4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

درمانگر مجرب درمان اختلالات خواب در مشهد

5/5

درمانگر مجرب درمان اختلالات خواب در مشهد

خواب یکی از مهمترین چرخه های شبانه روزی و یک الگوی پیچیـده زیسـت شـناختی اسـت .  خواب یک فرایند طبیعی است که با کاهش یا غیاب هشیاری، کاهش نسبی فعالیت حسی و غیرفعال شدن تقریبًا تمام عضلات ارادی مشخص میشود .

خواب یک فرآیند آنابولیک است که رشد، جوانسازی سیستم ایمنی، عصبی، اسکلتی و عضـلانی را ممکـن مـیسـازد. خواب در تمام پستانداران، تمام پرندگان و بسیاری خزندگان، دوزیستان و مـاهیهـا دیـده شده است. هدف و مکانیسمهای خواب تنها کمی مشخص شده اند. بیشتر به نظر میرسد که خواب باعث ذخیره انرژی میشود اما متابولیسم را تنها ۵-۱۰% کاهش میدهد.

در میان پستانداران دو حالت خواب به آسانی قابل افتراق میباشد که یکی از آنها به عنوان خواب با موج آهسته و دیگری خواب متناقض است . ملاکهای رفتاری اختصاصی برای خواب با موج آهسته وجـود نـدارد. در هنگـام این نوع خواب، قوام عضلانی گردن وجود دارد، فعالیت رفلکسی نخـاع مخلـوط مـیباشـد و تغییرات فعالیت اتونومیک، حداقل است. بعد از گذشت مدتی این حالت تبدیل به یک خواب بـا شرایط متفاوت شده که از آن به عنوان خواب متناقض یاد میشود.

در کلینیک تخصصی روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار، کلیه خدمات درمانی جهت درمان اختلالات خواب اعم از مشاوره و رواندرمانی، عصب درمانی(نوروتراپی)، با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته زیر نظر متخصصان روانشناسی بالینی و روانپزشکی انجام میگردد.
برای تجربه درمانی موفق، ایمن و پایدار با ما تماس بگیرید.

روانشناسان مشکلات خواب را اینگونه توصیف میکنند:

خـواب متنـاقض دارای الگوی EEG خاص خود میباشد که عبارت است از فعالیت تند همـراه بـا ولتـاژ پـایین کـه مشابه زمانی است که شخص در حالت هوشیاری و بیداری بهسر میبرد. این مرحلـه از خواب به دنبال دوره های متغیر از دوره های خواب با مـوج آهسـته ظـاهر شـده و دارای ملاکهای رفتاری ذیل است:

۱- از بین رفتن قوام عضلانی مخصوصًا گردن

۲- کاهش فعالیتهای رفلکسی نخاعی

۳- تغییرات اتونومیک مشخصی از قبیـل کـاهش فشـارخون، کنـدی ضـربان قلـب و تـنفس نامنظم

۴- بروز حرکت سریع چشم )REM(

واقعیت آن است که خواب متناقض نسبت به خواب با مـوج آهسـته عمیـقتـر بـوده ولـی از آنجایی که الگویی EEG در آن مشابه حالت بیداری است و از این رو از آن به عنوان خواب متناقض یا REM یاد میشود.

خواب REM هر ۵۰-۶۰ دقیقه در طول خواب شب تکرار میشود حرکات سـریع چشـم در خواب REM ناشی از فعالیت همزمان سبب کورتیکال که ناحیه ای در مغز میباشد، است .

خواب متناقض به صورت دوره ای در طول خواب شب ظاهر میشود که بیشترین میزان در اواخر شب است. هرگاه شخص بلافاصله بعـد شـروع خـواب REM بیـدار شـود در ۸۰% موارد میتواند در مورد رویای خود صحبت کند.

خواب یکی از فرایند های مهم در چرخه زندگی انسان ها میباشد پس شناخت اختلالات و شناخت مراحل آن برای هر انسان هوشمندی ضروری است

اگر میخواهید اطلاعات خود را افزایش دهید بخوانید:انواع مشکلات موجود در چرخه خواب ، درمان اختلالات خواب با استفاده از روش نوین درمانی نوروفیدبک

درمانگران ویژه جهت کمک به مراجعان افسردگی

افسردگی ازجمله مشکلات بسیار شایعی است که گریبانگیر پیر یا جوان افراد جامعه ی امروز میشود. پس دانستن و خواندن راجب این مشکل بسیار رایج ازجمله کارهایی است که میتوانیم برای کمک به خود یا نزدیکانمان انجام دهیم:

۶۰ درصد بیماران افسـرده فکـر خودکشـی دارنـد و ۱۵ درصدشـان دسـت بـه خودکشـی میزنند. حس نافذ نومیدی، احساس گناه به خاطر چیزهـای کـم اهمیـت ، احسـاس بی ارزشی و توهمات و هذیان های نیست انگارانه و نشخوار ذهنـی وسواسـی در بسـیاری از آنها آشکار است.

در نظام حسی افراد افسرده حواس پرتی، دشواری در تمرکز، اخـتلال حافظـه، گیجـی و گـاه اخـتلال در تفکـر انتزاعـی )بهویژه در سالمندان( شایع است.

وضعیت ظاهری آنان شامل غمگینی، گریه بی دلیل، از دست دادن علاقه و نـاتوانی از لـذت بـردن، بـیحـالی و خسـتگی، بیقراری، زودرنجی، مشکلات خواب (شامل دشواری در خوابیدن، خواب زیـاد و ناراحـت) زیاد مشاهده میشود.

کندی یا برعکس تحریک پذیری روانی حرکتی و بیتوجهی به ظاهر شخصـی در بیماران افسردگی بسـیار شـایع است. تکلم خودانگیخته کم یا به کلی غایـب اسـت. مکـث هـای طـولانی در کـلام، اسـتفاده از واژگان تک سیلابی و صدای آهسته و یکنواخت از ویژگیهای گفتاری معمول آنها است.

اینها از جمله عوامل رایج در بیماران افسردگی است چنانچه میخواهید راجب این بیماری بیشتر بدانید سایر مقالات مرتبط را مطالعه بفرمایید: اختلال افسردگی، درمان افسردگی، افسردگی و نوروفیدبک، افسردگی در جوانان

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار