4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز تخصصی زوج درمانی در مشهد

5/5

مرکز تخصصی زوج درمانی در مشهد

شادی زناشویی یکی از مهمترین مؤلفه های کیفیت رابطه زناشویی و نمایانگر میزان شادی فرد از جنبه های مختلف رابطه با همسر است. سطح بالاتر شادی زناشویی به صورت ضمنی بیانگر میزان پایین نارضایتی و تعارضات زناشویی است. با در نظر گرفتن رشد روزافزون اختلافات زناشویی و آمار طلاق، به کارگیری مداخالت مؤثر برای بهبود کلی کیفیت رابطه زوجین و مؤلفه های آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کیفیت زندگی زناشویی یکی از حیطه های کیفیت زندگی است که برای توصیف آن از اصطلاحاتی همچون شادی، رضایت، سازگاری، توافق و تعهد استفاده میشود.

زوج درمانگران پنج بعد برای شادی زناشویی در نظر گرفته اند که شامل همبستگی زوجین، توافق زوجین، رضایت از روابط جنسی، رضایت زناشویی و شادی زناشویی کلی میباشند.

زوج درمانی  با استفاده از راهبردهای شناختی و رفتاری و آموزش مهارتهای ارتباطی، تلاش میکند تا رفتار آشکار و شیوه تعامل زوجین را از طریق تغییر افکار، انتظارات، تعبیر و تفسیرها و شیوه های پاسخدهی آنها تغییر دهد. این حیطه روانشناسی علاوه بر بازسازی شناختی از انواع مداخله رفتاری نیز برای تقویت مهارتهای مقابله ای زوجین استفاده میکند.

در واقع زوج درمانی به طور همزمان نقش فرایندهای شناختی و رفتای را مورد تأکید قرار میدهد و فرصتی را فراهم میآورد تا زوجین بتوانند شیوه های لازم را برای شناسایی و اصلاح
افکار و رفتارهای خود تخریب گر بیاموزند و در آینده به هنگام رویارویی با مسائل مختلف از آنها استفاده کنند.

خدمات مشاوره ازدواج و طلاق توسط روانشناس آقا و خانم

فرض زوج درمانگران  که در این حوزه کار میکنند این است که ناراحتی و ناشادمانی گه یک زوج با آن روبرو هستند ، چیزی بیش از مشکلات و علایم شخصی آن هاست . زوجی که به درمان گر مراجعه کرده اند ممکن است در مورد فاصله گیری عاطفی ، نزاع بر سر قدرت، اشکال در ارتباط برقرار کردن ، حسادت ، خیانت وعدم ارضای جنسی وخشونت شکایت داشته باشند .

درمانگر به زوج کمک که زندگی مشترکشان را مورد بررسی قرار دهند و تصمیم بگیرند که چه تغییراتی لازم است آنها سعی میکنند سوءتفاهم های دوجانبه ، انتظارات غیر معقول وتصورات بیان نشده ای که باعث تداوم تعارض میان آن دو می شود را برطرف کنند.

بسیاری معتقدند که ازدواج کار ساده ای است، اما تداوم زندگی و پایداری رضایتمندی از زندگی کار دشواری است. بر همین اساس معتقدند که اگر ازدواج ساده است، باید طلاق و جدایی سخت و دشوار باشد تا زندگی به سرعت به سوی فروپاشی نرود.

به واقع هم طلاق کار ساده ای نیست بویژه زمانی که پای فرزند یا فرزندانی در میان باشد. در عین حال طلاق گاهی یک ضرورت غم انگیز است بخصوص در ازدواج هایی که همسران یا خانواده ها از آزارهای جنسی، جسمی، عاطفی و یا سوء مصرف مواد همسر رنج میبرند.

متخصصان و روانشناسان خانواده و ازدواج معتقدند باید فرایند ازدواج و انتخاب را به گونه ای کاملا تخصصی مدیریت کرد و در فرایند این انتخاب مهم ، همه جوانب ضروری برای موفقیت در ازدواج را در نظر گرفت تا مسئله ای به نام طلاق به حداقل ممکن برسد.

بهترین مرکز زوج درمانی در مشهد

معمولا چه قبیل مشکلاتی مردم  را نزد زوج درمانگر ها می برند؟
مشکلات هر زوجی متفاوت است. ولی بیشترین مشکلات و شکایات رایج عبارت اند از:
الف) کاهش رابطه یا ارتباط کلامی

ب) بحث و جدل های همیشگی

ج) برآورده نشدن نیازهای عاطفی و احساسی

د) نگرانی های مالی

هـ) تضاد و اختلاف نظر بر سر بچه ها

این مشکلات در هر ارتباط زناشویی، مهم هستند.

علایم روانی شخصی و مشکلاتی که زوجین با آن روبه رو هستند به شیوه ای پیچیده با هم مرتبط هستند. اغلب چرخه های معیوب پیش می آید که در آن رابطه طرفین به وسیله انزواجویی و تحریک پذیری شخص افسرده، رفتار تهاجمی و تکانشی فرد مبتلا به مانی(شیدایی)، نیاز به اطمینان بخشی مداوم ناشی از اضطراب و مانند اینها به خطر میافتد. تعارض میان هر یک از زوجین این علایم را تشدید میکند تا زمانی که گفتن اینکه این چرخه از کجا آغاز شده است، مشکل میشود.

زوج درمانگرها ممکن است بر کنشهای اختصاصی متمرکز شوند که علایم فردی را تشدید کند، یا ممکن است آنها یکی از زوجین را به یک درمانگر جایگزین معرفی کنند. همچنین میتوان به زوجین با درمانهایی مانند آموزش آرامش بخشی، شیوه های رفتاردرمانی مانند قراردادن در معرض عامل تنش و پیشگیری از پاسخ، یا درمانهای شناختی مانند ساختار دهی مجدد شناختی، یاری رساند و در حالی که درمان پیشرفت میکند و اطلاعات به درمانگر ارایه میشود، تغییرات را تحت نظارت قرار داد.

در اغلب موارد زوج درمانی و درمان فردی با هم ترکیب میشود. همچنین در صورتی که خشونت خانوادگی شدیدی وجود داشته باشد، ممکن است زوجین را به صورت جدا از هم درمان کرد.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار