4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک خوب درمان لکنت زبان در مشهد

5/5

آواز خواندن بدون لکنت زبان

نکته قابل بحث درباره متداول ترین نشانه لکنت زبان این است که در طول خوانندگی از بین می رود. افرادی هستند که ممکن است وقوع همیشگی آن را زیر سوال ببرند. اما معمولاً آن را به عنوان شاخصه این اختلال پذیرفته اند. خوانندگی هرگز ارتباط مستقیم با توسعه یک روش درمانی نداشته است. با این حال، یک تحلیل شنوایی از نوجوانان مبتلا به لکنت و کنترل آن در طول خوانندگی نمایانگر تغییرات سازگار با روش درمانی مشهور بود که در اینجا به اختصار شرح داده می شود: بازسازی گفتار. به طور خلاصه خوانندگی، فعالیت حرکتی گفتار را با ثبات و ساده می کند.

گفتار ریتمیک و لکنت

صحبت کردن با یک ریتم دارای اثر سراسری مشابه بر لکنت زبان است. این منبع بسیاری از تکنیک های درمانی در طول دهه های گذشته، و حتی قرن های گذشته به اعتقاد عموم بوده است.

دموستن، ناطق مشهور که در قرن سوم قبل از میلاد زندگی می کرد. مطابق با نوشته های پلوتارک در ۷۵ قبل از میلاد، دموستن لکنت داشت و با هنرپیشه یونانی ساتیروس مشورت کرد که در میان سایر درمان ها برای دموستن تجویز کرد که در هنگام صحبت کردن از تپه بالا برود یا بدود. معمولا این درمان بعنوان اولین استفاده درمان لکنت زبان از ریتم برای کاهش یا حذف لکنت تفسیر شده است.

آواز خواندن و درمان لکنت

بیشتر درمان های موجود برای این بیماری بر آموزش راه هایی تمرکز دارند که به تولید گفتار روان تر از طریق القای شرایطی منجر شود که روانی گفتار را بهبود می بخشند.
یکی از این شرایط، آوازخوانی است که مطابق با نتایج تحقیقات علمی، از قابلیت مهمی برای درمان لکنت زبان برخوردار است.
نتایج یک مطالعه تصویربرداری عصبی روی افراد مبتلا به لکنت زبان پیشنهاد می کند که ممکن است یک ساز و کار شنوایی حرکتی مسئول روانی گفتار در افراد مبتلا به لکنت زبان در طی آواز خواندن باشد. که اجازه می دهد خود افراد در پایش گفتار نقش داشته باشند و به کنترل موثرتر اجزای تولیدکننده گفتار در دهان منجر می شود.
نتایج پژوهشی نشان داد که دیرش گفتار افراد مبتلا به لکنت زبان در طی آوازخواندن به طور عمده ای نسبت به خواندن عادی طولانی تر است.
بیشترین میزان کاهش در لکنت فرد هنگامی رخ می دهد که آوازها و ملودی هایی که بیمار می خواند برای او آشنا باشد و مسلما تنها تغییرات صداسازی در طی آوازخواندن نمی تواند مسئول همه کاشه میزان لکنت در طی آوازخواندن باشد و روانی منتج از آواز خواندن به کاهش سرعت گفتار، جنبه از برکردن آواز، بار معنی شناختی آسان تر و ریتم موجود در آواز نسبت داده شده است.
نتایج مطالعه ای نشان داد که کاهش در گفتار غیرروان بیماران مبتلا به لکنت در طی آوازخواندن همراه با یک الگوی تغییریافته صداسازی است که شامل افزایش در دیرش صداسازی بوده، و با تغییر عمده در شدت صدای وکال مرتبط نیست.

توصیه های مطرح شده زیر نظر متخصص تأثیر گذار و مفید میباشد. متخصصین ما در کلینیک آرامش ماندگار آماده ی کمک به شما برای رفع لکنت با جدید ترین و مؤثر ترین شیوه های درمانی هستند.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار