4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز درمانی اوتیسم کجاست؟

5/5

مرکز درمانی اوتیسم کجاست؟

اختلال اوتیسم در واقع اختلالی در فرایند رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی فرد محسوب میگردد. مهارت های ارتباطی همچون: ارتباط چشمی، ارتباط کلامی، ارتباط و بازی با هم سالان و محیط

این اختلال در واقع یک طیف یا پیوستار محسوب میگردد که علایم و نشانه ها از نظر شدت و کیفیت با دیگری متفاوت است. در واقع میتوان این اختلال را در سه سطح شدید ، متوسط و خفیف شناسایی کرد که البته نحوه نمود نشانه ها در هر میزان شدت متفاوت است. بعنوان مثال یک کودک اوتیسم با شدت متوسط علی رغم داشتن ارتباط چشمی خوب، ممکن است تکلم ضعیف و ناقصی داشته باشد و یا برعکس.

علائم و نشانه های زیادی وجود دارد که نشان می دهد فرد دارای اتیسم است و البته برخی افراد بزرگسال و کودک غیر اتیستیک هم ممکن است تعدادی رفتارها و علائم اتیسم را از خود نشان دهند. برای نمونه برخی کودکان که بعدها دارای اتیسم تشخیص داده نمی شوند هم ممکن است به دلایلی بال بال بزند اما تا ۱۸ ماهگی این علامت در انها کاهش می یابد و یا ردیف کردن اسباب بازی ها یا اشیا که در برخی کودکان به دلیل مجموعه سازی رخ می دهد هم از این علائم است که می تواند در افراد غیر اتیستیک و دارای اتیسم مشترک باشد.

افراد مبتلا به اختلال اتیسم غالبا در برقراری ارتباط و ایجاد ارتباط عاطفی و اجتماعی با دیگران با مشکلاتی روبه رو هستند. آنها ممکن است اطلاعات حسی مانند صداها و بوها را متفاوت از دیگران پردازش کنند و همین امر ممکن است زمینه ساز برخی از علائم رفتاری اتیسم باشد که افراد ممکن است از خود نشان دهند.هنگامی که به دنبال علائم اولیه اختلال طیف اتیسم هستید باید به نقاط عطف یا شاخصهای رشدی توجه کنید که نشان دهنده انتظار مشاهده شاخصهای رشدی در مقطعی زمانی مشخص است و کودک در سنی مشخص به انها دست می یابد مانند غان و غون کردن در ۴ ماهگی و یا استفاده از جملات ساده تا دو سالگی. اگر کودک بعد از این دوره رشدی عنوان شده به مهارت دست یابد و یا اصلا به ان دست نیابد می تواند نشان دهنده اختلالات رشدی مانند اختلال طیف اتیسم باشد.اتیسم را میتوان به صورت قطعی از روی علائم تا دو و نیم سالگی تشخیص داد هرچند که برخی از این علائم قطعی تا پیش از دو سالگی نیز خود را نمایان کرده اند.

بهترین زمان برای درمان نشانه های اوتیسم سنین ۲ الی ۷ سالگی است چرا که مغز دارای اثر پذیری و رشد زیاد است.

مرکز روانشناسی کودک و نوجوان

خانواده

نوجوانی دورانی است که فرد از نظر جسمی و روانی رشد چشم گیری دارد. تغیراتی که در این دوران صورت می گیرند معمولا در بین دوره های کودکی و بزرگسالی می باشند. در واقع نوجوانی گذاری از کودکی به مرحله جوانی و بزرگسالی است. دوره ای که نه به فرد میتوان گفت کودک و نه میتوان گفت بزرگسال!! بحران نوجوانی اشاره به همین بی ثباتی ها و نابسمانی ها دارد. تغییرات دوران نوجوانی شامل بلوغ جنسی، تغییرات اجتماعی و روانی و… می باشند. نمی توان برای نوجوانی سن مشخصی را تعیین کرد و جوامع مختلف متفاوت می باشد و عوامل زیادی از قبیل ژنتیک، آب و هوا، جوامع مختلف، تغذیه و… بر آن تاثیر دارند اگرچه به طور کلی سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی را نوجوانی مینامند.

اگر برای داشتن یک فرزند نوجوان خوب هدف و انگیزه دارید باید بدانید که دوران کودکی فرزند شما زمینه ساز موفقیت تربیتی از بعد جسمانی و روانی در دوره های بعدی بویژه نوجوانی است. بنابراین کودک یا دوران کودکی مهمترین مرحله رشدی و تربیتی برای دوران های بعدی زندگیست. روانشناسان کودک و نوجوان میتوانند والدین را با نیازهای مختلف و در حال تغییر فرزندان آشنا نموده و نسبت به تعبیه روش تربیتی مطلوب و ایده آل والدین را یاری نمایند.

بسیاری از مشکلات رفتاری همچون پرخاشگری، لجبازی زیاد، سرکشی، نافرمانی، جدا نخوابیدن کودک و… از طریق تغییر روش های تربیتی والدین و اجرای اصول اصلاح رفتار بخوبی تغییر میکند.

آدرس روانشناس کودک و نوجوان در مشهد

روانشناس کودک

روانشناسی و مشاوره دارای حیطه های تخصصی میباشد. یک روانشناس نباید در تمامی حیطه ها مراجع ببیند بلکه صرفا در یک یا دو حیطه تخصصی و مرتبط با هم باید مراجع ویزیت کند. به عنوان مثال یک مشاوره خانواده فقط میتواند در حیطه ازدواج و مسایل مرتبط با خانواده مراجع ببیند و نه در زمینه اختلالات بالینی و کودک و نوجوان! همچنین یک روانشناس متخصص کودک و نوجوان فقط باید در این حیطه و مسایل مرتبط با فرزند مراجع ببیند و نه حیطه های دیگر مشاوره و رواندرمانی.

روانشناسی کودک و نوجوان شاخه ای از علم روانشناسی است که به پژوهش ، پیشگیری ، سنجش ، تشخیص و درمان علائم و نشانه های روانشناختی کودک و نوجوان می پردازد . همانطور از که تعریف این شاخه مشخص است وظیفه ی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان صرفا درمان نبوده و در پیشگیری نیز نقش به سزایی دارد.

روانشناس  کودک و نوجوان باید علاوه بر تخصص خود، علاقه و استعداد نیز داشته باشد. علاقه به ارتباط با کودکان و انگیزه بیشتر از هر شخص دیگری برای درمان و حل مسایل مربوط به کودک، باید از مسایل روز تاثیر گذار بر کیفیت رابطه والد-فرزندی و خطاهای رایج تربیتی آگاه بوده و بر اصول اساسی اصلاح رفتار و تربیت مسلط باشد.

برای ارتباط با یک روانشناس متخصص کودک و نوجوان و درمانگر ویژه اوتیسم با ما تماس بگیرید. ما شما را به بهترین نحو ممکن تا رسیدن به نتیجه مطلوب یاری مینماییم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار