4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

روان شناس بالینی کودک در مشهد

5/5

روان شناس بالینی کودک در مشهد

به دلیل باورهای غلطی که در مورد سلامت روان وجود دارد، بسیاری از کودکان توجه و مراقبت لازم را دریافت نمی‌کنند. در واقع خانواده‌ها باید بدانند که اگر در مواقع ضروری از روان‌شناس کمک بگیرند نشانه ضعف و ناتوانی آن‌ها نخواهد بود. کودکان در مسیر رشد و زندگی خود موانع بسیاری نظیر اضطراب، استرس، غم و غیره را تجربه می‌کنند و بسیار دشوار است که بدانیم چه هنگام کودک می‌تواند روی پای خود بایستد و چه زمانی نیاز به کمک یک متخصص دارد.

مایکل راتر ۴ نوع سبک تربیت فرزندپروری را توصیف کرده است که عبارت اند:

  • ۱) سبک فرزند پروری مستبدانه : که با قوانین سفت و سخت و غیر قابل انعطاف والدین مشخص است و صمیمیت عاطفی کمی با کودکان خود دارند
  • ۲) سبک فرزند پروری سهل گیرانه  : که مشخصه آن فقدان تعیین حدود و به عبارتی اجازه می دهند که کودک هر کاری دوست دارد انجام دهد و  جهت دهی کمتری  نشان می دهند .
  • ۳) سبک فرزند پروری طرد کننده : که در آن والدین در پرورش و زندگی کودک دخالت نمی کنند و رقبت و توجه زیادی نیز به کودکان خود ندارند .
  • ۴) روش مقتدرانه – دو سویه که مشخصه آن قواعد محکم همراه با مشارکت دادن فرزند در تصمیم گیری در فضایی صمیمی و محبت آمیز است .

اتفاقات مهمی مانند از دست دادن عضو خانواده، دوست یا حیوان خانگی، طلاق، مورد سوء استفاده قرار گرفتن و آسیب هیجانی شدید یکی از والدین یا یک بیماری مهم در یکی از والدین نیز می تواند باعث ایجاد اضطراب شدید در کودک و یا مشکلات رفتاری کودک و نوجوان و عملکرد تحصیلی و اجتماعی آن شود.

روانشناسی لجبازی کودکان - کلینیک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مهر

 

لجبازی کودکان

بر اساس گفته های روانشناس کودک همه کودکان تا حدی نافرمانی و سرکشی را از خود نشان می دهند و تنها تعداد کمی از کودکان لجباز محسوب می شوند. شما با استفاده از مشاوره کودکان با اصول و مهارت های لازم برای مدیریت نافرمانی طبیعی کودک آشنا شوید تا بتوانید ضمن مدیریت کردن نافرمانی طبیعی کودک ، از بروز اختلال یا مشکل لجبازی در او نیز پیشگیری کنید. چرا که بیشترین علت بروز لجبازی در کودکان ، رفتار ها و خطاهای خود والدین می باشد.

والدینی که روش تربیتی سخت گیرانه ای دارند ، احتمالا دارای انتظارات غیر منطقی از کودکشان هستند و ممکن است از تنبیه هم استفاده کنند در مقابل والدینی که سبک تربیتی سهل گیرانه دارند ، احتمالا توجه افراطی به فرزندشان خواهند داشت می تواند در لجبازی کودک نقش داشته باشد. اشتباه در نحوه دستور دادن ، توجه به رفتارهای نامناسب و در مقابل عدم توجه به رفتارهای مناسب کودک ، آسیب روانی خود والدین مانند افسردگی و اضطراب ، ناهماهنگی در تربیت همگی مربوط به خانواده و والدین می باشند که موجب ایجاد لجبازی در کودک می شوند.

برخی از عوامل مربوط به کودک نیز وجود دارد که البته خود کودک اختیار و سهمی در بروز آنها ندارد. به عنوان نمونه ، در کنار عامل وراثت ، برخی از کودکان از لحظه تولد بدعنق بودن و بی قراری از خود نشان می دهند نوزاد اصولا بعد از هر بی قراری و گریه کردن جهت برطرف کردن نیازش مانند گرسنگی و دریافت سیر آرام می شود. اما برخی دیگر بعد از رفع نیازشان  هم آرام نمی شوند و بدخلقی می کنن

راهکار برای لجبازی کودکان

برای مقابله با کودکان لجباز راه حل هایی را ارائه می دهند که والدین می توانند از این راه حل ها استفاده کنند .

  1. عصبی نشوید : سعی کنید نفس عمیقی بکشید و هر کاری را انجام دهید تا بتوانید آرام شوید .
  2. به خواسته آن ها گوش دهید : اگر فرزند شما تمایل به انجام کاری ندارد، حتما علت را از او جویا شوید .
  3. گزینه ارائه دهید : اجازه دهید که کودکتان در موارد کوچک حق انتخاب داشته باشد تا بعدها بتواند در مورد مسائل بزرگ تصمیم گیری کند .
  4. سیستم پاداش را امتحان کنید : شما می توانید با استفاده از پاداش های کوچک تاثیر به سزایی در رفتار کودک ایجاد نمایید .
  5. سازش : هر گاه امکان پذیر است، با کودکان خود از طریق مصالحه کار کنید .
  6. تقویت رفتار مثبت : باید گفت که تشویق کودکان به رشد اعتماد به نفس آن ها کمک فراوانی می کند .

لجبازی، رفتاری نامطلوب و نادرست است که به صورت آسیب رساندن به خود، دشنام گفتن، گریه کردن، فریاد کشیدن و شکستن وسایل به چشم میخورد . این رفتارها اگر در حد کم باشد، طبیعی است اما اختلالی به نام اختلال لجبازی که مهم ترین نشانه آن نا فرمانی بیش از حد است ، جالب است بدانید که لجبازی کودک بیش تر در فرزند اول دیده می شود، زیرا مادر می خواهد فرزندش را در بهترین شرایط ممکن تربیت کند و کنترل بیش تری بر رفتارهای او داشته باشد که در آخر سبب بروز لجبازی در کودک می شود.

 

دلایل لجبازی در کودکان چیست؟ برخورد با کودک لجباز چگونه باید باشد؟ | مرکز هوش کودک نیک

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار