4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز بازی درمانی جهت درمان بیش فعالی

5/5

مرکز بازی درمانی جهت درمان بیش فعالی

جهت تجربه درمانی موفق در یکی از بهترین مراکز مشاوره و روانشناسی مشهد با ما تماس بگیرید

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه یک اختلال عصب روان شنــاختی با ســن شروع در دورانکودکی اســت که از طــریق درجــاتی از کمبود توجه نامتنــاسب با سن و مزمن، تکانشگری و تا اندازه ای بیش فعالی مشخص می شود و نسبت به افراد عادی که در همان سطح از رشد قرار دارند، با فراوانی و شدت بیشتری رخ می دهد.

این اختلال، یکی از شایع ترین اختلالات روان پزشکی کودکان است.

۷ -۳ درصد از کودکان در سنین مدرسه را مبتلایان به این اختلال تشکیل میدهند. .به طور کلی احتمالاً در هر کلاس عادی یک یا دو کودک با اختلال نارسایی توجه وجود دارد.

وجود پنج نشانه مرتبط با تکانشکری، کمبود توجه یا بیش فعالی باید قبل از سن ۱۲ سالگی شروع شود و حداقل در دو موقعیت متفاوت مانند کودکستان، مدرسه، خانه و یا هنگام ارزیابی و معاینه روان شناختی دیده می شود.

به عبارت دیگر، حــداقل نــشانه ها برای تشــخیص ADHD در بزرگسالان پنج نشانه و برای کودکان، حداقل شش نشانه می باشد.

بسته به نشانه های موجود، افراد مبتلا به این اختلال به سه زیر گروه متفاوت تقسیم می شوند: نوع کمبود توجه، نوع بیش فعال/تکانشگر و نوع ترکیبی،یافته های پژوهش اخیر مؤید این مطلب است که نرخ شیوع این اختلال در پسران ۲ تا ۹ برابر بیشتر از دختراناست.

بازی درمانی

بازی درمانی یکی از روش های درمانی است. بازی فرصتی را به کودکان می دهد تا احساسات خود را آزادانه بیان کنند و با استفاده از نمادها، مشکلات خود را در واقعیت جبران کنند و برای آن ها راه حل بیابند و موقعیت هایی را که ممکن است با آن روبرو شوند از طریق بازی جبران کنند.

بازی درمانی به طور مستقیم و غیرمستقیم، خودانگیختگی را تشویق می کند.که ویژگی مهم دیگر بازی آن است که در بازی دیگر صحبت از ارزشیابی و قضاوتی که بزرگترها به عمل می آورند به میان نمی آید و کودک نگران نیست که خطا یا اشتباهی را مرتکب می شود،در تجربه بازی درمانی محوطه امنی به کودک داده می شود تا از طریق بازی خود را اظهار دارد و با انجام این کار یاد بگیرد که خود را بهتر بشناسد، تا آن جا که دانش خود را در مورد به کارگیری ظرفیت ها در راه های مناسب تر بالا ببرد،در این صورت اسباب بازی ها مثل کلمات کودک و بازی، زبان کودک است.

درمانــگران از طــریق بازی به کــودکانی که مهارت های اجتماعی یا عاطفی ضعیف دارند رفتارهای سازگارانه تری را می آموزند امروزه بازی درمانی و کارکردهای اجرایی و توجه، کانون نظریه های اخیر عصب- روان شناختی کودکان در معرض خطر ناتوانی، به ویژه کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/کمبود توجه و کودکان ناتوان در یادگیری می باشد.

بیش فعالی و بازی درمانی

کودکان مبتلا به بیش فعالی چالش های خاصی را برای والدین ذاتاً شاد و سرزنده ایجاد می کنند. به دلیل مشکلات کارکردهای اجرایی، برای آنها پیگیری قوانین و ماندن در یک پروژه از ابتدا تا انتها دشوار است.

سبک بازی آنها ممکن است خارج از کنترل باشد. والدین برانگیخته و عصبانی ممکن است بگویند “اگر درست بازی نکنی، ما هم به هیچ وجه با تو بازی نمی کنیم”.

والدین بایستی به کودک خود اجازه دهند تا آزادانه بازی کنند وگرنه آنها این پیام را دریافت می کنند: “تو نرمال نیستی؛ من نمیخوام باتو بازی کنم”.

تکنیک متعادل سازی در بازی درمانی برای والدین در خانه

والدین باید بگذارند کودک بیش فعال رهبر باشند و از او پیروی کنند. برای یک کودک حواس پرت که نیازمند بسط توانایی اش برای پیگیری امور می باشد، سعی کنید او را درگیر بازی های روایتی با عروسک ها و اشکال حیوانی کنید.

”به کودکتان اجازه دهید تا هرچه از شما می خواهد را به شما بگوید”. به او اجازه دهید مشتاق شوند و در مورد اینکه آیا او موجب خوشنودی شما در بازی می شود یا خیر نگران نباشد. این یک عمل متعادل سازی است.

کودکتان باید سرگروهی و مسئولیت روش را هنگام بازی بر عهده بگیرد و در صورت خارج شدنش از مسیر به آرامی او را به کاری که در حال انجامش بوده است، برگردانید؛ خواه ذهنی خواه فیزیکی

روش اجرای بازی درمانی برای تاثیر بیشتر روی کودک بیش فعال

بازی ها و فعالیت هایی که با هدف یکپارچه سازی حسی و همچنین تعدیل پر حرکتی صورت می پذیرد که شامل ۱۰ فعالیت جداگانه است.
۱. بازی ها و فعالیت هایی جهت تاثیر گذاری و افزایش تحمل شامل ۳ فعالیت می باشد.
۲. بازی ها و فعالیت هایی جهت تاثیر گذازی و افزایش خود کنترلی شامل ۴ فعالیت.
۳. بازی و فعالیت جهت تاثیر گذاری و افزایش توجه و تمرکز شامل۳ فعالیت.

بازی هایی مانند پازل، راه رفتن بر روی تخته‌های تعادلی، مسدود کردن نخود و لوبیا و تشکیل‌ خانه، نقاشی و فعالیت‌های بدنی را در درمان اختلال بیش فعالی و فقدان توجه می توانند موثر باشند.

بازی‌هایی مانند پازل موجب تمرکز مبتلایان به این اختلال می‌شود، بنابراین استفاده از پازل‌ها می‌تواند مشکل عدم یادگیری در این کودکان را که بخشی از آن به عدم تمرکز مربوط شود برطرف کند.

استفاده از مداد رنگی و نقاشی، راه‌ دیگری برای درمان اختلال بیش فعالی و فقدان توجه است. باید از بازی‌ها و شیوه‌های کم خطر در درمان کودکان بیش فعال استفاده کرد چرا که آنها دچار نقص توجه هستند و بازی‌هایی که نیاز به توجه دارند را نمی‌توانند انجام دهند.

همچنین می‌توان برای بالا بردن تمرکز و دقت این کودکان یک صفحه حاوی مطلبی ورزشی به کودک بدهیم و از او بخواهیم تا دور تمام کلمات «توپ» خط بکشد.

آرامش ماندگار

واحد تخصصی کودک و نوجوان در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار، دارای کلیه خدمات درمانی و پرورشی اعم از بازی درمانی،گفتار درمانی،نوروفیدبک، مشاوره و جلسات فردی و گروهی فرزندپروری توسط جمعی از بهترین متخصصان می باشد.

 

برای تجربه درمانی موفق و پایدار با ما تماس بگیرید

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار