4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

روانشناس متخصص درمان استرس در مشهد

5/5

روانشناس متخصص درمان استرس در مشهد

ما یکی از بهترین متخصصان روانشناسی بالینی را به شما معرفی میکنیم

۱۳ راهکار خانگی برای درمان استرس شدید

چند راهکار ساده برای غلبه بر استرس را به شما معرفی می کنیم. مشاوران متخصص ما در کلینیک تخصصی آرامش ماندگار به صورت تخصصی در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

۱- انتخاب شغل مناسب از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

اگر در شغل خود احساس رضایت خاطر ندارید می‌توانید آن را تغییر دهید. مطمئن باشید با انجام این کار مشاغل بهتری را پیدا خواهید کرد. وقتی بتوانید در جریان خواسته‌های درونی و آرام بخش خود قدم بردارید، مسیر برایتان هموار خواهد شد و از استرس رهایی پیدا خواهید کرد.

۲- پذیرش مسئولیت در حد توان

قرار نیست شما بتوانید هر کاری که در کره زمین وجود دارد را انجام دهید! فقط وظایفی را انجام دهید که می‌دانید می‌توانید از پسش برآیید. انجام کارها در حد توان به شما شادی‌های کوچک و موفقیت‌های بزرگ را هدیه می‌کند و استرس‌تان را از بین خواهد برد.

۳- پذیرش جدایی از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

اگر به هر دلیلی از همسر خود جدا شدید باید بدانید که حالا مسیر تازه‌ای در پیش روی شما قرار دارد. آن را مثل یک تجربه به حساب آورید نه یک شکست. تجربه‌ای که به شما دو بال اضافه برای پرواز کردن می‌دهد تا به سمت رویاهایی بروید که همیشه فراموششان کردید. مطمئن باشید از چنگ زدن به گذشته جز نگرانی و استرس چیزی به دست نمی‌آورید. جدایی خود را بپذیرید و نگاهتان را از گذشته به سمت حال و آینده بدوزید.

۴- پذیرش بیماری

باید باور کنید که هیچ کس کامل نیست. فکر نکنید تمام انسان‌هایی که در خیابان می‌بینید سالم و سرحال هستند. بیماری برای هر انسانی رخ می‌دهد و نباید عاملی باشد که شما را خانه نشین کنید. بیرون بروید، با مردم معاشرت کنید و سعی کنید دامنه ارتباطات خود را گسترش دهید. هر چقدر از دنیای بیرون فاصله بگیرید بر شدت ناراحتی و استرس‌تان می‌افزایید. پذیرش بیماری اولین قدم برای درمان و بهبود آن است.

۵- رژیم غذایی سالم از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

یک ورق بردارید و برنامه غذایی هر هفته خود را در آن بنویسید. اگر خیلی سرتان شلوغ است از شب قبل غذای مورد نیاز خود را تهیه کنید. یک خانه تکانی اساسی در رژیم غذای‌تان ایجاد کنید. فست‌فود‌ها، نوشابه‌های گازدار، تنقلات و غذاهای فریز شده را کنار بگذارید. سعی کنید مواد غذایی ارگانیک و تازه را مورد استفاده قرار دهید.

میوه و سبزیجات نیز باید از ملزومات مهم سفره شما باشند. یک تغذیه اصولی آرامش ذهنی و روانی را برای شما به همراه دارد. همچنین به تناسب اندامتان نیز کمک می‌کند.

۶- ذهن آگاهی

ذهن آگاهی با متوقف کردن نشخوارهای ذهنی به فرد کمک می‌کند تا استرس کمتری را تجربه کند. در این روش افراد می‌آموزند بجای ماندن در افکار منفی و علت مشکل یا پریشانی، بیشتر روی راه حل‌ها تمرکز کنند. زمانی که مهارت ذهن آگاهی را کسب کنید قادر خواهید بود مشکلات آینده را با دیدگاهی متفاوت نگاه کنید.

۷- پس انداز کردن

اگر دخل و خرجتان با هم جور نیست سعی کنید یک اصلاحیه برای نحوه خرج کردنتان در نظر بگیرید. از حقوق ماهیانه خود مقداری را پس انداز کنید و دور ولخرجی را خط بکشید. بیشتر افراد چیزهایی را می‌خرند که نمونه آن را در خانه دارند و همین عامل باعث می‌شود همیشه کمبود پول داشته باشند. وقتی بتوانید بر اساس نیازهایتان خرید کنید چه در شرایط رکود باشید و چه در شرایط تورم، همیشه دخل و خرجتان جور خواهد بود و استرسی نخواهید داشت.

۸- اصلاح ارتباطات از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

یک ورق بردارید و لیست تمام افرادی که با آن‌ها ارتباط دارید را بنویسید. همچنین یادداشت کنید که هر کدام چه ویژگی‌های مثبت و چه ویژگی‌های منفی دارند. از این رو می‌توانید بفهمید که وجود برخی از افراد در زندگی‌تان بی فایده است و فقط برای شما دردسر ایجاد می‌کند. اصلاح ارتباطات باعث اصلاح استرس و نگرانی شما می‌شود.

۹- راحت بگویید «نه»

از نه گفتن نترسید. اگر کسی می‌خواهد شما را به خاطر نه گفتن ترک کند همان بهتر که زودتر این کار انجام دهد. فقط کارهایی را قبول کنید که واقعاً دوست دارید و یا خودتان می‌خواهید در آن تجربه به دست آورید. نگران ناراحت شدن دیگران نباشید، مهم این است که شما حالتان خوب باشد. پس قبل از اینکه خواسته‌ای را قبول کنید تا ده بشمارید و نفس عمیق بکشید. در این ده ثانیه فکر کنید که آیا دوست دارید این کار را انجام دهید، اگر پاسختان نه بود بگویید «نه» نمی‌خواهم این کار را انجام دهم.

۱۰- نوشیدنی‌های آرامبخش از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

می‌توانید برای درمان استرس‌تان از نوشیدنی‌های گیاهی آرامبخش نیز استفاده کنید. چای کوهی، گل گاو زبان، بهار نارنج، بیدمشک و زعفران از جمله دمنوش‌هایی هستند که آرامش شما را دو چندان می‌کنند، روی سیستم خوابتان تأثیر مثبت می‌گذارند و گردش خون را در بدنتان منظم می‌کنند. برای بر طرف کردن استرس هفته‌ای سه مرتبه از این نوع از دمنوش‌ها استفاده کنید.

۱۱- ورزش کردن از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

در کنار تمام موارد گفته شده ورزش مثل یک معجزه برای شما عمل می‌کند. اگر از آن دست انسان‌هایی هستید که هیچگاه از جایتان برای ورزش کردن تکان نخورده‌اید حالا زمان آن فرا رسیده است. می‌توانید از یک پیاده‌روی ساده شروع کنید. از روزی ده دقیقه به روزی یک ساعت پیاده‌روی کنید. ورزش کردن انرژی شما را دو چندان می‌کند و استرستان را از بین می‌برد. می‌توانید از ورزش‌هایی چون یوگا نیز برای رفع استرس استفاده کنید.

۱۲- نوشتن از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

راحت‌ترین و سریع‌ترین روش که بتواند در ابتدا استرس شما را کاهش بدهد، نوشتن است. یک کاغذ آماده کنید و استرس‌ها و نگرانی‌های ذهن خود را روی آن بنویسید. روانشناسان معتقدند زمانی که نگرانی‌ها و استرس‌های خود را روی کاغذ می‌نویسید، بهتر می‌توانید بر آن غلبه کنید.

همچنین گاهی نسبت به یک مقوله که در گذشته اتفاق افتاده است نگرانی‌هایی دارید و یا نمی‌دانید که نسبت به آینده چه رفتاری داشته باشید. در چنین شرایطی وقتی که به نوشتن رو می‌آورید، به جز ایجاد یک تخلیه هیجانی، به شما برای درک مناسب‌تر از وضعیت حال حاضر کمک می‌کند.

 

۱۳- صحبت درمانی از راهکارهایی برای درمان استرس شدید

اگر با انجام این کارها هنوز هم مضطرب هستید از صحبت درمانی استفاده کنید. می‌توانید به صورت حضوری و تلفنی مشاوره‌هایی را در زمینه استرس دریافت کنید. مشاور صحبت‌ها و نگرانی‌هایتان را می‌شنود و برای هر کدام از آن‌ها راه‌حل‌هایی اختصاصی را ارائه می‌دهد.

 

استرس همیشه همراه شما است و دوست دارد تحت هر فرصتی جهان شما را تصرف کند. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که تمرین‌های بالا را همیشه انجام دهید و یادتان باشد هیچ چیز آنقدرها هم که ما فکر می‌کنیم ترسناک و وحشتناک نیست. مدیریت استرس در اختیار خودتان است، اگر بخواهید می‌توانید آن را ریشه کن کنید.

درکنار همه راهکار های غلبه بر اضطراب که می تواند به شما کمک کند ، شما به کمک یک متخصص نیاز دارید تا به صورت اصولی به درمان مشکلات اضطرابی شما اقدام کند.

متخصصین ما در کلینیک تخصصی آرامش ماندگار به این منظور در خدمت شما هستند.

در این مرکز ما از شیوه های درمانی به روز و متفاوت برای کمک به شما جهت غلبه بر استرس و اضطراب بهره می گیریم. که این شیوه های درمانی عبارتند از:

مشاوره و روان درمانی:

رویکرد های متفاوتی در مشاوره و روان درمانی برای درمان استرس و اضطراب وجود دارد که درمانگر با توجه به موقعیت مراجع هر کدام از آنها را که صلاح بداند انتخاب می کند .

یکی از این رویکرد ها مواچهه سازی است . واجهه سازی یکی از بهترین روشهای درمان استرس و اضطراب در درمان روانشناسی است که دکتر سید مصطفی حسینی ( مدیر شعبات گروه نیک مهر )، دکتر متخصص استرس و اضطراب با متدهای جدید برای از بین بردن استرس و اضطراب در اختلالات اضطرابی به کار می برد و معمولاً بین ۱۲ تا ۱۶ جلسه طول می کشد.

ابتدا فرد مورد بررسی قرار می گیرد که آیا دچار استرس و اضطراب هست یا خیر؟ یکی از پرسشنامه های خوب در این زمینه پرسشنامه اضطراب بک است.

برطرف کردن استرس و اضطراب در تکنیک مواجهه سازی به این دلیل رخ می دهد چون ابتدا اضطراب مراجع را بالا و سپس کم کم پائین می آورد و بعد سیستم پاراسمپاتیک اش (سیستمی که باعث می شود وضعیت بدن به حالت آرامش قرار گیرد) فعال می شود. بنابراین سمپاتیک اش غیر فعال می شود. این روش در درمان اختلال پانیک خیلی کاربرد دارد.

معمولاً افرد دارای اضطراب و استرس از موقعیت هایی که باعث اضطرابشان می شود اجتناب می کنند. حال در این روش که بهترین راهکار درمان استرس و اضطراب است روانشناس به مراجع می گوید که باید برعکس رفتاری که تا به حال انجام داده، انجام دهد تا استرس و اضطراب برطرف شود.
چون این کار، موضوع سختی است. بنابراین دکتر متخصص استرس و اضطراب این رویه را به صورت پله ای و طبق سیستم خاصی انجام می دهد که در جلسات روان درمانی آموزش داده می شود.

نوروفیدبک روشی موثر و ایمن

ازخورد عصبی یا نوروفیدبک در اصل، نوعی بیوفیدبک است که با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد به فرد تلاش می‌کند که نوعی خودتنظیمی را به آزمودنی آموزش دهد. بازخورد، به طور معمول از راه صدا یا تصویر به فرد ارائه می‌شود و از این طریق، فرد متوجه می‌شود که آیا تغییر مناسبی را در فعالیت امواج مغزی خود ایجاد کرده‌است یا خیر.

در نوروفیدبک، حِسگرهایی که الکترود نامیده می‌شوند، بر روی پوست سر بیمار قرارمی‌گیرند. این حسگرها، فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در قالب امواج مغزی (دراغلب موارد به شکل شبیه‌سازی شده در قالب یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدئویی) به او نشان می‌دهند. در این حالت، پخش فیلم یا هدایت بازی کامپیوتری بدون استفاده از دست و تنها با امواج مغزیِ شخص انجام می‌شود.

نوروفیدبک
کلینیک تخصصی نوروتراپی در مشهد

به این شکل، فرد با دیدن پیشرفت یا توقف بازی و گرفتن پاداش یا از دست دادن امتیاز یا تغییراتی که در صدا یا پخش فیلم به وجود می‌آید، پی به شرایط مطلوب یا نامطلوب امواج مغزی خود برده و سعی می‌کند تا با هدایت بازی یا فیلم، وضعیت تولید امواج مغزی خود را اصلاح کند. 

از این روش می‌توان به منظور بهبود اختلالاتی چون بیش فعالی / کمبود توجه، ناتوانی‌های یادگیری، هراس و اختلالات اضطرابی، اختلالات مربوط به سو مصرف مواد، افسردگی، مدیریت استرس، میگرن، سندرم تورت و اختلالات خواب استفاده کرد.

در این روش، به منظور هر چه بهتر کردن نتایج حاصل از درمان و پایداری بیشترِ آثار درمانی، تعداد جلسات باید به حدی باشد که درمان تکمیل شود. مدت معمول جلسات ۴۵-۳۰ دقیقه است و ممکن است در برخی موارد کمی طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد. توصیه می‌شود، جلسات نوروفیدبک ۳ جلسه در هفته انجام شود.

tDCS

حریک الکتریکی فرا جمجمه‌ای tDCS یکی از روش‌های غیرتهاجمی درمان مغز است که با استفاده از جریان الکتریکی ضعیف اثر خود را بجا می‌گذارد. این جریان الکتریکی پیوسته تحریک‌پذیری نورونی را در نواحی خاص مغز افزایش یا کاهش می‌دهد.

این تغییر در تحریک‌پذیری نورونی به تغییر در عملکرد مغز منجر می‌شود و امروزه کاربرد گسترده‌ای در درمان اختلالات نورولوژیکی و روان‌پزشکی دارد. در این روش درمانی دو الکترود باتوجه به اختلال مورد نظر روی قسمتی از سر قرار می‌گیرند. یکی از الکترودها دارای بار مثبت و دیگری دارای بار منفی است.

جریانی که شدت آن بین ۱ تا ۲ میلی‌آمپر متغیر است، بین الکترودها برقرار شده و بخشی از آن از طریق جمجمه وارد مغز می‌شود. جریان الکتریکی وارد شده به مغز قادر است فعالیت سلول‌های مغزی را تحت تأثیر قرار داده و از این طریق اثرات درمانی بجا بگذارد.

آثار تحریک مغز تا چه زمانی باقی می‌ماند؟

آثار تحریک الکتریکی مغز را به می‌توان دو دسته تقسیم کرد:

کوتاه مدت: اثر فوری و کوتاه مدت این نوع تحریک را می‌توان بلافاصله با تغییری که در میزان تحریک پذیری سلول‌های مغز رخ می‌دهد (بازداری یا تحریک نواحی مختلف مغزی)، مشاهده و اندازه گیری کرد و تا یک و نیم ساعت به طول انجامد.

بلند مدت: تحقیقات متفاوت نشان می‌دهد آثار بدست آمده از تحریک الکتریکی مغز در درمان اختلالات مختلف می‌تواند تا مدت قابل توجهی باقی بماند. برای مثال در مورد افسردگی، ثابت شده است که اثرات درمانی آن تا چند ماه پایدار است البته تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از جلسات تقویت کننده تحریک الکتریکی در ماه‌های بعد (هر هفته یا دو هفته یکبار) در حفظ اثرهای درمانی بدست آمده بسیار مفید است.

از این شیوه به طور موفقیت آمیزی برای کنترل اضطراب و استرس استفاده شده است .

هیپنوتیزم:

هیپنوتیزم نوعی ریلکسیشن متمرکز است که با کنار زدن ضمیر خودآگاه، دسترسی به ضمیر ناخودآگاه را راحت تر می کند و این ویژگی، مهمترین نقطه قوت هیپنوتیزم است. همه می دانیم که بسیاری از عادات، مشکلات، باورها و رفتارهای ما ناشی از ضمیر ناخودآگاه ماست (تعبیر کوه یخ فروید را حتما شنیده اید که می گوید سرچشمه۹۰ درصد باورها، افکار، احساسات و رفتارهای ما ضمیر ناخودآگاه ماست) و هیپنوتیزم می تواند ضمیر ناخودآگاه را در دسترس ما قرار دهد.

هیپنتیزم یک روش بسیار قدرتمند دردرمان استرس و اضطراب است. هیپنوتیزم با ایجاد احساس آرامش و ریشه یابی و اصلاح مشکلات موجود در ضمیر ناخودآگاه می تواند باعث حل مشکال اضطرابی شود.

اگر بدنبال درمانی ایمن، اثربخش و ماندگار هستید با ما تماس بگیرید

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار