4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

آدرس مرکز tdcs در مشهد

5/5

آدرس مرکز TDCS در مشهد

کادر درمانی آرامش ماندگار از لحاظ تخصصی در حیطه های مشاوره ، نوروتراپی ، TDCS، در تمام کشور بی نظیر است.

برای تعیین وقت و مشاوره با ما تماس بگیرید.

تحریک الکتریکی مغز با روش tdcs چیست؟

در این روش، برخی از نواحی خاص مغز را توسط یک جریان الکتریکی ضعیف که حداکثر ۲ میلی آمپر است، تحریک می‌کنند. نتیجه این کار خاصیت درمانی دارد. همچنین توانایی ارائه اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه عملکرد مغز انسان را نیز دارد.

طرح‌ریزی اولیه این روش، به بیش از ۱۰۰ سال گذشته برمی‌گردد. شخصی به نام آلبرت توانست نشان دهد که روش TDCS با تغییر تحریک‌پذیری قشر مغز، عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تحریک الکتریکی مغز (tdcs) چگونه انجام می‌شود؟

اصول کار به این صورت است که، ۲ الکترود دارای قطب مثبت و دیگری منفی از طریق نوعی پد اسفنجی که توسط نوعی محلول رسانا مرطوب شده است، بر روی سر قرار می‌گیرد.

جریان الکتریکی موجود در این الکترودها، پس از عبور از نواحی متفاوت مثل پوست سر و جمجمه و … خود را به سطح قشر مغزی می‌رساند. این جریان، نورون‌ها را باردار کرده و باعث ایجاد قطب مثبت و منفی می‌شود. در نتیجه منجر به تغییر فعالیت آن ناحیه خواهد شد.

این عمل باعث ورود کلسیم به داخل سلول شده و در نهایت باعث افزایش فعالیت سلولی می‌شود. تمامی این فرآیند، میزان گلوکز و اکسیژن در آن ناحیه را افزایش می‌دهند و به ترمیم مغز کمک می‌کند.

این عمل از طریق ایجاد ارتباط جدید بین سلول‌ها و یا ایجاد ارتباط سلول‌های آسیب دیده با سلول‌های سالم در مجموع به بازتوانی و ترمیم و بهبود و همچنین افزایش توان عملکرد در آن ناحیه می‌انجامد.

کلینیک خوب تی دی سی اس در مشهد

انواع تحریک پذیری الکتریکی در مغز

سه نوع تحریک پذیری الکتریکی در مغز وجود دارد:

  1. تحریک مثبت (anodal)
  2. تحریک منفی (cathedral)
  3. تحریک ساختگی (sham)

در تحریک مثبت یا anodal تحریک‌پذیری عصبی در نقطه مد نظر ما افزایش می‌یابد، اما در تحریک منفی یا cathedral برعکس آن را اجرا می‌کند. همچنین حالت سوم (تحریک ساختگی) برای گروه کنترل در مطالعات مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این حین یک تحریک کوتاهی صورت می‌گیرد و سپس متوقف می‌شود.

یکی از مهمترین ابعاد این روش، قابلیت دستیابی به تغییرات صورت گرفته در قشر مغز است. مدت زمان این تغییرات، به طول مدت تحریک و شدت تحریک بستگی دارد. از این روش درمانی در درمان اختلالاتی نظیر موارد زیر استفاده می‌شود:

  1. میگرن (مقاله علائم میگرن چیست را بخوانید)
  2. افسردگی
  3. بازتوانی پس از سکته مغزی
  4. وزوز گوش
  5. ولع اعتیاد
  6. پارکینسون
  7. اختلالات اضطرابی
  8. دردهای مزمن

تحریک الکتریکی مغز TDCS توانایی افزایش عملکرد شناختی بسته به منطقه مورد تحریک را دارد و عملکردهایی از قبیل توانایی گفتاری و ریاضی، گستره توجه، حافظه و غیره …

مرکز تخصصی TDCS در مشهد

عوارض تحریک الکتریکی مغز با روش TDCS

با توجه به استفاده از جریان خفیف و عدم تماس مستقیم بافت مغز، این روش کاملا غیر تهاجمی و بدون عوارض جدی است. تنها عارضه قابل توجه، خارش محل الکترود و ایجاد قرمزی پوست در این محل پس از انجام جلسات متعدد و طولانی را می‌توان نام برد.

سایر عوارض جانبی آن شامل سر درد، حالت تهوع و سرگیجه است. برای پیشگیری از این عوارض، اقدامات احتیاطی باید رعایت شود. از جمله استفاده از پروتکل صحیح و اجرای درست آن.

موارد منع مصرف روش TDCS

موارد منع مصرف تحریک الکتریکی مغز با روش TDCS و افرادی که در استفاده از این روش درمانی محدودیت دارند، عبارتند از:

  1. افرادی که دارای باتری در قلب و یا دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب دارند.
  2. کسانی که پوست سر آنها دارای خراشیدگی است.

کلینیک تخصصی درمان اعتیاد با TDCS در مشهد

درمان اختلالات سوء مصرف مواد معمولا مشکل و چالش برانگیز است. مطالعات تصویر برداری مغزعملکرد مهم قشر پیشانی را در سوء مصرف مواد نشان داده اند. ساختارهای مهمی در حوزه حافظه کاری، عمکرد اجرایی و شناختی معمولا در افراد وابسته به مواد شیمیایی آسیب دیده اند. تنها تعداد کمی از مطالعات کاربرد TDCS را برای درمان وابستگی مواد بررسی کرده است. با این وجود، این مطالعات نقش احتمالی این تکنیک را در درمان این افراد به خصوص به وسیله تحریک فعال قشر پیشانی نشان داده است. بنابراین، اثر بخشی تی دی سی اس در درمان اختلالات  سو مصرف مواد مستلزم تحقیقات بیشتر است.

یکی از محققان از تی دی سی اس در ۱۸ فرد وابسته به کوکایین استفاده کرد تا اثرات افزایش تحریک پذیری قشری را بعد از تحریک بررسی کند. نتایج نشان داد فعال سازی قشر پیشانی چپ و راست منجر به کاهش رفتارهای خطر پذیر در افراد وابسته به کوکایین می شود. نویسندگان نتیجه گرفتند که در آینده تی دی سی اس می تواند یک ابزار ارزشمند برای مداخله در مصرف کنندگان کوکایین باشد.

ما یکی از بهترین ها در مشهد هستیم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار