4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

بهترین درمان غیر دارویی اختلال اوتیسم چیست؟

5/5

بهترین درمان غیر دارویی اختلال اوتیسم چیست؟

اختلال طیفی اوتیسم، زیرگروهی از اختلالات رشدی و عصبی است که توسط نقایصی در تعاملات اجتماعی، مهارت های ارتباطی و انعطافپذیری رفتاری مشخص میشوند. افراد این طیف از نظر سطح عملکردی به دو دسته ی عملکرد بالا و
پایین تقسیم میشوند که افراد دارای عملکرد بالا معمولا از نظر هوش و عملکردهای گرامری و زبان شناختی طبیعی اند، اما مشکلاتی در زمینه ی زندگی روزانه و مستقل زندگی کردن دارند.
این اختلال ۶/۰ درصد از جمعیت را تشکیل میدهد که ۳/۲ تا ۴/۳ آنها، افراد دارای عملکرد بالا هستند.

بسیاری از مشکلات کلیدی کودکان اوتیستیک مرتبط با اختلال عملکرد اجرایی است. این اختلال معمولا به علت گسستگیهای ساختاری و عملکردی بین نواحی مختلف مغزی ایجاد میشود. لذا نوروفیدبک می تواند به عنوان یک روش درمانی جدید از طریق اصلاح امواج مغزی، به بهبود عملکرد کودکان کمک کند، اما تغییرات در سطح رفتار معمولا بازتاب تغییرات طولانی مدت در سطح مغز است و جلسات نوروفیدبک باید به صورت کامل و با فرایندی پیوسته اجرا گردد.

مرکز نوروتراپی (عصب درمانی) اختلال اتیسم کودک و بزرگسال مشهد

بسیاری از ویژگیهای کلیدی و مشکلات رفتاری کودکان اوتیستیک نتیجهی اختلال عملکرد اجرایی است. عملکرد اجرایی یک اصطلاح کلی برای تواناییهای ذهنی مثل برنامه ریزی، حافظهی کاری، کنترل تکانه، مهار، آمایه انتقال و نیز توانایی شروع و اجرای عملکرد است. این مهارت معمولا نقش اساسی در رشد احساسی، اجتماعی، شناختی و رفتاری کودک از آغاز تولد دارد. بنابراین اگر چنین اختلالاتی از همان کودکی ارزیابی و درمان شوند میتوان از بسیاری از مشکلات
رفتاری کودکان اوتیستیک جلوگیری کرد.

به دلیل اینکه عوامل مختلفی در ایجاد نقایص عملکرداجرایی در اختلالات اوتیستیک نقش دارد، هیچ درمان منفردی برای این نقایص وجود ندارد. ۷۰ درصد افراد دچار اوتیسم با عملکرد بالا در دورهای از زندگیشان دارو مصرف میکنند اما دارو
نقایص ارتباطی و اجتماعی کلیدی را در افراد تغییر نمیدهد تنها توانایی کودک را برای سود بردن از درمانهای دیگر بالا میبرد و از طرفی دیگر به علت عوارض جانبی ناشی از مصرف طولانی مدت این داروها، عمدتا خانواده ها ترجیح میدهند برای رفع مشکلات عملکرد اجرایی کودکان خود از خدمات توانبخشی شناختی استفاده کنند. طبقه ی بزرگی از مداخلات توانبخشی شناختی که آشفتگی های توانایی عملکرد اجرایی را در کودکان اوتیستیک بررسی میکنند، توسط نوروتراپان و  کاردرمانگران ارائه میشود.

بیشتر بدانیم: نوروتراپی چیست؟

یک بررسی میکنند، توسط کاردرمانگران ارائه میشود. از سوی دیگر کارکردهای اجرایی نیاز به وجود ارتباطات گسترده ساختاری و عملکردی بین نواحی مختلف در لوبهای مغزی دارد. تحقیقات اخیر نشان میدهند، شواهدی مبنی بر این گسستگیها در لوب گیجگاهی میانی وجود دارد. علاوه بر آن ضعف بیشتری در کورتکس پرهفرونتال داخلی که در عملکرد اجرایی درگیر است در کودکان دچار اختلال وجود دارد. بنابراین با در نظر گرفتن این مشکلات، امروزه فرم نسبتا جدیدی از درمان برای تغییر دادن عملکرد مغزی در اختلال اوتیستیک، به نام نوروفیدبک ارائه شده است.

روانشناس بالینی متخصص اختلالات کودک و نوجوان

روانشناس بالینی

کـودکان و نوجوانـان مـدام در حال تغییر هسـتند. آنها سـریع رشـد میکنند و قبـل از اینکه شـما متوجـه شـوید کودک پـر انرژی و همیشـه خندان شـما بـه نوجوانی تبدیل میشـود که تـا ظهـر میخوابد. در زمان رشـد، طبیعی اسـت کـه ما تغییر کنیـم زیرا ما چیزهـای جدیدی یـاد میگیریـم و بـدن مـا بـا تغییر به شـکل بدن بزرگسـالی مـا در میآیـد. ولی در میـان این همـه تغییراتـی کـه روی میدهـد، از کجـا بدانیم که کـدام تغییـرات طبیعی و نرمال هسـتند و کـدام نیسـتند؟ در کـدام نقطـه مـا بایـد نگران شـویم که کـج خلقی هـا و یا تغییـرات حالت کـودک مـا چیـزی بیش از «دردهای ناشـی از رشـد و بزرگ شـدن» اسـت. تشـخیص این امر میتوانـد دشـوار باشـد. حقیقت این اسـت که برای بسـیاری از کـودکان این تغییـرات ناگهانی صرفـا بخشـی از فرایند بزرگ شـدن نیسـت بلکه نشـانهه ای یـک بیماری روانی اسـت.

اکثر مطالعات گذشته نگر و آینـده نگـر بیـانگر ایـن واقعیت است که اختلالات روانپزشـکی بزرگسـالی در دوران کودکی و نوجوانی شـروع مـی شـوند. دوران کـودکی و نوجـوانی از نظـر بسـیاری از متخصصـین رشد، زمان حساس شـکل گیـری شخصـیت در نظـر گرفته میشود و معتقدند کـه اسـاس و بنیـاد بسیاری از بیماریهای روانی را مـی تـوان در دوران کودکی و نوجوانی یافت.

روانشناسان بالینی ما شما را برای رسیدن به «سلامت روان» بیشتر به بهترین شکل ممکن یاری میکنند.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار