4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کلینیک نوروفیدبک جهت تقویت حافظه در مشهد

5/5

کلینیک نوروفیدبک جهت تقویت حافظه در مشهد

برای مراجعه به کلینیک مجهز نوروتراپی با ما تماس بگیرید.

نوروفیدبک و عملکردهای شناختی(توجه، تمرکز، حافظه و…)

توجه به معنای کنترل روشن روی فکر و معطوف کردن آن به سمت چیزی برای پرداختن موثر به آن است. عصب شناسان معتقدند که توجه، حاصل تعامل نواحی مختلف مغز است و هیچ منطقه ی تخصصی در مغز وجود ندارد که به تنهایی مسئول کارکردهای توجه باشد.

پوسنر (متخصص عصب شناسی) یک سامانه ی توجه قدامی در منطقه ی پیشانی و یک سامانه ی خلقی در  آهیانه ای را مشخص کرده است. سامانه ی توجه قدامی در جریان تکالیفی که نیاز به آگاهی دارد به صورت فزاینده، فعال می شود و سامانه ی خلقی توجه، شامل قطعه ی آهیانه ای قشر مخ، قسمتی از تالاموس و برخی از مناطق میان مغز مرتبط با حرکات چشم است.

این سامانه در جریان تکالیفی که شامل توجه دیداری فضایی است به ندرت فعال می شود. توجه همچنین شامل فعالیت های عصبی در مناطق دیداری، شنیداری، حرکتی و ارتباطی قشر مخ است که درگیر تکالیف خاص دیداری، شنیداری، حرکتی یا تکالیف مرتبه ی عالی تر است.

اگر توجه را قابلیت فرد در پردازش اطلاعات بدانیم، باید در نظر داشته باشیم که ظرفیت پردازش اطلاعات محدود است، به همین دلیل، شرکت شخص در یک یا چند کار به طور همزمان سخت می شود.

چالش اصلی در تطابق با حجم زیاد اطلاعات، مختص محیط هایی است که هم نیازمند اجرای مهارت های سطح بالا و هم حجم اطلاعات زیاد است. برای عملکرد موفقیت آمیز مهم آن است که افراد بیاموزند چگونه و در چه زمانی به اطلاعات مربوط توجه کنند و چگونه اعمال آینده را پیش بینی نمایند.

کلینیک نوروفیدبک تقویت عملکردهای شناختی

 

کلینیک نوروفیدبک در مشهد
واحد نوروتراپی کودک و نوجوان

 

فنون آموزش ذهنی در کنار تمرینات بدنی و آموزش های فنی، به افراد کمک میکند تا از توانایی ها و استعدادهای خود بیشترین فایده را ببرند. عملرد بهینه زمانی حاصل می شود که مغز کار خود را به بهترین و کارآمدترین صورت انجام دهد.

دستیابی به عملکرد بهینه یعنی رسیدن به بیشترین کارایی با صرف کمترین انرژی.

یکی از راه های افزایش کارایی مغز و عملکردهای ذهن، «نوروفیدبک» است. حوزه تعریف کننده نوروفیدبک، علم سایبرنتیک است که به طور مستقیم به پردازش اطلاعات و ارایه فیدبک به مغز میپردازد.

 

 

 

در نوروفیدبک از امواج مغز به عنوان بازخورد استفاده می شود. در این روش حسگرهایی که الکترود نامیده میشوند، به سر بیمار متصل می شود و اطلاعات دریافتی توسط دو مانیتور جداگانه در اختیار بیمار و درمانگر قرار میگیرد. ایده ی اصلی درمان این است که مغز با مشاهده ی نابهنجاری امواج خود، یاد میگیرد خود را اصلاح نماید. این امر، در روند درمان و بر اساس اصول یادگیری صورت میگیرد.

 

نحوه اثربخشی نوروفیدبک و نتایج برخی پژوهش های معتبر

واحد تخصصی نوروتراپی بزرگسالان

اثربخشی نوروفیدبک بر اساس یک فرایند یادگیری و شرطی سازی عاملی است، بنابراین طول دوره ی درمان بین ۲۰ الی۴۰ جلسه است. به ویژه که نوروفیدبک با مغز و شرطی سازی و ایجاد تغییر در یادگیری های مغزی سر و کار دارد که این خود طول دوره ی درمان را طولانی تر می سازد.

شواهد متعددی لزوم افزایش توجه و سرعت واکنش را برای رسیدن به بهترین عملکرد نشان میدهد و نتایج حاصل از تعدادی پژوهش، بیانگر اثربخش درمان نوروفیدبک در افزایش توجه و زمان واکنش بوده است.

متخصصان همچنین اثربخشی درمان نوروفیدبک را در کودکان و نوجوانان دارای اختلال بیش فعالی/نقص توجه نشان داده اند و تایید کرده اند که نوروفیدبک یک روش درمانی موثر در بهبود عملکردهای شناهتی و ذهنی کودکان بیش فعال و نقص توجه میباشد. همچنین نوروفیدبک، باعث افزایش سرعت واکنش و بهبود توانایی دیداری- فضایی می شود.

 

برای مراجعه به یکی از بهترین روانشناسان کودک و نوجوان با ما تماس بگیرید.

امواج مغزی کدام اند؟

۱- موج دلتا (۰/۵ -۳ هرتز) : دلتا آهسته ترین موج مغزی است، در طول خواب عمیق(بدون رویا) غلبه دارد و برای ترشخ هورمون رشد و ترمیم بافت های بدن مفید است.

۲- موج تتا (۴-۷ هرتز) : یادگیری عالی، احساس سکون و آرامش، پذیرندگی زیاد، برنامه ریزی مجدد ذهن، خیال پردازی، تفکر بدون خودسانسوری و خلاقانه، فراخوانی خاطرات ناراحت کننده و رنج آور ذخیره شده در حافظه کارکردهای موج تتا هستند.

۳- موج آلفا (۸-۱۲ هرتز) : امواج آلفا در زمان و شکل مناسب سبب دستیابی به عملکرد بهینه، کاهش اضطراب، تقویت سیستم ایمنی، تفکر مثبت، یکپارچگی ذهن و بدن، درون اندیشی، تعادل هیجانی، احساس سرخوشی، آگاهی درونی و افزایش ترشح سروتنین می شود.

۴- امواج ریتم حسی-حرکتی (۱۲-۱۵ هرتز) : باعث استحکام بخشیدن به ذهن و بدن، پردازش و تمرکز در آرامش، ایجاد هماهنگی بین محیط و فرد، کمک به خوابیدن و تنظیم حرکات بدن می شود.

۵- امواج بتا (۱۴-۳۷ هرتز): کنش های پیچیده ذهنی(سخن گفتن و بخث کردن)، تفکر انتزاعی، هوشیاری توام با تمرکز، پایداری هیجانی، محاسبات ریاضی، افزایش متابولیسم در مغز

۶- موج گاما ( ۳۸ هرتز به بالا) : سازمان دهنده مغز، هماهنگ کننده و یکپارپه کننده اطلاعات از قسمت های مختلف بدن، غلبه این موج با حافظه خوب، سرعت انتقال خوب اطلاعات، پردازش سطوح بالای اطلاعات

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار