدن آن را تکرار کرده و بازی کند. دور جدید را با کلمه‌ی جدید آغاز کنید.

شما می‌توانید با کلمات کمتری شروع کنید و آن‌ها را به تدریج افزایش دهید هنگامی که آن‌ها با گفتن کلمات به درستی بازی را کامل می‌کنند، آن‌ها را با هدیه‌ای خوشحال کنید این کار اعتماد به نفس کودک را افزایش می‌دهد.

توپ بازی کنید (استپ هوایی)

توپ را برای کودک خود پرتاپ کرده و هربار یک کلمه را بگویید که کودک شما نیز آن را تکرار کند.

پیاده روی

اگر در جایی با بچه خود راه می‌روید، برای هر تکرار درست کلمه، یک قدم به جلو بردارید. میتوانید این کار را در پارک یا مسیر‌های مختلف دیگر انجام دهید.  علاوه بر بازی کردن با فرزندتان، فرزندان شما نیاز دارند که ماهیچه‌های دهان خود را نیز ورزش دهند.

حباب بسازید

از کودک خود بخواهید بادکنک باد  کند و حباب بسازد ، این کار علاوه بر کنترل تنفس به تقویت عضلات صورت و لب‌ها نیز کمک میکند.

ساز دهنی بزنید

نواختن ساز دهنی، به کنترل تنفس و فشار لب‌ها کمک میکند، اگر کنترل تنفس کودک شما ضعیف است، از او بخواهید صدای قویتری با ساز دهنی ایجاد کند، واگر لب‌های او ضعیف است، بر نواختن نت‌ها در زمان‌های مختلف تمرکز کنید

و ما در کلینیک تخصصی آرامش ماندگار به شما کمک می کنیم تا به لکنت زبان خود، غلبه کنید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار