4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

روانشناس متخصص پرخاشگری کودکان در مشهد

5/5

روانشناس متخصص پرخاشگری کودکان در مشهد

جهت مشاوره و پاسخگویی به سوالاتتان به مرکز درمانی آرامش ماندگار مراجعه کنید تا با مشاوران ما در ارتباط باشید

 

از خشم و پرخاشگری بیشتر بدانیم:

خشم یک احساس عادی در همه ما است. کودکان کوچک غالباً کنترل و واژگان لازم را برای مقابله با عصبانیت ندارند و ممکن است برای از بین بردن خشم خود به اسباب بازی با همبازی خود ضربه یا فشار وارد کنند. همزمان که کودکان بزرگتر می‌شوند، باید بتوانند تحریکات خود را برای واکنش تهاجمی در پاسخ به خشم کنترل کنند.

اما همه کودکان قادر نخواهند بود عصبانیت خود را بطور موثر مدیریت کنند و در کسانی که با خشونت رفتار می‌کنند، باید علت این رفتار مشخص شود تا نه تنها خشونت آن‌ها کنترل شود بلکه بتوان از آن جلوگیر کرد. پرخاشگری فرزند شما با بالغ شدن مهارت های اجتماعی و زبان او به احتمال زیاد کاهش می یابد.

خصوصیات کودک پرخاشگر

گاهی پیش می‌آید که کودکان خواهر یا برادر خود را که آن‌ها را مسخره می‌کنند هل می‌دهند، یا اگر پدر و مادر آن‌ها بگویند که نمی‌توانند به سینما بروند پاهای خود را به زمین می‌کوبند.

اما کودکی که پرخاشگر است، معمولا اینگونه رفتار می‌کند:

  • در اکثر مواقع آرامش خود را از دست می‌دهند و به شدت عصبانی می‌شوند.
  • بسیار تحریک‌پذیر یا عجول است و در تمرکز کردن مشکل دارد.
  • به راحتی ناامید می‌شود.
  • از نظر جسمی کودکان یا بزرگسالان را مورد حمله جسمی قرار می‌دهد.
  • غالباً آشفته، بدخلق یا عبوس است.
  • در مدرسه ضعیف عمل می‌کند یا نمی‌تواند در کلاس یا فعالیت‌های سازمان یافته دیگری شرکت کند.
  • برای شرکت در موقعیت‌های اجتماعی و پیدا کردن دوست مشکل دارد.
  • دائماً با اعضای خانواده مشاجره یا دعوا می‌کند و اقتدار والدین را نمی‌پذیرد.
  • اقتدار و اختیار را به چالش می‌کشد و از پیروی از قوانین خودداری می‌کند.
  • غالباً مسئولیت رفتار نادرست خود را به عهده نمی‌گیرد و دیگران را مقصر می‌داند.
  • کودک پرخاشگر در بیش از یک محیط مانند مدرسه، خانه و رویدادهای اجتماعی یا فعالیت‌های ورزشی اینگونه رفتار خواهد کرد.

 

عوامل پرخاشگری کودکان

الگوپذیری‌ کودکان‌ از والدین‌
یکی‌ از دلایل‌ بسیار مهم‌ پرخاشگری‌ در کودکان‌ یادگیری‌ است. یعنی‌ کودکانی‌ که‌ الگوهای‌ رفتاری‌ پرخاشگرانه‌ داشته‌ اند، همانند الگوهای‌ خود رفتار می ‌کنند.

نکته‌ دیگر این‌ که‌ حتماً لازم‌ نیست‌ والدین‌ با خودِ کودک‌ پرخاشگری‌ کرده‌ باشند؛ چنانچه‌ او شاهد رفتارهای‌ خشونت ‌بار پدر و مادر با افراد دیگر نیز باشد، این‌ گونه‌ رفتار را فرا می‌ گیرد. بنابراین‌ کودکان‌ از طریق‌ مشاهده، رفتارهای‌ والدین‌ را می ‌آموزند.

– کودکان‌ ناکام‌ پرخاشگر می‌ شوند
ناکامی ‌ یکی‌ از مسائلی‌ است‌ که‌ به‌ پرخاشگری‌ می‌ انجامد. وقتی‌ کودک‌ به‌ هدف‌ خود دست‌ نیابد و ناکام‌ شود، یکی‌ از رفتارهایی‌ که‌ از او سر می‌ زند پرخاشگری‌ است.
با کودکتان صحبت کنید و سعی کنید علت بدخلقی اش را بفهمید.

دانستن اینکه چه چیزی باعث بدخلقی او شده است در واقع کلید این معما است که چگونه به او کمک کنید که هم احساس بهتری پیدا کند و هم رفتاری بهتر داشته باشد.

رابطه اضطراب و افسردگی با پرخاشگری در کودکان

[ File # csp10373198, License # 2478487 ]
Licensed through http://www.canstockphoto.com in accordance with the End User License Agreement (http://www.canstockphoto.com/legal.php)
(c) Can Stock Photo Inc. / photography33
– اضطراب‌ و پرخاشگری‌
کودکان‌ مضطرب‌ نمی ‌توانند کودکان‌ آرامی‌ باشند. آنها رفتارهایی‌ پرخاشگرانه‌ از خود بروز می ‌دهند؛ البته‌ بلافاصله‌ پشیمان‌ می ‌شوند و از والدین‌ خود عذرخواهی‌ می‌ کنند. اگر از کودک‌ مضطرب‌ بپرسیم‌ که‌ چرا پرخاش‌ می‌ کنی‌ و عصبانی‌ هستی؛ خواهد گفت‌ نمی‌ دانم.؛ یا خواهد گفت‌ دست‌ خودم‌ نیست.

– پرخاشگری‌ و افسردگی‌
پرخاشگری‌ و کج خلقی در کودکان‌ چنانچه‌ با علامت‌های‌ دیگر همراه‌ باشد، می ‌تواند نشانه ‌ای‌ از افسردگی‌ باشد که‌ در این‌ صورت‌ لازم‌ است‌ شرایط‌ زندگی‌ کودک‌ تمام‌ و کمال‌ مورد بررسی‌ قرار گیرد.

برای‌ درمان‌ پرخاشگری‌ در کودکان‌ اولین‌ گام‌ این‌ است‌ که‌ نوع‌ پرخاشگری‌ آنها و علت‌ آن‌ را براساس‌ توضیحاتی‌ که‌ ارائه‌ شد شناسایی‌ کنیم؛ و پرخاشگری‌ را به‌ صورت‌ موردی‌ برطرف‌ نماییم.

در مورد کودک‌ پرخاشگری‌ که‌ الگو پذیری‌ عامل‌ این‌ گونه‌ رفتار او بوده، باید روی‌ الگوی‌ کودک‌ کار کرد و راه‌های‌ دیگری‌ جز پرخاشگری‌ را به‌ آن‌ الگو آموخت.

اگر پرخاشگری‌ در اثر ناکامی‌ به‌ وجود آمده‌ باشد، بایستی‌ کودک‌ ناکام‌ را در رسیدن‌ به‌ اهداف‌ مطلوب‌ و دوست‌ داشتنی‌ کمک‌ کنیم.
در مواردی‌ که‌ علت‌ پرخاشگری‌ اضطراب‌ است، باید از نگرانی‌ درونی‌ و اضطراب‌ کودک‌ مطلع‌ شویم.

ورزش ‌کردن‌ برای‌ این‌ کودکان‌ بسیار مؤثر است‌ و باعث‌ تخلیه‌ هیجانی‌ می‌ شود.

پرخاشگری خصمانه،پرخاشگری وسیله ای

چنانچه‌ نوع‌ پرخاشگری‌ کودک‌ خصمانه‌ است، بایستی‌ کودک‌ را از آزار و اذیت‌ کردن‌ دور کنیم‌ تا مجبور نباشد برای‌ تلافی‌ و انتقام، افراد دیگر را اذیت‌ کند؛ و اگر پرخاشگری‌ از نوع‌ وسیله‌ ای‌ است، بایستی‌ راه‌های‌ دیگری‌ را جهت‌ مطرح‌ کردن‌ کودک‌ برگزینیم‌ تا او ناچار نباشد از روش‌ خشونت‌ برای‌ جلب‌ توجه‌ استفاده‌ کند.

یک نکته بسیار مهم دیگر که باید به آن اشاره کنم این است که در بسیاری از موارد پرخاشگری کودکان به این دلیل است که احساس می کند توجه لازم را از طرف والدین دریافت نمی کند. شما سعی کنید وقت کافی صرف کودکتان کنید.

زیاد با او بازی کنید، صحبت کنید، برایش کتاب بخوانید و کلا برای کودکتان زیاد وقت بگذارید. این اقدام باعث می شود که تبادل عاطفی با کودک افزایش یافته و لذا احتمالا از شدت پرخاشگری وی کاسته شود.

 

بنابراین چنانچه خصوصیاتی که در این مطلب برای کودکان پرخاشگر بیان کردیم را در فرزندتان مشاهده میکنید و از لجبازی،نافرمانی،خشونت و… در کودکتان رنج میبرید به مرکز درمانی آرامش ماندگار مراجعه کنید تا مشاوران و متخصصان ما در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار