4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

هیپنوتراپ آقا در مشهد

5/5

وابستگی های روانی مضر و ارتباط آن با اعتیاد :

وابستگی روانی مضر یک خصیصه روانی است که در طول زندگی فرد با او شکل می گیرد، در واقع منظور از این خصیصه روانی همان بیش از حد احساساتی و هیجانی  بودن  فرد  می باشد. به عبارت دیگر کسانی که بیش از حد احساساتی و یا هیجانی  هستند  از آمادگی بیشتری برای وابسته شدن به هر کس و  یا هر  چیزی از جمله اعتیاد برخوردارند.

بنابراین افرادی که بیش از حد تحت تاثیر احساسات و هیجانات خود قرار می گیرند هنگامی که به کسی یا چیزی دلبستگی پیدا می کنند قادر به رهایی و یا جدایی از آن نمی باشند .

تعریف اعتیاد :

با توجه به تجربیات بالینی و درمانی حاصل شده بهترین تعریفی که می توان از اعتیاد ارایه داد این است: اعتیاد یعنی وسوسه و هوس روانی برای تجدید خاطرات لذت بخش گذشته و یا فرار از یک فشار درونی و یا بیرونی. در این تعریف چند متغییر وجود دارد که باعث ادامه یا شروع مجدد به اعتیاد می شود را توضیح می دهیم .

۱- وسوسه و هوس روانی : وسوسه ذهنی برای مصرف مواد مخدر یا محرک به منظور رسیدن به ارامش روانی و جسمانی .

۲- خاطرات لذت بخش گذشته: یعنی  خاطرات لذت بخش  گذشته باعث می شود  وسوسه مصرف مواد مخدر یا محرک مجددا در او زنده شود.

۳- فرار از فشار درونی مانند دردهای جسمانی و بیقراری روانی: گاهی اوقات فشارهای روانی ناشی از تجربیات شخصی یا فشار های بیرونی باعث میشود که فرد به مواد رجوع کند .و گاهی اوقات نیز دردهای جسمانی باعث می شود که فرد به سوی مواد روی آورد.

۴- فشارهای بیرونی: مشکلات اجتماعی و خانوادگی از جمله عوامل محیطی است که باعث ادامه یا شروع مجدد به اعتیاد میشود.

بنابراین میتوان گفت صرف نظر از عوامل به وجود آورنده اعتیاد ، فردی که معتاد و یا وابسته به مواد میشود هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ جسمانی گرفتار میگردد با این حال عامل روانی نسبت به عامل جسمانی مهم تر است .

آنطور که شواهد نشان میدهد این اظهار نظر درست میباشد زیرا حتما  شما کسانی را میشناسید که بار ها و بارها به وسیله مراکز ترک اعتیاد و یا داروهای پزشکی ترک نموده اند اما مجددا پس مدتی شروع به مصرف نموده اند.بنابراین میتوان گفت اعتیاد یک وسوسه روانی است که اگر از بین برود اعتیاد نیز از بین میرود .

علل اعتیاد و وابستگیهای روانی مضر

۱-وفور مواد : طبیعتا” سهل الوصول بودن مواد یکی دیگر از عوامل اعتیاد میباشد.

۲-بیکاری : بیکاری یک معضل اجتماعی دیگری است که باعث اعتیاد می شود.

۳-عدم اعتماد به نفس : عامل دیگر اعتیاد عدم اعتماد به نفس می باشد که فرد سعی می کند با استفاده از مواد اعتماد به نفس خود را افزایش دهد تا به راحتی قادر به تعامل با دیگران باشد. شاید یکی از دلایل سرو مشروبات الکلی در مهمانی ها و پارتی ها این است که افراد از لاک کمرویی و خجالتی بودن خارج شوند و نطق شان داغ شود.

۴- نبود امکانات تفریحی (حتی افراد تحصیلکرده که امکانات تفریحی برای سپری کردن اوقات فراقتشان ندارند نیز ممکن است به مواد مخدر به منظور داشتن اوقات خوش، روی آورند)

۵- و …

درمان اعتیاد با هیپنوتیزم درمانی

همانطور که در تعریف اعتیاد گفته شد اعتیاد بیشتر یک وسوسه و هوس روانی است تا یک وابستگی جسمانی. بنابراین در درمان آن هم باید وسوسه روانی مصرف مواد را از بین برد در نتیجه به خودی خود فرد میل خود را به مصرف مواد از دست می دهد.

یک فرد معتاد که درد و رنج زیادی را برای ترک مواد تحمل می کند اما پس از مدتی مجددا” به آن روی می آورد، این در واقع بمعنای آن است که قدرت اراده آن فرد تحمل مقاومت در برابر وسوسه تجدید حالات لذت بخشی که آن مواد در گذشته برای او ایجاد می کرد را ندارد. در نتیجه مجددا” شروع به مصرف مواد می کند.

با توجه به تجربیات حاصل شده بنظر می رسد برای درمان اعتیاد یک روش بسیار خاصی را باید بکار برد تا وسوسه مصرف مواد را از بین برد. بنابراین از آنجاییکه هیپنوتیزم قادر به نفوذ به ذهن نا هشیار فرد می باشد، به همراه مشاوره روانشناسی و روان درمانی بهترین روش برای رهایی از اعتیاد به مواد و وابستگی روانی به هر چیز زیان آوری می باشد.

برای درمان اعتیاد با کمک هیپنوتیزم به مرکز تخصصی آرامش ماندگار مراجعه کنید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار