4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

اختلال اوتیسم چیست؟

5/5

اختلال اوتیسم چیست؟

اختلال اوتیسم یک شرایط پیچیده عصبی و رفتاری است که مشکلاتی در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت های ارتباطی همراه با رفتارهای صداهای تکراری و غیر عادی است و به دلیل گستردگی علائم این بیماری، آن را اختلال طیف  اوتیسم می نامند.

این بیماری شامل اختلال در طیف وسیعی از علائم و مهارت ها در سطوح مختلف است که درجات مختلفی دارد و ممکن است تنها یک نقص ساده باشد،که زندگی طبیعی بیمار را دچار مشکل میکند یا ممکن است دچار ناتوانی های شدید شود که در آن به مراقبتهای اساسی نیاز است ؛

علائم و نشانه های بیماری اوتیسم کدام اند؟

مشکلات ارتباطی: این کودکان مشکلات ارتباطی(عدم ارتباط چشمی) دارند. توانایی برقراری ارتباط با همسالان و بازی کردن با سایر کودکان را ندارند و معمولا در خودمانده یا در خود فرورفته هستند.

عدم توانایی تکلم یا نقص در تکلم: این کودکان ممکن استتوانایی تکلم خود را که تا قبل از ۲ سالگی کسب کرده بودند را به طور کلی از دست بدهند یا در صورت داشتن این توانایی دارای تکلم تقلیدی یا تکرار کلمات به شکل ناقص هستند.

عدم بکارگیری ضمیر شخصی: ضمیر شخصی « من » را بکار نمیبرند و خواسته هایشان را بدون اشاره به خود عنوان میکنند. مثلا  اگر تقاضای آب کنند  بجای آب میخوام میگویند « آب میخواد »

عدم درک و پردازش احساسات : احساسات و تفکرات دیگران را درک نمیکنند بنابراین برای آنها مشکل است که احساساتشان را از طریق کلمات ، ژست ها، حالات صورت یا حتی لمس کردن بیان کنند.

حساسیت به لمس یا تغییر: یک کودک اوتیسمی بسیار حساس است و ممکن است در مواجهه با صداها،تماس،بو ها،یا دیدن مناظری که برای دیگران عادی است، دچار مشکلات جدی  یا دردناک شوند.

حرکات و صداهای تکراری و غیر عادی: آنها ممکن است حرکات بدنی تکراری و تقلیدی مانند چرخیدن به دور خود، تاب خوردن، بال بال زدن، روی نوک پا راه رفتن را انجام دهند و نسبت به افراد واکنش های غیر معمول انجام دهند. به برخی اشیاء وابستگی شدید پیدا میکنند و ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشند و به خودشان آسیب بزنند.

نقص در توجه به محیط و محرک ها: بعضی موقع ها ممکن است هرگز متوجه افراد، اشیاء یا فعالیت های افراد پیرامون خود نشوند.

عدم علاقه به اسباب بازی ها و بازی های ردیفی یا ستونی:

درمان اوتیسم

کودکان اوتیسم ممکن است علاقه ای به وسایل اسباب بازی نشان ندهند و یا خیلی کوتاه و گذرا به شکلی غیر معمول با اسباب بازیهایشان بازی کنند. همچنین ممکن است از هر گونه وسیله اسباب بازی به شکل ردیفی یا ستونی چیدن استفاده نمایند. البته در بین اسباب بازی ها بیشتر به لگوها و یا وسایلی که اجزاء چرخاننده و گردشی داشته باشند جذب میشوند.

مشکلات شناختی: بعضی از آنها تا حدی دچار مشکلات شناختی از قبیل نقص در تمرکز و توجه هستند.

استعداد خاص: بر خلاف اغلب مشکلات شناختی معمول که با تاخیر در تمامی زمینه های رشد شناخته میشود، اوتیسمی ها اما گاهی استعداد های مختلفی دارند مانند: طراحی و ساخت اشکال هندسی، موسیقی،حل کردن مسائل ریاضی و یا حفظ کردن برخی مطالب سنگین همچنین در تست های هوش غیر کلامی دارای هوش متوسط و یا حتی بالایی هستند.

تفاوت های بیماران اوتیسمی

علائم این بیماری معمولا در سه سال اول زندگی خود را نشان میدهد و برخی از کودکان از بدو تولد این علائم را بروز میدهند، عده ای دیگر در ابتدا معمولی و نرمال هستند اما از هیجده تا سی و شش ماهگی به بعد به یکباره علائم این بیماری را نشان میدهند. امروزه مشخص شده است که در بعضی از افراد ناهنجاری های اجتماعی و ارتباطی تا وقتی در جامعه حضور پیدا نکنند نشان داده نمیشود.

اوتیسم در پسران چهار برابر بیشتر از دختران است. هیچ محدودیت نژادی،قومی،یا اجتماعی ندارد ؛ این بیماری روند رو به رشدی دارد و علت رشد بیماری و دلیل بروز آن هنوز مشخص نشده است.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار