4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

بهترین درمانگر اختلالات یادگیری مشهد

5/5

بهترین درمانگر اختلالات یادگیری مشهد

 

ما اختلال یادگیری فرزند عزیزتان را با بهترین روش و برای همیشه درمان میکنیم

از اختلالات یادگیری بیشتر بدانیم :

عبارت اختلال یا اختلالات یادگیری یک مفهوم برای طیف گسترده‌ای از ناتوانایی های یادگیری در حیطه هایی مانند خواندن ، نوشتن و ریاضی است.

ناتوانی یادگیری ارتباطی با هوش یا تنبلی فرد ندارد. در حقیقت، اکثر آن‌ها به اندازه بقیه باهوش هستند. فقط از نظ رفعایت مغزی دچار ضعف هایی هستند در عین حالیکه مغز کاملا سالم و بدون نقص ساختاری قابل توجه است. این ضعف ها بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

به عبارتی دیگر کودکان و بزرگسالان دارای اختلال یادگیری فقط در پردازش، اندوزش یا آموزش پذیری این مهارت ها ضعف دارند ولی از نظر عملکردهای اجتماعی و سازگاری با محیط و یا یادگیری مهارت هایی مانند دوچرخه سواری و… مشکلی ندارند.

این مسئله باعث ایجاد مشکل در یادگیری اطلاعات و مهارت‌های جدید تحصیلی و استفاده از آن‌ها می‌شود. متداول‌ترین انواع اختلالات یادگیری شامل مشکلات خواندن، نوشتن، ریاضیات هستند.

درمانگر باتجربه اختلالات یادگیری در مشهد

تصویر اتاق نوروتراپی در این مجموعه

میدانیم که هر دانش آموزی ممکن است در ابتدا برای یادگیری برخی مطالب دچار مشکل شود و پس از کمی تکرار و تمرین آن مبخث را می آموزد اما اگر در  یک یا چند حوزه خاص از یادگیری به‌طور مداوم مشکل‌ساز شود، می‌تواند نشان‌دهنده نوعی اختلال یادگیری باشد.

کودکان دارای اختلالات یادگیری در صورت درمان شدن در ادامه تحصیلات موفق خواهند شد. این بر خلاف سایر کورکانی است که از مشکلات هوشی یا نقایص عصب-شناختی رنج میبرند که اصلا قابل درمان نیست.

از اینکه فرزندمان دچار اختلالات یادگیری باشد دچار پریشانی و فشار روانی میشویم اما در قدم اول باید این مشکل را پذیرفت و هوشمندانه در صدد پیدا کردن بهترین روش درمانی برای این اختلال اقدام نمود.

ممکن است از خود بپرسید این اختلالات چه تأثیری بر آینده و تحصیل فرزند شما می‌گذارند. شاید نگران باشید که به‌خاطر مشکلات یادگیری به فرزند شما برچسب «کندذهن» بزنند یا او را به کلاسی ضعیف‌تر بفرستند.

اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر کودکان دارای ناتوانی در یادگیری دقیقاً مانند بقیه باهوش هستند. فقط باید نوع آموزش آن‌ها متناسب با سبک‌های یادگیری مخصوص آن‌ها باشد و در حین آموزش شروع به اقدامات درمانی اثربخش و موثر نمود.

آدرس کلینیک خوب درمان اختلالات یادگیری در مشهد

تصویر اتاق نوروتراپی در این مجموعه

نوروتراپی یعنی چه؟

به سلول‌های تشکیل دهنده مغز ما نورون‌ها میگویند و برای بهبودی عملکرد نورونی مغز از تجهیزات نوروتراپی استفاده می‌شود. این واژه، ترکیبی از نورو به معنای (عصب) و تراپی به معنای (درمان) است.

قبل از شروع جلسات نوروتراپی، نوارمغزی و سپس نقشه مغزی انجام می شود تا فعالیت الکتریکی مغز به طور کامل سنجیده شود. این تست بدون هیچگونه درد، عوارض یا اشعه ای انجام میشود.

انجام نوار و نقشه مغزی شبیه به گرفتن فشار خون با دستگاه فشارسنج یا ثبت نوار قلب با دستگاه الکتروانسفالوگرام است که امکان هیچ عارضه ای ندارند ولی در عوض اطلاعات بسیار مفیدی به ما میدهند.

انواع پرکاربردترین روش های نوروتراپی شامل موارد ذیل است:

دستگاه qEEG یا EEG

دستگاه لورتانوروفیدبک

دستگاه نوروفیدبک ( که شامل انواع مختلفی در روش های اجرا میباشد.)

دستگاه بایوفیدبک

دستگاه TDCS, CES, AVE, RTMS و …

دکتر متخصص تشخیص و درمان اختلالات یادگیری در مشهد

تصویر اتاق نقشه مغزی در این مجموعه

در کلینیک  خدمات نوروتراپی اُمشهد، متخصص اختلالات یادگیری جناب آقای دکتر جلال محمودی (دکتری تخصصی روانشناسی) جهت تشخیص این اختلال مراحل ذیل را در دستور کار دارد:

۱- مصاحبه بالینی

۲- انجام نوار مغزی (EEG) و نقشه مغزی (qEEG)

۳- اجرای تست های نرم فزاری

۴- ارایه تست های تشخیصی به معلمین یا مسئولین آموزش

بیشتر بدانیم:  کلینیک خوب نوروفیدبک در مشهد

آشنایی با عملکرد مغزی در افراد دارای اختلالات یادگیری

دیده شده که کودکان مشکلات یادگیری سطوح بالایی از نسبت امواج آهسته  همچون دلتا و تتا و کاهش قابل توجهی از امواج مثبت یا سریع همچون آلفا ، بتا و های بتا و گاما را از خود نشان میدهند که این مسئله موجب کند شدن فرایند یادگیری و ضعف تمرکز-توجه میشود. نوروفیدبک به کاهش نسبت دلتا، تتا و افزایش امواج بتاف های بتا و گاما کمک میکند و در نتیجه سبب بهبود مهارتهای خواندن، نوشتن، ریاضیات و نقاشی و نیز افزایش نمره IQ میشود.
معمولاً با کامل کردن یک دوره درمانی بهبودی ثابتی حاصل میشود.

مشکلات یادگیری ممکن است در یک یا چند فرایند پایه در فهم زبان گفتاری یا نوشتاری به وجود آیند. عقیده بر این است که مشکلات یادگیری نتیجه تغییراتی در کارکرد مغز هستند. این مشکلات ممکن است در کارکردهای شنیداری،حافظه، توجه، تمرکز، سرعت پردازش ذهنی و سایر پردازش های شناختی اتفاق بیفتد و مشکلاتی را در فهم و به یاد آوردن کلمات، در بیان یا دریافت زبان شفاهی یا کتبی، در شکل دهی حروف یا فهم مفاهیم ریاضی به وجود آورد.

نوروفیدبک درمانی معتبر برای اختلالات یادگیری

تحقیقات، افرادی با نقص توجه مقدار زیادی از فعالیت موج مغزی آهسته، مخصوصا امواج تتا را نشان می دهند، همچنین تحقیقات نوروفیدبک مشخص کرده است که آموزش الگوهای امواج مغزی بتا و تتا و تقویت بتا به تتا می تواند آسیبهای شناختی مرتبط با نقص توجه وابسته به بیش فعالی/ کاستی توجه و مشکلات یادگیری را اصلاح کند.

در نقشه مغزی کودکان ناتوان از نظر یادگیری، اغلب یک یا چند مورد از موارد زیر مشاهده میگردد. امواج آهسته یا نوکتیز کانونی در یک یا چند ناحیه مغزی مثلاً در دیسلکسی این امواج آهسته در لوب پس سری، ناحیه ورنیکه، ناحیه بروکا و ناحیه حسی حرکتی مغز دیده یشوند. مغز ما از امواج آلفا برای استراحت دادن به خود استفاده میکند. اگر تولید این موج ادامه یابد و متوقف نشود مغز نمیتواند بسیاری از فعالیتهای حیاتی خود را انجام دهد.

نوروفیدبک درمانی موثر و پایدار برای اختلالات یادگیری

در نوروفیدبک به فرد آموزش داده می شود که بر امواج مغزی خود مسلط شود. این روش نوروفیدبک نامیده میشود.

در نوروفیدبک مراجع یاد می گیرد که می تواند بر قدرت و توان باندهای فرکانسی مغز خود که مرتبط با شرایط اختلال فرد است تسلط به دست بیاورد.

پژوهش ها نشان می دهد که قدرت امواج مغزی در اختلال هایی چون نقص توجه – بیش فعالی، اضطراب و افسردگی دچار نابهنجاری شده است و این به معنی این است که مغز مراجع بی توجه، مضطرب و یا افسرده شده است. نوروفیدبک که یک روش غیر تهاجمی است این امکان را به مراجع می دهد که با قدرت خود مغز، بر این نابهنجاری در امواج مغزی پیروز شود و امواج مغزی را به حالت طبیعی و نرمال برگرداند.

این فرایند، از طریق شرطی سازی عامل و بوسیله تکنولوژی های پیشرفته صورت می گیرد. نتیجه پژوهش ها نشان می دهد که درمان نوروفیدبک، به عنوان یک درمان مکمل، در بهبود اختلال های نظیر نقص توجه – بیش فعالی، اختلال یادگیری، اضطراب، افسردگی های خفیف، دردهای مزمن، مشکلات در خواب و مشکلات شناختی نظیر حافظه بسیار موثر است.

بیشتر بدانیم:  TDCS چیست؟

اهمیت درمان اختلالات یادگیری

با توجه به این که میزان شیوع این اختلال در کودکان بین ۴ %۱۲ گزارش شده است لذا برنامه ریزی برای تغییر و پیشگیری از این اختلال کاملا احساس می شود چرا که هزینه های مادی و روانی قابل ملاحظه ای بر دوش خانواده ، مدرسه و اجتماع می گذارد که اگر با این اختلال درست و اصولی برخورد شود، مانع از صرف هزینه های سنگین می شود .

در مطالعه ژاکوب که درمان نوروفیدبک بر دو بچه با اختلالات یادگیری، مشکل توجه انجام شد نتایج نشان داد نوروفیدبک یک درمان موفقیت آمیز برای درمان این اختلالات می باشد.

نتایج مطالعه پیگیری بلند مدت که بر بچه هایی با اختلالات یادگیری انجام شد نشان داد نوروفیدبک یک درمان موثر برای اختلالات یادگیری می باشد که تاثیرات مفید آن فقط بعد از نوروفیدبک نیست ، بلکه در یک دوره طولانی تر نیز، بیماران به طور کلی کاهش در نشانه های اختلال یادگیری داشتند.

در مطالعات متعدد دانشمندان به تاثیر نوروفیدبک بر اضطراب و مشکلات خلقی پرداختند. که شامل هاردیت در ۱۹۷۸ که به بهبود اضطراب با کاهش دادن امواج آلفا رسید.

بیشتر بدانیم:  نوروفیدبک چیست؟

با ما تماس بگیرید تا تجربه درمانی موفق، ایمن و پایدار را داشته باشید

درمان اختلالات یادگیری در مشهد

برای تشخیص اختلالات یادگیری دقت به مراحل طبیعی رشد کودکان پیش از ورود به دبستان بسیار با اهمیت است. یافتن زودهنگام تفاوت بین کودک با سایرین، می‌تواند نشانه‌ای از ناتوانایی‌های یادگیری باشد و اصلاح مشکلاتی که سریع‌تر تشخیص داده شوند راحت‌تر خواهد بود.

ممکن است تا زمانی که کودک به سنین بالاتر می‌رسد، تاخیر در مراحل رشد به عنوان علامت اختلال یادگیری در نظر گرفته نشود. اما اگر شما وقتی فرزندتان کوچک است متوجه این علائم باشید، می‌توانید مداخله را زودتر آغاز کنید. شما بهتر از همه فرزندتان را می‌شناسید، پس بدانید اگر احتمال می‌دهید مشکلی وجود دارد از انجام ارزیابی ضرر نخواهید کرد.

در صورتیکه فرزند یا دانش آموز عزیز شما از این اختلال رنج میبرد و روند مطلوب تحصیل او با چالش مواجه شده است، حتما با ما تماس بگیرید. مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار با درمانگرانی متخصص و مجرب آماده ارایه بهترین خدمات درمانی به مراجعین گرامی میباشند.

 

با ما بهترین درمان را تجربه کنید

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار