4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک زوج درمانی در مشهد

5/5

کلینیک زوج درمانی در مشهد

هیچ رابطه ای سیر آرامی ندارد. در همه روابط تعارض و عواطف منفی وجود دارد. در نتیجه مشکلات در روابط صمیمی، بالاخره زمانی هر فردی را تحت تاثیر قرار می دهد.ما در کنار شما زوج های عزیز هستیم تا با مشاوره ای سالم به شما راهکار های مناسب را بیاموزیم.

زوج درمانی چه کاری انجام می دهد؟

زوج درمانی حساسیت درمانی قابل توجهی نسبت به نزاع همسرانی دارد که ناراحتی حاصل از دلخوری های فراوان را تجربه می کنند و در عین حال امید زیادی به بهبودی رابطه خود دارند . زوج درمانی موقعیت های گسترده و متنوعی را که زوج ها در طول رابطه خود با آن مواجه می شوند مورد توجه قرار می دهد و ایده های عملی موجود را بررسی نموده و تمریناتی برای کاهش تعارضات آسیب‌رسان و دستیابی به آرامش و صمیمیت بیشتر در روابط را فراهم می سازد. به طور مثال فرهنگ ،بخشش و عذرخواهی را بیش از قبل در بین زوجین جا می اندازد.

زوج درمانی تقریباً برای هرگونه رابطه عمیق عاطفی می تواند سودمند باشد. به عبارتی اگر زوجین در شرف ازدواج یا نامزدی باشند، یا حتی غیر همجنس، همجنس گرا یا سالخورده باشند نیز می تواند مفید و موثر واقع شود. به طور حتم تعارض جزء جدایی ناپذیر هر رابطه انسانی خواهد بود و زوج درمانی تلاش می کند که مشکل جاری را حل نموده و از تشدید مشکلات در آینده جلوگیری نماید. کمک به زوج هایی که چندین سال از عمر رابطه آنها می‌گذرد و در حال تجربه یک دوره گذار استرس زا یا انتقال هستند می تواند از عمیق شدن مشکل آنان در آینده جلوگیری نماید.

کلینیک خوب زوج درمانی در مشهد

زوج درمانی معمولاً با برخی سوالات مصاحبه استاندارد در ارتباط با تاریخچه رابطه و همچنین اطلاعاتی راجع به خانواده اصلی هر کدام از طرفین، ارزش ها و زمینه‌های فرهنگی زوجین آغاز خواهد شد.
پیش آگهی های مثبت و منفی رابطه زوجین در ابتدای زوج درمانی مورد بررسی قرار میگیرد تا بتوان چشم انداز درمانی رابطه زوجین را تا حدودی پیش بینی نمود.

پیش آگهی های مثبت زوج درمانی کدام است؟

  • سلامت روان
  • سابقه ارتباطات عاشقانه
  • حضور فرزند
  • تقسیم کار منصفانه
  • شباهت در ارزش‌ها و تیپ های شخصیتی
  • پذیرش نقش خود در مشکل و داشتن نگاه واقع بینانه به رابطه
  • شبکه حمایتی خوب و خانواده های حمایت کننده
  • داشتن درک و تحصیلات بالا
  • شرایط مالی خوب

پیش آگهی های منفی زوج درمانی کدام است؟

  • انگیزه همکاری حداقل در یکی از طرفین به هیچ وجه ایجاد نشود.
  • یک ارتباط دیگر غیر قابل قطع وجود داشته باشد.( ارتباط فرازناشویی یا ارتباط عمیق با یکی از والدین)
  • اعتیادی پرخطر و مخرب که به درمان جواب نداده یا انگیزه ی درمان ندارد.
  • شرایط مالی، انگیزه ای و حرفه ای لازم برای درمان اختلال روانی و شخصیتی آسیب زا وجود نداشته باشد.
  • ممانعت شدید خانواده ای و قبیله ای
  • اختلالات شخصیتی و خلقی

مرکز خوب زوج درمانی در مشهد

فرآیند ارزیابی و درمان توسط زوج درمانگر چگونه صورت می گیرد؟

زوج درمانگر معمولاً یک فرآیند ارزیابی تخصصی را در طی ملاقات های اولیه ترتیب می‌دهد که شامل ارزیابی جامع، برگزاری مصاحبه های مشترک و مصاحبه های انفرادی و بررسی انتظارات زوجین از رابطه می باشد. جمع آوری اطلاعات تاریخچه‌ای، تعریف مشکل فعلی، مشخص نمودن حیطه های پر تعارض، مقایسه برداشت زوجین از مشکل موجود، مشخص شدن تحریف‌ های زن و شوهر در مورد خود و همسرشان، مشخص نمودن درمان‌ ها و مداخلات درمانی مفید یا غیر موثر که در گذشته صورت گرفته، در طول فرآیند ارزیابی زوجین صورت می گیرد.

زوج درمانگر همچنین می تواند از طریق مشاهده کیفیت تعاملات زوجین فرضیه هایی را در مورد ماهیت مشکلات زناشویی صورت بندی نماید. به عبارتی کیفیت تعاملات زوجین پیش بینی کننده خوبی از تداوم رابطه آنهاست. هنگامی که ارزیابی رابطه زوجین به خوبی انجام شد، زوج درمانگر یک مدل کارآمد و توافق شده در مورد رابطه ارائه می دهد که شامل سه بخش است:

۱) فهرستی از نقاط قوت مهم رابطه
۲) فهرستی از زمینه‌های مشکل ساز مهم در رابطه
۳) فهرستی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر رشد و حفظ زمینه‌های مشکل ساز رابطه

مرکز مشاوره زوج درمانی در مشهد

 (تعدادی از انواع مختلف زوج درمانی )

زوج درمانی روانپویشی

این رویکرد درمانی بر این باور است اشخاصی که وارد رابطه عمیق عاطفی مثل ازدواج می شوند، هرکدام میراث روانی یکتا و جداگانه ای را وارد آن رابطه می کنند. هر کدام دارای تاریخچه شخصی، یک شخصیت بی همتا و مجموعه ای از «افراد» درونی کرده هستند که آن را در تمامی تبادلات عاطفی که با یکدیگر خواهند داشت دخالت می دهند.

ناگزیر، روابط زوجین با روابط والد _فرزندی که هرکدام قبلاً در خانواده مبدا داشته‌اند شباهت‌های آشکار خواهد داشت. و قابلیت کارکرد موفق هر همسر عمدتاً منوط به روابط دوران کودکی او با والدینش است. توفیق نسبی زوجین در زندگی زناشویی و همچنین نحوه برخورد با تکالیف رشدی و حل آن تکالیف در سراسر چرخه زندگی تا حدود زیادی توسط این موضوع تعیین می شود که زوجین تا چه اندازه از دلبستگی‌های ناایمن گذشته خود رهایی یافته اند.

زوج درمانی ساختاری

زوج درمانی ساختاری به منظور ایجاد دگرگونی در ساختار سازمانی خانواده اجرا می شود. جایگاه خویشاوندی، قدرت و نقش، وفاداری و مرزهای میان زیرمجموعه ها مواردی هستند که در طول زوج درمان ساختاری دستخوش تغییرات می گردند. زوج درمانگر در کار با خانواده به مشاهده الگوهای سازماندهی جایگاه خانواده به شکل کلامی و غیرکلامی می‌پردازد.

تکنیک های ساختاری در مراحل ابتدایی درمان بسیار حائز اهمیت هستند. یک حرکت عمده درمانی از جانب هر درمانگر پیوستن یا الحاق (joining) به خانواده و هم سو شدن با هدف آنها می‌باشد.

برای مشاوره زوجین رابطه ی بین مشاور و زوجین بسیار مهم می باشد. شما می توانید بهترین مشاوره خود را با ما تجربه کنید. برای تعیین وقت و مشاوره با ما تماس بگیرید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار