4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

کاردرمانگر باتجربه در مشهد

5/5

کاردرمانگر باتجربه در مشهد

در فرایند کاردمانی ، ما با هم یک برنامه مداخله فردی ایجاد می کنیم تا فرزند شما بتواند از پتانسیل کامل خود استفاده کند.

کاردرمانی کودکان
کار کودک بازی کردن و یاد گرفتن است. بعضی از بچّه ها در بازی کردن و یادگیری مشکلاتی دارند، شاید این مشکلات به بیماری هایی مربوط شود که با آن به دنیا آمده اند، شاید هم صدمه یا تفاوت‌‌‌‌های ساده ای در سبک یادگیری و نیازهایشان باشد. چنانچه بازی و توانایی یادگیری کودک تحت الشّعاع قرار بگیرد، در آن صورت استقلال، سلامتی و احساسی که نسبت به خود دارند نیز تحت تأثیر قرار میگیرد.

کاردرمانگر کودکان میتواند به آنها کمک کند تا زندگی مستقل تری داشته و در بازی و یادگیری توانایی های بیشتری کسب کنند.ما می‌توانیم به ارزیابی مهارت‌‌‌‌های یک کودک از نظر فعالیّت ها، عملکرد تحصیلی، و وظایفی که در زندگی روزمره انجام می‌دهد کمک کنیم. یک کاردرمانگر علاوه بر عملکرد فیزیکی کودک می‌تواند به عوامل اجتماعی، روانی، و محیطی تأثیرگذار بر کودک نیز رسیدگی کند.

کاردرمانگر می‌تواند برای کمک به ارتقاء مهارت‌‌‌‌های ضروری کودکان در زندگی روزمرّه نظیر بازی کردن، لباس پوشیدن، و نوشتن، با کودکان تمام رده‌‌‌‌های سنّی و خانواده هایشان کار کند. افزون بر این، کاردرمانی به ایجاد تغییراتی در محیط کودک نظیر محیط منزل یا مدرسه برای کمک به استقلال بیشتر کودک نیز اطلاق می‌شود.

متخصص کاردرمانی در مشهد

در کاردرمانی کودکان، هدفمان این است که اجازه دهیم بچّه ها، کودکان، و نوجوانان ما در انجام امور و تکالیف روزمرّه خود به استقلال بیشتری دست یابند، کارهایی چون:

مهارت‌‌‌‌های حرکتی ظریف: هماهنگ کردن عضلات کوچک مثل عضلات دست (معمولاً درهماهنگی با چشم ها) بمنظور توانمند شدن کودک در نگه داشتن، جستجو، و جابجا کردن اسباب بازی ها و ابزارهایی چون مداد و بشقاب. معمولاً مهارت‌‌‌‌های حرکتی ظریف در فعالیتهایی نظیر نوشتن، لباس پوشیدن، غذا خوردن، و کار با قیچی بکار می‌آیند.

مهارت‌‌‌‌های حرکتی درشت: عضلات بزرگ بدن را درگیر می‌کنند، این مهارت ها برای حرکات بدنی درشت مهم هستند، حرکاتی چون نشستن، راه رفتن، پریدن، و انداختن توپ.

آمادگی سر میزی و در کلاس: معمولاً اینگونه فعالیّت ها شامل ملزومات دوران مهد کودک هستند. مثل نقّاشی کردن، بریدن، رفتار مربوط به تکلیف کلاسی، تکمیل تکلیف، پیروی از آموزش ها و دستورات، و مهارت‌‌‌‌های هنری.

مهارت‌‌‌‌های مراقبت از خویشتن: شامل مهارت هایی مثل استفاده از کارد و چنگال، بستن بند کفش، بستن تکمه ها، لباس پوشیدن، و دستشویی رفتن.
مهارت‌‌‌‌های بازی: مهارت هایی هستند که در بازی‌‌‌‌های روزمرّه استفاده میشوند، مثل بندکشی و کار با پازل، و همینطور نیاز‌‌‌‌های تخیّلی، اجتماعی، و ارتباطی.

ادراک دیداری: درک چیزی که دیده می‌شود. ادراک دیداری مهارت بسیار مهمّی در انجام بسیاری از فعالیّت هاست، فعالیتهایی چون خواندن داستان، کامل کردن پازل، شناخت حروف و اعداد، کپی کردن و نوشتن.

مرکز خوب کاردرمانی در مشهد

را کاردرمانی برای کودکان اوتیسم(ASD) مهم است؟

کودکان مبتلا به اوتیسم و کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) نسبت به همسالان و کودکانی با دیگر نیاز‌‌‌‌های آموزشی خاصّ (SEN)، الگو‌‌‌‌های پردازش حسی بسیار متفاوتی را نشان می‌دهند.

تخمین زده شده که ۶۰ الی ۷۰ درصد کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) دچار اختلال در پردازش/ تنظیم حسی هستند . مطالعات نشان داده اند که اشخاص مبتلا به اوتیسم در یکپارچگی حسی اطّلاعاتی که بواسطه حواسّ ۵ گانه بدست می‌آورند کندتر عمل کرده و این امر سرعت پردازش حسی آنها را بسیار کاهش می‌دهد.

شاید همین مسئله توضیح دهد که چرا کودکان مبتلا به ASD غالباً دچار بهم ریختگی احوالات می‌شوند. کودکان دارای اوتیسم فاقد فیلتر‌‌‌‌های مناسبی جهت فیلترشدن اطّلاعات نامرتبط بوده و همین مسئله باعث حالات بهم ریختگی درآنها می‌شود، چرا که هر ورودی بدون فیلتر درست به بقیّه اطّلاعات اضافه می‌شود.

می‌توان به کمک راهکار‌‌‌‌های ساده ای در منزل یا کلاس، فیلتر‌‌‌‌های حسی را اغلب به همان صورتی که مورد نیاز این دانش آموزان است به برنامه درمانی اضافه کرد. کلید این مداخله در دست کاردرمانگران است. اجرای مداخلات و فیلتر‌‌‌‌های مناسب برای تک تک سیستم‌‌‌‌های حسی کمک می‌کند تا سیستم عصبی کودک سازمان یافته تر/ منظّم تر عمل کرده، و طبیعتاً این قضیّه به توجه و عملکرد کودک نیز کمک خواهد کرد.

کاردرمانگر خوب در مشهد

 فعالیت‌‌‌‌های کاردرمانی

یک کاردرمانگر که به وی OT هم می‌گویند، به نقاط ضعف و قوّت کودکتان نگاه می‌کند. بر اساس همین برّرسی، فعالیتهایی را برای تمرین کودک طرّاحی می‌نماید.

از جمله چیزهایی که کاردرمانگر مورد رسیدگی قرار می‌دهد می‌توان به قدرت، تمرکز، هماهنگی، واکنش‌‌‌‌های حسی، و سازماندهی اشاره کرد.بعنوان مثال اگر کودکتان سعی داشته باشد تمرکز کند، ممکن است OT قبل از انجام تکلیف تمرینات کامل بدنی برایش در نظر بگیرد.

یوگا،تقلید از الگو‌‌‌‌های حرکت کردن حیوانات یا بازی ترامپولین به بچّه ها کمک می‌کند انرژی کافی را تخلیه کنند تا بتوانند سر کلاس درس آرام بنشینند.

اگر کودکتان در نوشتن مشکل داشته باشد، کاردرمانی برای کمک به کودک در امر نوشتن از تکنیک‌‌‌‌های چند حسی استفاده خواهد کرد. برای مثال، شاید کودکتان حروف را در کاغذ سنباده دنبال کند، یا آنها را با انگشت در کرم اصلاح بکشد. همچنین ممکن است برنامه ردیابی روی تبلت را با قلم استفاده کنند.

ما خواهان بهترین ها برای شما عزیزان هستیم.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار