4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز بازی درمانی جهت پرخاشگری کودکان

5/5

مرکز بازی درمانی جهت پرخاشگری کودکان

جهت تجربه درمانی موفق در یکی از بهترین مراکز مشاوره و روانشناسی مشهد با ما تماس بگیرید.

معمولا کودکانی که به سن ۱۲ ماهگی میرسند وقتی که  با هم هستند رفتارهای  پرخاشگرانه را با همسالان خود انجام میدهند این  پرخاشگری ها  اغلب  بخاطر اسباب بازی و متعلقات دیگر میباشد و بیشتر در برخورد  با همسالان بروز داده میشود  می شود.

گاهی کودک به والدین خود  و کودکان بزرگتر نیز  حمله ور می شود ،اما  اینگونه پرخاشگری در مقایسه با پرخاشگری با همسالان، نسبتاً کمتر میباشد .

کودکان همچنان که به سال های پیش از مدرسه و مدرسه نزدیکتر میشوند، کمتر دست به پرخاشگری می زنند و درمدل  پرخاشگری آنها تغییراتی نیز بوجود می آید .

در سنسن بالاتر پرخاشگری اغلب  از روی خصومت است و کمتر بخاطر خواستن عروسک یا اسباب بازی کودک دیگر میباشد .

امروزه‌ والدین  از خشونت‌ و پرخاشگری‌ فرزندان‌ خود شکایت‌ میکنند . آنان  تمایل‌ دارند  که‌ دلیل ‌ این‌ رفتارهای خشن کودک خود را بدانند  و روشهای  پیشگیری‌ و اصلاح‌ رفتار کودک را در این‌ زمینه‌ یاد بگیرند و  بکار گیرند.

خمیر بازی یا گل بازی

مخصوص  سنین ۳ تا ۱۱ سال همه کودکان خمیر بازی با گل بازی را دوست دارند و از آن  لذت می برند زیرا  که بازی با آنها از نظر حس لامسه لذت فراوانی دارد علاوه بر ایجاد خلاقیت در کودکان در ضمن بازی میتوانند خمیر یا گل هرطور که بخواهند شکل دهند،تغییرش دهند و هر وقت که مایل بودند آن چیزی را که ساخته اند خراب کنند.

گرد کردن و شکل ساختن از آنها، باعث  برون ریزی احساسات پرخاشگری است. بازی  با گل و خمیر، ظاهرا بیان احساسات و مفاهیم مربوط به آن را تسهیل می کند.
نکته: بهتر است بازی با قالبهای آماده و شکل دار انجام نشود چون در نحوه ی بیان کودک اثر تسهیل کننده دارد.
بازی بادکنک خشم  مخصوص سنین بالاتر از ۵ سال از طریق این بازی ، با ترکاندن بادکنک کودک را میتواند  خشم خود را ببیند، بشنود و احساس کند. بنابراین به او فرصت داده می شود که خشم خود را لمس کرده و آن را بیان کند.

این روش بازی بیان کردن  مستقیم خشم کودک است و بوسیله آن  کودک میتواند  بفهمد که  چطور خشم در درون او می تواند انباشته شود  و پس از آن  منفجر گردد و به او یا دیگران آسیب بزند .چگونه او می تواند خشم را به آرامی و با احساس امنیت و آرامش تخلیه کند.

عنوان مهارت مدیریت خشم

قبل از ارائه رویکردهای بازی درمانی باید ابتدا خشم را بشناسید

اهداف آموزش مهارت:

۱.شناسایی کج خلقی های هدف دار کودک

۲.کنترل خشم کودک

۳. آموزش غلبه بر خشم به کودک

۴. آموزش به کودک در جهت مطرح کردن خواسته ها بدون خشم

۵. آشنایی با شیوه های مناسب مدیریت خشم

تعریف خشم

می توان خشم را در سه جنبه مهم و اصلی خلاصه کرد:

  • تهدید
  • انرژی
  • انگیزه

خشم یک واکنش احساسی خود به خود در برخورد با تهدیدی حقیقی یا خیالی است که انرژی و انگیزه ای برای از میان برداشتن آن تهدید ایجاد می کند.

هرچه تهدید بزرگ تر باشد میزان برانگیختگی بیشتر میشود و انگیزه از میان برداشتن آن افزایش می یابد.

خشم یک احساس ثانویه است، زیرا ما برای حفاظت از خودمان در برابر احساسات آسیب پذیر دیگر یا پنهان کردن آنها به خشم توسط می‌شویم. می پرسید احساسات اولیه چیست؟

احساسات اولیه همان احساسی است که درست قبل از خشمگین شدن داریم. ما همیشه قبل از خشمگین شدن ابتدا حس دیگری غیر از خشم را تجربه می کنیم شاید قبل از خشم احساس ترس کنیم احساس اینکه به ما حمله، توهین یا ظلم شده است.

بنابراین با خشم  قدرت نمایی می کنیم تا احساسات اولیه مان را پنهان کنیم اما تا کی می توانیم از خشم استفاده ابزاری کنیم تا زمانی که روابط شخصی

و حرفه‌ای مان و سلامت جسمی و روحی مان قربانی اثرات مخرب خشم نشده باشد .

اگر خشم را خوب بشناسیم در بازی درمانی آن موفق خواهیم بود به بد اخلاقی کودک بی اعتنایی کنیم این روش سریع ترین راه خلاصی از کج خلقی های کودکتان است، زیرا هدف اصلی بیشتر این رفتارها جلب توجه بزرگتر هاست و نه چیز دیگری. فرقی نمی کند دلیل کودک برای کج خلقی چیست شما نمی توانید برای کودکی که در حال داد و فریاد است دلیل و منطق بیاورید، بنابراین تلاش هم نکنید. شما با بغل کردن و نوازش کردن کودک

نمی توانید احساسش را تغییر دهید هرچند این کار لزومی هم ندارد. از محل دور شوید وقتی می‌بینید کودک در حال جیغ و فریاد و به عبارتی بد اخلاقی است

اجازه ندهید کودک از بداخلاقی و گریه به عنوان وسیله‌ای

 

برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت استفاده کند کودکان خیلی زود می‌آموزند که جیغ کشیدن و بد اخلاقی کردن آن قدر پدر و مادر را آشفته می‌کند که یادشان می رود چه کاری را به کودک محول کرده بودند.

آنها می‌توانند با ناآرام کردن اوضاع از زیر بار مسئولیت فرار کنند.  اجازه ندهید کج‌خلقی های کودک پاسخ های بله یا خیرشمارا تغییردهد.

کودکان از همان دوران آغازین تولد خود آموخته اند که اگر به اندازه کافی و یا به شدت گریه کنند می‌توانند به آنچه می‌خواهند دست یابند آنها به خوبی در می‌ یابند که به ویژه وقتی بابا یا مامان خسته هستند.

وقتی مهمان دارند یا وقتی بیرون از خانه این اتفاق می‌افتد احتمال بیشتری دارد که رفتارشان نتیجه بخش باشد  کج خلقی ها را در نطفه خفه کنید  بکوشید ازگفتن جملاتی که باعث ایجاد بدخلقی درکودکان می‌شودخودداری کنید.

درست است که همیشه نمی‌توان جلوی بروز کج خلقی ها را گرفت ولی آگاهی از عواملی که باعث ایجاد آن می شود به ما کمک می کند که از بروز کج خلقی جلوگیری کنیم . مواقع و موقعیت‌های وجود دارند که احتمال بد اخلاقی و گریه و زاری کودک زیاد است مثلا:

اگر کودک بیش از اندازه خسته و یا به شدت برانگیخته شده باشد نمی تواند به خوبی احساساتش را کنترل کند.

آرامش ماندگار

واحد تخصصی کودک و نوجوان در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار، دارای کلیه خدمات درمانی و پرورشی اعم از بازی درمانی،گفتار درمانی،نوروفیدبک، مشاوره و جلسات فردی و گروهی فرزندپروری توسط جمعی از بهترین متخصصان می باشد.

 

برای تجربه درمانی موفق و پایدار با ما تماس بگیرید

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار