4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز درمان پرخاشگری کودکان در مشهد

5/5

درمان پرخاشگری کودکان در مشهد

به شما عزیزان توصیه میکنیم برای حل مشکلات رفتاری و بالینی فرزندتان با مشاوران ما در ارتباط باشید.

بیایید در خصوص پرخاشگری کودکان بیشتر بدانیم:

لغت “پرخاشگری” به معنای رفتاری است که طی آن سعی در آسیب رساندن به اشخاص یا تخریب اموال شود. پرخاشگری در کودکان خردسال نشانه‌ای غیرعادی است که در نتیجه آن کودک دچار اختلالات جدی در زمینه سلامت روان می‌شود.

کارشناسان شروع حداکثری رفتار‌های پرخاشگرانه را از سن ۲ سالگی و پایان آن را در حدود ۴ سالگی می‌دانند که در این سن میبایست والدین مدیریت رفتاری بیشتری داشته باشند.

محققان آسیب دیدن دختران در اثر رفتار‌های پرخاشگرانه را بیش از پسران می‌دانند. و به والدین توصیه می‌کنند نظارتی ویژه اما صحیح بر سلامت فرزندان دختر خود داشته باشند. درصورتی که فرزند آن‌ها دچار رفتار‌های پرخاشگرایانه است از راهنمایی مشاوره بهره بگیرند.

حل مشکل پرخاشگری در کودک کاری پیچیده است و به صبر و حوصله‌ی زیاد نیاز دارد. ولی با کمک گرفتن می‌توانید به نحو بهتری به هدایت عاطفی موردنیاز کودک بپردازید تا رفتار ناشایست خود را پشت سر بگذارد.

اگر فرزندتان رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز میدهد به شما توصیه میکنیم برای پیشگیری و درمان به مرکز تخصصی آرامش ماندگار مراجعه کنید تا با کمک مشاوران و متخصصان در این زمینه رنگ آرامش را به زندگی خود بازگردانید.

 

عوامل پرخاشگری در کودکان و رهاکارهای درمان آن

عوامل خانوادگی به عنوان یکسری از عوامل محیطی در بررسی پرخاشگری افراد موثر می باشند، چرا که خانواده به عنوان اولین محیط اجتماعی زندگی افراد بسیار حائز اهمیت است.

خانواده می تواند از راه های مختلف، موجب بروز یا تشدید پرخاشگری شود که مهمترین این عوامل عبارتند از:

* نحوه ی برخورد والدین با نیازهای کودک
وقتی کودک وسیله یا اسباب بازی مورد علاقه ی خود را در دست دیگری می بیند، خواهان گرفتن آن، حتی با اعمال خشونت است. این درحالی است که کودک، نسبت به افرادی که توقعات و انتظاراتش را برآورده نکرده پرخاشگری بیشتری را نشان می دهد.

* وجود الگوی نامناسب
بیشتر کودکان پرخاشگر والدینی داشته اند که نه تنها کودک از محبت لازم برخوردار نبوده بلکه از الگوی پرخاشگری موجود در خانواده نیز تاثیر پذیرفته است. خانواده هایی که تابع اصول دیکتاتوری هستند معمولا رشد فرزندانشان را محدود می کنند.

در این نوع از خانواده یک نفر حاکم بر اعمال و رفتار دیگران است.این بچه ها در مقابل دیگران حالت دشمنی و خصومت به خود می گیرند و به بچه های هم سن و سال خود یا کمتر از خود صدمه می رسانند.

* تاثیر رفتار پرخاشگرانه
عده ای از افراد، رفتار پرخاشگرانه را نه تنها بد نمی شمارند بلکه آن را نشانه ی شهامت و قدرت می دانند. این افراد رفتارهای پرخاشگرانه ی خود و دیگران را مثبت، موجه و حتی لازم می دانند.

* تنبیه والدین یا مربیان
والدین و مربیانی که در برابر پرخاشگری و خشونت کودکان عصبانی می شوند و آن ها را تنبیه می کنند باعث تشدید پرخاشگری در این کودکان می شوند.

در چنین مواقعی تنبیه عامل تقویت کننده و فزاینده ی پرخاشگری است، زیرا این رفتار باعث خشم و احتمالا پرخاشگری کودک می شود.همچنین کودک از رفتار والد یا مربی خود الگو برداری نیز می کند.

درمانگر پرخاشگری کودکان در مشهد

به سرعت پاسخ دهید:
سعی کنید وقتی کودک‌تان پرخاشگری می‌کند سریعاً پاسخ بازدارنده دهید، تا همان لحظه بداند که کار نادرستی انجام داده است. وی را به مدت کوتاهی از وضعیت پرخاشگری خارج کنید.

همچنین می‌توانید در واکنش به پرخاشگری او مجوز کاری را از او بگیرید: مثلاً ۱۵ دقیقه کمتر تماشای تلویزیون یا پول‌توجیبی کمتر. بهتر است که این کار را هر دفعه انجام دهید، تا کودک شما به طور کامل بداند که این کاهش‌ها به رفتار او بستگی دارد.

به برنامه وفادار باشید:
تا جای ممکن، به طریقی یکسان به پرخاشگری‌های او پاسخ دهید. پاسخ کسل‌کننده و قابل پیش‌بینی شما (خیلی خب، باز هم دوستت‌رو زدی، دوباره جریمه می‌شی) الگویی پدید خواهد آورد که کودک شما آنرا تشخیص داده و انتظارش را خواهد داشت. در نهایت، پیش از اینکه مرتکب عملی اشتباه شود پیامدهای آن را پیش‌بینی خواهد کرد.

مثال بیاورید:
مهم نیست که چقدر از دست او عصبانی باشید، سعی کنید از داد زدن، برخورد فیزیکی، و بَد نامیدن وی خودداری کنید. این کار به جای اینکه رفتار وی را تغییر دهد، به وی می‌آموزد که پرخاشگری کلامی و فیزیکی راهی برای برخورد در زمان عصبانیت است.

در مقابل، با کنترل خشم خود و برخورد خونسردانه در مواقعی که پایش را از خط بیرون می‌گذارد، به وی مثالی خوب از نحوه‌ی برخورد ارائه دهید.

 

درمان مشکلات پرخاشگری کودکان با مراجعه به مشاور کودک

حل مشکل پرخاشگری در کودک کاری پیچیده است و به صبر و حوصله‌ی زیاد نیاز دارد. ولی با کمک گرفتن از مشاور کودک و نوجوان می‌توانید به نحو بهتری به هدایت تربیتی موردنیاز کودک بپردازید تا رفتار ناشایست خود را پشت سر بگذارد.

 

به شما توصیه میکنیم اگر از رفتارهای پرخاشگرانه یا هر رفتار نامطلوب دیگر فرزندتان همچون جیغ زدن، خرابکاری، نافرمانی، لجبازی و… رنج میبرید به مرکز تخصصی آرامش ماندگار مراجعه کنید تا مشاوران و متخصصان در این حوزه شما را راهنمایی کنند.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار