4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز نوروتراپی ویژه اختلال بیش فعالی در مشهد

5/5

ما یکی از بهترین مراکز نوروفیدبک  را به شما عزیزان معرفی میکنیم

مرکز نوروفیدبک حرفه ای درمان بیش فعالی در مشهد

امروزه روش درمانی نوروفیدبک، یکی از رایجترین روشهای درمانی در درمان اختلال کم توجهی – بیشفعالی است. نوروفیدبک یک روش غیرتهاجمی است که عملکرد را از طریق اصالح الگوهای مغزی بهبود میبخشد.

نوروفیدبک یک روش درمانی برای دریافت پسخوراندهای عصبی است. در این روش با استفاده از تکنیک های رفتاردرمانی، شرکتکننده نحوه اثرگذاری
بر فعالیتهای مغزی را فراگرفته و میتواند باعث بهبود در فعالیتهای خودتنظیمی خویش، شود. از این روش درمانی برای درمان سردرد، صرع، افسردگی، اختلال های خواب، مشکلات ویژه یادگیری، اختلال کم توجهی – بیش فعالی و همچنین بهبود فعالیت ورزشکاران، هنرمندان و دانشجویان استفاده میشود.

یکی از اختلال هایی که امروزه نتایج بسیار نویدبخشی را در درمان با نوروفیدبک نشان میدهد، اختلال کم توجهی – بیش فعالی است.

این اختلال شرایطی ایجاد میشود که انتقال دهنده های عصبی کافی تولید یا استفاده نمیشوند که خود این امر مسبب ارتباطات ناموثر بین نورونها میشود. فرآیند اثرگذاری نوروفیدبک براساس شرطی سازی کنشگر است. در واقع، در این روش درمانی، زمانی که نورونها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند یا به بیان دیگر سریعتر شلیک کنند، به مراجع پاداش داده میشود.

نوروفیدبک با آسانسازی.

نوروفیدبک و بیش فعالی از گذشته تا حالا

آغاز نوروفیدبک را میتوان تا دهه ۱۹۳۰ ،ردیابی کرد. در آن زمان نخستین مشاهدات مبنیبر آن بود که میشود پاسخ انسدادی آلفای موج نگار مغزی را به طور کالسیک شرطی کرد.

نخستین پژوهشهای انجام شده را میتوان در میان کارهای استرمن و همکارانش در دهه ۱۹۶۰ ، جستوجو کرد. این پژوهشها که روی گربه ها انجام میگرفت بر این فرضیه استوار بود که میتوان حاالت تنی پستانداران را به وسیله فعال- منفعل سازی شبکه های عصبی موجنگار مغزی تغییر داد.

با توجه به شرطی سازی کنشگر اسکینر، هدف اصلی روش استرمن، رفتار کنشگر مغزی بود (فعالیت موج نگار مغزی). این هدف، برخلاف رفتارهای حرکتی و تنی آشکاری بود که قبلا به واسطه پاولف یا اسکینر مورد نظر قرار گرفته بود.

در آزمایش بعدی، استرمن با تزریق مونومتیل هیدرازین(نوعی سوخت موشکی) به گربه ها نشان داد که آن دسته از گربه هایی که در معرض آموزشهای روانی حرکتی قرار گرفته بودند، ۲ برابر تحمل بیشتری از سایر گربه ها به مسمومیت داشتند.

آغاز پژوهش های انساتی نوروفیدبک

واحد تخصصی نوروتراپی ویژه کودک و نوجوان
واحد تخصصی نوروتراپی ویژه بزرگسالان

 

 

 

 

 

 

به تدریج این پژوهشها روی انسانها نیز مورد بررسی قرار گرفت. حدود ۳۵ سال است که پژوهشها روی نوروفیدبک برای اصالح الگوهای امواج مغزی در حال
انجام و تکمیل است. در آغاز روانشناسان از نوروفیدبک برای تسکین اضطراب و درمان برخی از صرع های مهارنشدنی استفاده میکردند.

اندکی پس از آن، این روش درمانی نوین به حیطه کودکان وارد شد. از سال ۱۹۷۶ که نخستین گزارش های نوروتراپی در زمینه اختلال کم توجهی – بیش فعالی منتشر شده است، پژوهشهای بسیاری در زمینه اثربخشی نوروفیدبک برای درمان نشانه های دیگر این اختلال مانند بی توجهی، رفتارهای
تکانشی و بیش فعالی- انجام شده است.

لوبار کاربرد آموزشهای روانی حرکتی نوروفیدبک را در کودکی با نشانگان بیش فعالی به حیطه اجرا گذاشت. یافته های وی حاکی از آن بود که این روش در بهبود حواسپرتی و بیش فعالی موثر است. در این پژوهش،لوبار با استفاده از طرح تک آزمودنی با خط پایه منفرد به این نتیجه گیری رسید که در مرحله اجرایی طرح، نشانه های بیش فعالی نیز بهتر میشود. این یافته ها به طور مداوم در سالهای بعدی نیز که در قالب پژوهشهای ۲ سرباز گسترده تری انجام پذیرفت، تکرار شد.

این پژوهشها نخستین اثرات بالینی نوروفیدبک را بر آنچه امروزه اختلال کم توجهی – بیش فعالی نامیده میشود، نشان دادند.

اختلال بیش فعالی- نقص توجه چیست؟

اختلال کم توجهی – بیش فعالی به عنوان شایعترین اختلال دوران کودکی مطرح است که در نزدیک به ۵ درصد تا ۱۰ درصد از کودکان سنین مدرسه دیده
میشود. با توجه به تعریف راهنمای تشخیصی،آماری اختلال های روانی ویرایش پنجم اختلال کم توجهی – بیش فعالی، اختلالی عصبی- رشدی است که با الگوهای رفتاری مداومی چون بی توجهی یا بیش فعالی- تکانشی شناسایی میشود.

شدت نشانه های این اختلال به حدی است که در کارکردها یا فرآیند رشد ایجاد اختالل میکند. در قلمرو رفتارهای تکانشی، رفتارهایی چون ارایه جواب پیش از پایان یافتن پرسش یا ارایه نامناسب نظرات بدون توجه به نتایج آن، صبر نداشتن در رعایت نوبت و ایجاد مزاحمت برای دیگران را مشاهده میکنیم.

این ۲عامل به عنوان عوامل محیطی و ژنتیکی(به ویژه مشکلاتی در تنظیم انتقال دهنده عصبی دوپامین) شناسایی میشوند.

علل اختلال بیش فعالی و نقص توجه

از عوامل محیطی میتوان به تولد زودرس و مصرف دخانیات توسط مادر هنگام بارداری اشاره کرد، همچنین پژوهشهای مستندی نشان از بنیان عصب شناختی
اختلال های کم توجهی دارند. از دهه سوم قرن بیستم، نابهنجاریهایی در الکتروانسفالوگرام مبتالیان به اختلال کم توجهی – بیش فعالی دیده شده بود. الکتروانسفالوگرام این اشخاص، کنش باالی امواج تتا را در نواحی مرکزی و پیشانی مغز نشان میداد. همچنین، نتایج به دست آمده از برشنگاری با گسیل پوزیترون و مقطع نگاری رایانه ای تک فوتونی نیز اختلال هایی را در سوخت وساز مغزی این اشخاص در نواحی مرکزی و پیشانی گزارش میکنند.

در کودکان مبتلا، کاهش سوخت وساز مغزی در نواحی پیش پیشانی مشاهده میشود. افزون بر آن، فراوانی بالاتر امواج آرام مغزی در الکتروانسفالوگرام این اشخاص و کنش پایین تر امواج سریع بتا نیز در این دسته از افراد قابل مشاهده است. این امر نشاندهنده برانگیختگی پایین قشر مخ در مبتلایان  است.

فرآیند درمانی نوروفیدبک

به طور کلی در فرآیند درمان، یک جفت الکترود روی پوست سر و ۱ یا ۲ الکترود نیز بر لاله گوش قرار میگیرد، سپس تجهیزات الکتروانسفالوگرام با تولید تصاویر و صداهای آنی نحوه فعالیت مغزی فرد را به وی ارایه میدهد.
از آنجایی که ما به طور معمول هوشیارانه از امواج مغزی مطلع نیستیم، توانایی تاثیرگذاری زیادی را نیز بر امواج مغزیمان نداریم. بالعکس، زمانی که ما تمثالی از نحوه فعالیت مغزیمان را تنها پس از چند هزارم ثانیه در صفحه نمایش رایانه مشاهده میکنیم، این توانایی را خواهیم داشت تا طی یک فرآیند شرطی سازی کنشگر بر این امواج اثر گذاشته و آنها را تغییر دهیم. با این تفاسیر، حال قادر خواهیم بود تا به مغز دوباره بیاموزیم.

در شروع، تغییرات به کندی صورت میگیرند، اما همین تغییرات اندک به مرور زمان پایاتر شده و به طور معمول با پسخوراندها، تمرین و آموزشهای مکرر، میتوان عملکردهای بهبود یافته مغزی را به بیشتر مردم آموخت.

نوروفیدبک درمانی کاملا علمی

محل قرارگیری الکترودها میتوانند از طریق ارزیابی نقشه نگاریهای کمی الکتروانسفالوگرام مغزی یا به واسطه نقشه ای کارکردی نقاط مختلف مغزی به دست
آیند. در بیشتر پژوهشهای انجام شده، از محل های استاندارد CZ،C3 و C4 برای قرار دادن الکترودها استفاده میکنند. برخی پژوهش های دیگر زمانی که از نوروفیدبک برای درمان اختلال کم توجهی – بیش فعالی بهره میبرند، از الکترودهای قدامی استفاده میکنند که شامل محل های F4 و F3 ،FZ .میشوند.

بیشتر بدانیم: بهترین روانشناس کودک و نوجوان مشهد        مرکز خوب نوروفیدبک در مشهد

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار