4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک TDCS در مشهد

5/5

کلینیک TDCS در مشهد

ما یکی از بزرگترین گروه های فوق تخصصی مشاوره و روش های درمانی مدرن (TDCS.نوروفیدبک) در مشهد هستیم.

تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه‌ای (یا تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال) یا به اختصار (TDCS) به یک روش غیر تهاجمی برای تحریک مغز اطلاق می‌شود که در آن از جریان الکتریکی برای اثرگزاری بر فعالیت‌های قشر مغز استفاده می‌شود. ایده اصلی پشت این روش آن است که افزایش یا کاهش فعالیت نواحی خاص مغز، باعث می‌شود عملکردهای خاصی از مغز تقویت یا سرکوب شوند. اگر این ایده واقعیت داشته باشد، می‌تواند راه‌های جدید و جالبی در معالجه انواع بیماری‌ها و یا حتی بهبود بخشیدن برخی کارکردهای شناختی باز کند اما علم فعلی واقعاً در مورد پتانسیل‌ روش TDCS چه می‌گوید؟

همانطور که گفته شد، تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای (TDCS) یک روش غیر تهاجمی است که در آن از جریان‌های الکتریکی ضعیفی بر روی سر به منظور تقویت فعالیت مغز استفاده می‌شود. روش TDCS اخیراً هر روز بیشتر و بیشتر به عنوان ابزاری برای تحقیقات نوروساینس (علوم اعصاب) و ارزیابی و درمان اختلالات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله مزایای بارز TDCS می‌توان به ارزان بودن، قابلیت اجرای آسان و غیر تهاجمی و بدون درد بودن آن اشاره کرد. مطالعات اخیر حاکی از پتانسیل درمانی TDCS برای دردهای مزمن عصبی، پارکینسون، بهبودی پس از سکته مغزی، وزوز گوش (زنگ زدن در گوش)، آسیب‌دیدگی نخاع، آسیب‌دیدگی مغزی، افسردگی و برخی مشکلات بیماری‌های دیگر هستند.

مرکز تخصصی TDCS در مشهد

دستگاه TDCS به چه شکل است؟ 

دستگاه‌های TDCS دستگاه‌های باتری‌ خور کوچکی هستند که معمولاً کنترل پنلی دارند که بیماران می‌توانند دستگاه را با آن برنامه‌ریزی کنند (به عنوان مثال مدت و شدت تحریک را تنظیم کنند). دستگاه الکترودهایی دارد که روی سر قرار می‌گیرند و توسط گیره‌ یا سربندهایی سر جای خود ثا بت می‌شوند. هر الکترود توسط یک سیم به دستگاه محرک وصل می‌شود. هنگامی که محرک روشن باشد، جریان الکتریکی از دستگاه به الکترود و متعاقباً به مغز وارد می‌شود. دستگاه‌های محرک بالینی و تحقیقاتی شامل ویژگی‌های بسیاری از جمله مقاومت سنج (ایمپدنس متر) و جریان سنج هستند که کمک می‌کنند تا بفهمیم تحریک قابل تحمل و ایمن است.

در زمان درمان با TDCS بیمار چه احساسی دارد؟

در جلسات درمانی با دستگاه TDCS، از جریان الکتریکی کوچکی که از انرژی باتری‌های ۹ ولتی دستگاه تولید شده برای تحریک مغز بیمار استفاده می‌شود؛ (برای تقریب به ذهن درباره باتری‌ ۹ ولتی می‌توان گفت معمولا در دستگاه‌های هشدار آتش خانگی (دود دتکتور) نیز از این نوع باتری استفاده می‌شود.) سپس الکترودها (که در واقع اسفنج‌های کوچکی هستند که در اب نمک خیس شده‌اند) را روی قسمت‌های خاصی از سر قرار می‌دهند. الکترودها به کمک یک کش یا سربند لاستیکی درمحل مورد نظر تثبیت می‌شوند. جریان مستقیم در الکترودها جریان یافته، سپس به پوست سر بیمار نفوذ کرده و جریان الکتریکی را در مغز ایجاد می‌کند. حین کار معمولاً بیماران خارش یا سوزن اندکی در پوست سر خود احساس می‌کنند.

کلینیک خوب TDCS در مشهد

امکان تأثیر بر کیفیت خواب

نتایج یک پژوهش کوچک که روی شش فرد مبتلا به بی‌خوابی انجام شده، حاکی از آن است که کاربرد TDCS روی قشر خلفی‌جانبی پیش‌پیشانی مغز در هنگام خواب باعث بهبود “راندمان خواب” این افراد شده است به این معنی که این روش باعث کاهش زمان مراحل سبک‌تر خواب و در عین حال افزایش مدت مراحل عمیقتر خواب شده است.

با این حال ، باید به خاطر داشت که همچنان محدودیت‌های مهم بسیاری برای کاربرد این مطالعات اولیه وجود دارد. به عنوان مثال ، تعداد افراد در گروه‌های نمونه‌ای که این روش برایشان امتحان شده هنوز هم بسیار اندک است و برای تأیید کامل این یافته‎ های اولیه، به نمونه‌های آماری بسیار بزرگتری نیاز است. ثانیا، برخی از این مطالعات فقط برای افرادی با شرایط و بیماری‌های خاص (مانند سندرم بعد از فلج اطفال) انجام شده و هنوز مشخص نیست که در افرادی که به آن مشکلات خاص مبتلا نیستند نیز لزوما نتایج مشابهی مشاهده می‌شود یا خیر.

کلینیک تخصصی درمان بیماری ها با TDCS در مشهد

روش TDCS چه عوارض جانبی دارد؟ 

تحقیقات در مورد عوارض جانبی TDCS همچنان ادامه دارد، اما تا کنون به نظر می‌رسد اثرات جانبی ناشی از این روش جزئی بوده و محدود به محل الکترودها باشد. این اثرات جانبی شامل قرمزی، احساس خارش و سوزن سوزن شدن موقتی پوست می‌باشد. سایر عوارض جانبی TDCS ممکن است شامل سردرد، حالت تهوع و سرگیجه باشد. لازم به ذکر است که نرخ بروز سه عارضه اخیر تقریباً به همان تعدادی است که در اثر تحریک ساختگی (fake stimulation یا sham stimulation) اتفاق می‌افتند. در صورتی که روش TDCS درست اجرا نشود، ممکن است عوارض جانبی دیگری مانند فُسفِن ( یعنی احساس دیدن نور یا لکه‌هایی در میدان بینایی) نیز رخ دهد که البته موقتی بوده و خطرناک نیست.

این عارضه در صورتی ایجاد می‌شود که الکترودها خیلی نزدیک به چشم قرار داده شوند. علاوه بر این موارد ، کاربرد نادرست TDCS ممکن است باعث سوختگی پوست شود. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که حاکی از بروز صدمات ماندگار یا عوارض جانبی جبران ناپذیر در اثر استفاده از TDCS باشد. با این وجود باید توجه داشت که کلیه اطلاعات موجود حاکی از میزان تحمل‌پذیری و ایمنی TDCS، از آزمایشات انسانی کنترل شده و با استفاده از تجهیزات تخصصی و پروتکل‌های کنترل شده دقیق (به عنوان مثال، محدود کردن زمان جریان، تعداد جلسات درمان، و …) به دست آمده است.

با ما  بهترین روش های درمانی را تجربه کنید

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار