4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

تشخیص و درمان اختلال لکنت زبان در مشهد

5/5

ماهیت لکنت زبان در بزرگسالان

لکنت زبان یک مشکل مادرزادی – به این معنا که در بدو تولد همراه با کودک باشد – نیست . این مشکل معمولا در سنین ۲ تا ۶ سالگی در گفتار کودک نمایان می شود. برخی ،  پس از کمتر از دو هفته بروز مشکل ، بصورت خود به خودی خوب شده اند و اندکی ، این مشکل در آنها تثبیت شده است.

به مرور لکنت زبان یا گرفتگی زبان در بزرگسالان پیچیده تر و سر سخت تر می شود. آنچه که به مرور درمان را سخت تر می کنند.

ماهیت روحی و روانی لکنت زبان است. ساختار لکنت زبان در دوران کودکی و بزرگسالی تفاوت های زیادی دارد. اجازه بدهید در ادامه ساختار لکنت زبان در بزرگسالان را بررسی کنیم. شناخت آناتومی لکنت زبان بزرگسالان ، کمک شایانی در درک روشهای درمان لکنت زبان بزرگسالان به ما می دهد.

 

آناتومی لکنت بزرگسالان

در تصویر زیر  دو بخش مشخص ( بخش بالایی کوه  و بخش پایینی کوه ) است. بخش روی آب ( سفید رنگ ) و بخش زیر آب .

بخش روی آب ، اختلال گفتاری صرف است. گیرها ، تکرار ، کشیده گویی ها و وقفه ها . این بخش تنها قسمت نمایان لکنت زبان بزرگسالان است اما همه لکنت زبان نیست.

معمولا اعضای خانواده تمام لکنت زبان بزرگسالان را در همین گیرها ، وقفه ها و تکرار کلمات می ببینند. اما یک بخش مهم و پنهان دیگر نیز وجود دارد. بخشی پیچیده که فقط دو نفر از از آن مطلع هستند. درمانگر و مراجعه کننده .

بخش نهان لکنت مربوط احساساتی است که به مرور در ذهن فرد بوجود می آید. برخی از این احساسات بسیار مخرب و فلج کننده هستند. احساساتی که روزی معلول مشکل گفتاری بوده اند و امروز خود مستقل و بخش از علت لکنت زبان در نوجوانان و بزرگسالان شده اند.

این بخش پنهان به  مرور سرسخت تر و بزرگتر ( شدید تر ) می شود و معمولا همین بخش است که باعث مقاومت و شکست در درمان لکنت زبان در بزرگسالان می شود.

درمان لکنت زبان در بزرگسالان

نگاه دقیق تر به بخش پنهان

این بخش شامل عواطف ، احساسات ، ترس ها ، نگرانی ها ، فرار های فرد بزرگسال از لکنت زبان است. بسیاری از افراد در دوران کودکی هیچ اطلاعی از تکرار ها و قفل های خود نداشتند ( بخش پنهانی در ابتدا وجود نداشت ).

ولی به مرور افزایش سطح آگاهی فرد و برخورد افراد پیرامون و همچنین واکنش هایی که خود فرد نسبت به این مشکل داشت آرام ، آرام سبب شکل گیری ترس ها ، اضطراب ها وفرار ها از لکنت زبان شد و این بخش متولد و به مرور بزرگ و بزرگ تر شد.

این احساسات در افراد مختلف انواع و شدت مختلفی دارد. قصد تشریح کامل این احساسات ندارم ولی تمایل دارم با ذکر مثالهایی اهمیت این بخش را در ذهن شما روشن تر کنم.

  • فردی که بدلیل ترس از بروز لکنت ، در جمع دوستان و اقوام کمتر حضور پیدا می کند و یا کمتر حرف می زند.
  • ترس از لکنت سبب شده برخی از کلمات سخت را بیان نکند . ( هنگام خرید به جای “کیک ” ، “شیرینی ” می گوید.)
  • لکنت زبان سبب زودرنجی بالای او اختلاف زیاد او با اعضای خانواده شده است.
  • جواب سوالات معلم را در کلاس می داند ولی داوطلب پاسخگویی نیست.
  • بسیاری از موقعیت های شغلی را به همین دلیل از دست داده است.
  • و…

علائم لکنت زبان چیست؟

گفتار در افراد دارای لکنت زبان، شامل گیر کردن بر روی صدای خاص، تکرارِ کلمه یا تکرار بخشی از کلمه، هم چنین کشیده تر گفتن بخشهایی از کلمه است.

معمولا این ناروانی ها در میان افراد غریبه و نا آشنا بیشتر می شود. افراد دچار لکنت معمولا نسبت به افراد دیگر با تنش و فشار بیشتری حرف می زنند. به نظر می رسد که هنگام حرف زدن نفس کم می آورند. حتی در برخی موارد ممکن است گفتار به طور کامل قطع و بلاک شود.

گیر یا بلاک، زمانی رخ می دهد که شکل لب و زبانِ فرد هنگام بیان یک صدا برای یک یا چند ثانیه در همان موقعیت باقی بماند و فرد نتواند صدای بعدی را گفته و پوزیشن دهان را تغییر دهد. برخی افراد بعد از تلاش زیاد موفق به اتمام کلمه می شوند.

مثال برخی لکنت ها شامل موارد زیر است:

ت..ت..ت..ت..تو کجا رفتی؟ (تکرار بخشی از کلمه)

س..س..س..سلام (کشیده گفتن صدای س)

فردا حدود um..um..um.. ساعت ۶ می بینمت (فرد، از برخی پرکننده مثل um…. استفاده می کند تا بتواند کلمه ی ساعت را راحت تر بیان کند.)

درمان

بیشتر برنامه های درمان لکنت برای افراد بزرگسال لکنتی، درمانِ رفتاری است.

این برنامه ها طراحی می شوند تا به فرد، مهارتهای خاص یا رفتاری که باعث بهبود برقراری ارتباط می شوند را آموزش دهند. بعنوان مثال برخی گفتاردرمانگران به افراد آموزش می دهند که سرعت گفتارشان را کنترل کنند، علاوه بر این به افراد آموزش داده می شود تا تنفسشان را کنترل نمایند.

زمانی که آنها آموزش دیدند که سرعت گفتارشان را کنترل کنند، می توانند گفتار آرام و روانی را تجربه کرده و از عبارات کوتاه استفاده نمایند. به مرور زمان آنها می آموزند که می توانند کلمات روان را با سرعت بیشتری هم بیان کنند. یعنی لازم نیست برای کنترل گفتار، همیشه سرعت کم باشد. بعد از اتمام درمان، جلسات پیگیری جهت جلوگیری از عود لکنت ضروری است.

روان شناسان زبده ی ما در کلینیک تخصصی آرامش ماندگار با درمان های تخصصی به شما عزیزان کمک می کنند، تا به مشکل لکنت خود غلبه کنید .

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار