4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز خوب تحریک الکتریکی مغز در مشهد

5/5

مرکز خوب تحریک الکتریکی مغز در مشهد

در اینجا می خواهیم شما را با tDCS که یکی دیگر از روش های بی خطر و البته مفید نوروتراپی است، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

TDCS چیست؟

TDCS مخفف اصطلاح Transcranial Direct-Current Stimulation می باشد که در فارسی می توانیم آن را تحت عنوان تحریک جدار جمجمه توسط جریان مستقیم نام ببریم. روش درمانی TDCS بر پایه تحریک الکتریکی بخش هایی از مغز است و هدف از انجام درمان با دستگاه تی دی سی اس نیز بهبود عملکرد مغزی می باشد. در واقع تنظیم مغز سبب می شود که به درمان برخی از بیماری ها کمک شود و از بروز تعدادی دیگر از بیماری ها جلوگیری گردد.

انجام این روش غیرتهاجمی به این صورت است که یک جریان الکتریکی ثابت ضعیف، در حد ۱ تا ۲ میلی آمپر به پوست سر می رسد. جریانی که در تحریک جریان مستقیم آن چنان قوی نیست که بتواند آسیبی به سلول های عصبی برساند یا تغییرات کنترل نشده ای را ایجاد کند. بلکه tDCS اغلب با آموزش همراه است و آموزش به خودی خود باعث ایجاد یادگیری (انعطاف پذیری سیناپسی) می شود. tDCS نیز همزمان این تأثیرات را تقویت می کند و انعطاف پذیری سیناپسی را افزایش می دهد.

به طور کلی می توان گفت که این تحریک الکتریکی مغز یک روش غیرتهاجمی جهت تاثیر و بهبود عملکرد قشر مغز است. برای اعمال این جریان از دو الکترود آند و کاتد استفاده می شود. تحریک پذیری و فعالیت سلول های عصبی در منطقه تحریک شده توسط کاتد کاهش می یابد و برعکس، فعالیت در مناطق تحریک شده توسط آند افزایش پیدا می کند.

کلینیک TDCS در مشهد

آیا تی دی سی اس خطرناک است؟

در معرفی هر نوع روش یا ابزار جدید، تعیین و روشن کردن عوارض جانبی احتمالی گزارش شده دارای اهمیت ویژه ای است. زیرا ممکن است مراجع در صورت بروز عوارض جدی بیان کند که هیچ اطلاعاتی در مورد این خطرات احتمالی در اختیار او گذاشته نشده است. درباره تحریک جدار جمجمه توسط جریان الکتریکی ثابت باید بگوییم که تاکنون هیچ عارضه جدی برای استفاده از آن گزارش نشده است. شایع ترین عوارض آن به این صورت است؛

  • قرمز شدن موقتی پوست
  • خارش در محل الکترودها
  • احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز در محل الکترودها
  • سردرد
  • سرگیجه
  • تهوع

تمام این عوارضات به صورت موقتی هستند و به سرعت ناپدید می شوند. زمانی که یک روش درمانی هیچ گونه خطر جانبی دائمی و برگشت ناپذیر ندارد، کاملا مورد اعتماد می باشد و می توان از آن در درمان بیماری ها استفاده کرد.

ملاحظه مهم: باید توجه کنیم که بی خطر بودن تی دی سی اس  به این معنا نیست که هر فردی می تواند به راحتی آن را اجرا کند. بلکه نیاز به متخصص و فرد آموزش دیده دارد تا مراجع در ایمن ترین وضعیت قرار بگیرد.

در کلینیک تخصصی آرامش ماندگار ما با همراهی متخصصین مجرب تمامی خدمات درمانی را برای شما عزیزان ارائه میدهیم.

کلینیک تخصصی TDCS در مشهد

درمان تعدادی از بیماری ها با تی دی سی اس:

تاثیر بر آموزش و یادگیری مهارت: می دانیم که هر فعالیت خودآگاه خاصی تحت کنترل عمیق بخشی از قشر مغز است. مطالعات مختلفی نشان داده اند که تحریک بخش های مشخص مغز با TDCS می تواند باعث یادگیری و کسب مهارت بهتر در زمینه های یادگیری حرکات، پردازش و یادگیری های عددی، مهارت رانندگی و… شده است. البته چنین آزمایشاتی هنوز هم در حال انجام هستند و برای قطعی شدن تاثیر آن زمان لازم است.

کمک به کاهش علائم پارکینسون: احتمالا استفاده از تمرینات درمانی با افزودن تحریک tDCS بر روی قشر حرکتی اولیه و دیگر بخشهای مرتبط می توان سرعت حرکات و تعادل بیماران پارکینسونی را افزایش داد. تعداد کمی از بیماران مورد آزمایش قرار گرفته اند و تحقیقات هنوز ادامه دارد.

کنترل پرخوری یا اعتیاد: نشان داده شده است که اشتها و میل کنترل نشدنی افراد مبتلا به پرخوری بعضی از مواد با استفاده از این تحریک مغزی کاهش یافته است. یا حتی در طی ۵ روز استفاده منظم از این نوع نوروتراپی باعث شده تا افراد سیگاری میل و بیقراری کمتری نسبت به مصرف سیگار داشته باشند.

مرکز خوب تی دی سی اس در مشهد

اولین دستگاه تی دی سی اس به شکل امروزی:

طرح ریزی اولیه TDCS به شکل امروزی آن به بیش از ۱۰۰سال پیش برمیگردد. تعدادی آزمایشها ابتدایی با استفاده از این تکنیک بر روی نمونه های حیوانی و انسانی پیش از قرن ۱۹انجام شده بود Luigi Galvani و Alessandro Volta دو تن از محققانی بودند که از این تکنولوژی جهت شناسایی منبع الکتریسیته سلول های حیوانی استفاده کردند.

در سال Aldini،۱۸۰ مطالعه ای در خصوص کاربرد TDCS  شروع کرد که در بهبود خلق و خوی افراد افسرده مؤثر بود.
در سالهای دهه ۱۹۶۰ شخصی به نام آلبرت توانست نشان دهد که این روش با تغییر تحریک پذیری قشر مغز عملکرد مغز را مورد تأثیر قرار میدهد. او همچنین کشف کرد که تحریک مثبت و منفی آثار متفاوتی بر تحریک پذیری قشر مغز دارند.


بیشتر بدانیم : نوروفیدبک چیست؟ وچگونه اجرا میشود؟

ما در کلینیک تخصصی آرامش ماندگار تمامی خدمات درمانی اعم از مشاوره ،نوروفیدبک ،تی دی سی اس و…را برای شما ارائه میدهیم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار