4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

آدرس مرکز خوب گفتار درمانی کودک و نوجوان

5/5

اختلال زبانی چیست؟

افراد مبتلا به اختلال زبان در بیان خود و درک آنچه دیگران می گویند مشکل دارند که این اختلال ارتباط کمی با شنوایی کودک دارد.

اختلال گفتاری بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از کودکان زیر ۳ سال وجود دارد اما در این سنین به دلیل مسیر رشد فیزیکی و ذهنی در کودکان اختلال خیلی قابل شناسایی نیست اما در ۴ سالگی به بعد دقیقا در سنی که دیگر هیچ ابهامی در رشد کودک وجود ندارد می تواند اختلال کودک را به درستی اندازه گرفت.

کودکان دارای اختلال بسیار از کلمات “اوهوم”، “آآآ”، “ئئئئئم” و “ئئئئئئئه” استفاده می کنند تا در این فاصله کلمات مناسب مورد نظر خود را پیدا کرده و جمله سازی کنند.

روش های دیگر برای تشخیص اختلال زبانی در کودکان

  • دایره لغات لاغر و کم حجم در مقایسه با سایر کودکان هم سن و سال
  • توانایی محدود در جمله بندی
  • مشکل در استفاده از کلمات و اتصال آنها به هم برای ساخت جمله به منظور توضیح یا توصیف واقعه ای
  • کاهش قدرت مکالمه
  • ناتمام گذاشتن جملات
  • استفاده از کلمات به ترتیبی اشتباه
  • وقتی در حال پیدا کردن یه جواب هستند، سوال مورد نظر را تکرار می کنند.
  • در استفاده از زبان حال، گذشته و آینده مشکل دارند (به عنوان مثال استفاده از فعل های گذشته به جای حال)

همانطوری که گفتیم برخی از این اتفاقات به دلیل رشد کودک development بسیار عادی هستند اما اگر بعد از چهار سالگی کودک همچنان این علائم را بصورت قبل از خود نشان می دهد حتما به پزشک مربوطه مراجعه نمائید.

دلیل اختلال زبانی در کودکان

اصولا ژنتیک و تغذیه نقش مهمی در اختلالات زبانی بازی می کند اما هیچ کدوم از این موارد به درستی به اثبات نرسیده اند و همگی حدس و گمان هستند.

ما یه واژه ای به نام توسعه زبان یا Language Development داریم، این واژه یعنی کودک در سنین کودکی می آموزد چگونه بشنود، ببیند، اطلاعات محیط اطراف را درک کرده، پردازش کند و به خاطر بسپارد تا در مواقع لازم آن ها را بازیابی کرده و استفاده کنند.

این روند در همه کودکان ثابت است و این مسیری است که همه کودکان بایستی آن را طی کنند اما اگر کودکی این مسیر را به کندی طی کند، احتمال اختلال در رشد زبانی کودک وجود دارد.

۳ دلیل اصلی اختلال زبانی در کودکان را می توان دلایل زیر دانست:

  • مشکلات شنوایی در کودکان
  • صدمات مغزی در دوران کودکی
  • صدمه به سیستم عصبی مرکزی بدن کودک
  • اوتیسم

تا بدینجای این مقاله، ما سعی کردیم تا درباره اختلال زبانی کودکان صحبت کنیم تا از نظر مفهومی آن را از اختلال گفتاری در کودکان جداسازی کنیم. تصویر زیر نیز می تواند کمک بیشتری به شما برای درک مفهوم توسعه زبان یا Language Development بکند.

تعریف اختلال گفتار در کودکان چیست؟

تصور کنید که کودکی می تواند بصورت کامل کلمات را دریافت کرده، آن ها را به ترتیب چینده و جمله سازی های لازم را انجام دهد اما در ادای کلمات و بیان آن ها مشکل داشته باشد.

کلمه ای یا حرفی را بسیار تکرار کند، حروف را بسیار شبیه به هم تلفظ کند، جملات را کامل تا انتهای آخرین حرف با صدای رسا بیان نمی کند و اصطلاحا خرده خرده و نامفهوم صحبت می کند مثلا لکنت زبان نیز خود یکی از این نوع اختلالات گفتاری است.

پس اختلالات گفتاری می تواند در نحوه ایجاد صداها برای ایجاد حروف، کلمات و پس از آن جمله ها تأثیرگذار باشد البته که برخی اختلالات صوتی نیز ممکن است اختلالات گفتاری در نظر گرفته شود.

البته که تشخیص اختلالات گفتاری به عهده متخصصین است و افراد عادی نباید بنا بر حدسیات خود به کودکان خود برچسب بزنند. متخصصین زبده ی ما در کلینیک آرامش ماندگار در حوزه تشخیص و درمان اختلالات گفتاری آماده ی ارائه خدمات به همشهریان عزیز می باشند.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار