4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

باسابقه ترین کلینیک هیپنوتیزم در مشهد

5/5

ترک سیگار با هیپنوتیزم درمانی

آیا علی رغم تلاش های فراوان برای ترک سیگار هنوز نتوانسته اید آن را کنار گذارید؟ فکر می کنید که ترک سیگار امری غیر ممکن است؟

افرادی که دخانیات استعمال می کنند اغلب نداشتن اراده در ترک را عامل ماندگاری در این گرداب می دانند. شاید گفتن این نکته ضروری به نظر رسد که افراد سیگاری بیش از افراد عادی در معرض استعمال مواد مخدر دیگر هستند. این موضوع باعث می شود که اهمیت ترک سیگار برایشان بیشتر شود.

آنچه سیگار را در زمره مواد مخرب قرار می دهد تنها جنبه آسیب جسمی آن نیست، بلکه این عادت روحی و روانی است که منجر به عدم توانایی در ترک سیگار می شود.

آیا می دانستید امروزه روش نوینی برای ترک سیگار ابداع شده است که می تواند به راحتی افراد سیگاری را از منجلاب این ماده مخدر بیرون کشد؟

برای رهایی دائمی از سیگار به کلنیک تخصصی آرامش ماندگار مراجعه کنید.

لحظه هایت را دود نکن

همانطور که اشاره شد تاثیر سیگار می تواند علاوه بر جنبه جسمانی جنبه روانی نیز داشته باشد. اغلب افراد می پندارند این جنبه جسمانی است که موجب عدم توانایی در ترک سیگار می شود. در صورتی که تاثیر روانی که مصرف سیگار بر افراد دارد بیش از تاثیر جسمانی آن است، از این رو ترک روانی آن از ترک فیزیکی و جسمانی آن مشکل تر خواهد بود.

قطعا می دانید که جنبه جسمانی اعتیاد به سیگار مربوط به ماده ای به نام نیکوتین است که مانع ترک در افراد سیگاری می شود.

افرادی که اقدام به ترک سیگار می کنند اغلب با علائمی نظیر تحریک پذیری بالا، عصبی بودن، ناآرامی و بی قراری، بی خوابی، اختلالات خواب و پر اشتهایی مواجه می شوند. این نکته ضروری است که این علائم تنها برای مدت زمان کمی ادامه خواهد داشت و به سرعت بدن خود را با شرایط جدید وفق خواهد داد.

اما آنچه موجب ناتوانی در ترک این ماده می شود ترک کردن روانی آن است. افراد سیگاری با تجربه دو موقعیت به سیگار کشیدن تمایل دارند: ۱: سرخوشی ۲: افسردگی و استرس

این دو حالت باعث می شود افراد سیگاری بیش از حالات عادی به سیگار کشیدن تمایل پیدا کنند. لذا به دلیل اینکه این دو حالت روانی در زندگی به طور متناوب ایجاد می شود، افراد سیگاری در هر  دو این موقعیت ها احساس نیاز به این ماده مخدر پیدا می کنند.

اگرچه جسم به سرعت خود را با محیط هماهنگ می کند، اما روان این ویژگی را نداشته و در حالت های مشابه نیاز های یکسان خواهد داشت.

سیگار شما را شرطی خواهد کرد

شاید جالب باشد بدانید که مکانیزم اعتیاد به سیگار به شکل است.

زمانی که فرد در حالت های سرخوشی و بالا بودن انرژی از سیگار استفاده می کند، مثل: زمانی که در جشن شرکت می کند و یا موسیقی گوش می دهد، موجب می شود نوعی هم آیندی بین سیگار و لحظات خوش برایش ایجاد شود. در این زمان است که فرد تصور می کند سیگار تداعی کننده لحظه های خوش اوست.

به همین سادگی افراد سیگاری با سیگار شرطی می شوند. به این معنا که زمانی که در شرایط شادی و سرخوشی هم قرار ندارند، سیگار برایشان به عنوان عامل خوشایند ایفای نقش می کند.

برعکس این موضوع نیز وجود دارد، زمانی که فرد در مواجه با شرایط استرس زا و خلق پایین از سیگار استفاده می کند می پندارد که این ماده می تواند تسکین کننده حالات روانی منفی او باشد. گرچه این باوری اشتباه است.

اما این افراد در این مورد نیز با سیگار کشیدن شرطی می شوند. به این صورت که با به وجود آمدن شرایط دشوار سیگار کشیدن را عامل بهبودی حالات روحی خود می دانند. بنابراین سیگار برای این افراد دو نقش را ایفا خواهد کرد:

۱: موجب لذت بردن هر چه تمام تر از لحظات خوش می شود.

۲: موجب کاهش استرس و ناراحتی در شرایط دشوار می شود.

به این دو علت است که افراد سیگاری به سختی می توانند از لحاظ روانی سیگار را ترک کنند.

تلاش هایی که با شکست مواجه شده است

بسیاری از افراد برای ترک سیگار راه های مختلفی را تجربه کرده اند که نه تنها نتوانسته اند آن را ترک کنند بلکه برای امتحان راه حل های دیگر نیز ناامید شده اند. این افراد باید بدانند که ترک سیگار مستلزم استفاده از تمام توانایی جسمی و ذهنی است. پس همسو با تلاش برای ترک جسمی آن باید برای ترک روانی نیز اقدام کنند.

چطور سیگار را ترک کنیم؟

امروزه راه کار های متنوعی برای ترک سیگار وجود دارد که اکثر قریب به اتفاق آن ها متوجه ترک جسمانی سیگار است. روش هایی مانند: استفاده از آدامس حاوی نیکوتین، دارو درمانی، برچسب ها، قرص های حاوی نیکوتین و هزاران روش دیگر .

گرچه این روش ها برای افرادی که سالیان زیادی است که سیگار می کشند می تواند در مرحله ابتدایی موثر واقع شود، اما این افراد باید توجه داشته باشند که با کنترل ذهن و استفاده از قدرت ذهن می توانند ترک سیگار را مداوم تر و پایدار تر کنند. یکی از این روش ها هیپنوتیزم درمانی در ترک سیگار است.

با هیپنوتیزم سیگار را کنار گذارید

آیا می دانید در هیپنوتیزم درمانی چه اتفاقی می افتد که فرد می تواند سیگار را ترک کند؟

بسیار ساده است، گرچه روان درمانی، مدیتیشن و یوگا را می توان در ترک سیگار موثر دانست، اما آنچه هینوتیزم درمانی در ترک روانی سیگار برای فرد به ارمغان می آورد بیش از روش های دیگر موثر است. در این روش به فرد سیگاری کمک می شود که با کنترل ذهن و مدیریت احساسات خود بتواند تمایل خود را به نیاز کاذب این ماده مخدر کاهش دهد.

چطور برای ترک سیگار هیپنوتیزم می شویم؟

خوب است بدانید که این روش تا کنون توانسته نتایج رضایت بخشی را برای افراد سیگاری ایجاد کند. در هیپنوتیزم درمانی ترک سیگار:

  • آموزش نوع تنفس خاص عامل جایگزین موثری برای ترک الگوی تنفسی در افراد سیگاری است.
  • ایجاد ” حس مثبت به خود ” از عوامل دیگری است که باعث می شود فرد با کمک ” خود _ هیپنوتیزم ” آن ها را تقویت کرده و در ترک سیگار از آن بهره مند شود.
  • هیپنوتیزم درمانی در ترک سیگار می تواند به آگاهی فرد از خویش و همچنین مشاهده و پالایش خود، فرد سیگاری بیانجامد.
  • هیپنوتیزم درمانی می تواند برای فرد سیگاری شناختی مفید و آگاهی موثری برای ترک سیگار ایجاد کند.
  • آنچه هیپنوتیزم درمانی را در ترک سیگار موفق کرده است، ایجاد تصویرسازی های ذهنی است که به مراتب بیش از اراده در ترک سیگار موثر است.
  • زمانی که فرد در حالت هیپنوتیزم قرار می گیرد به دلیل ترشح آندورفین ها همان احساسات سرخوشی و شعف را در فرد ایجاد کرده و می تواند به راحتی احساست منفی را نیز برطرف کند، لذا با این روش دیگر فرد نیازمند ماده ای خارجی به نام سیگار برای ایجاد این احساسات نیست.

نکته ای مهم

اطرافیان افراد سیگاری باید بدانند استفاده از عبارت ” این برای تو مضر است چرا ترکش نمی کنی؟ ” نه تنها موجب ترک سیگار نخواهد شد، بلکه این تصور که عادت به سیگار برای فرد غیر قابل درمان است را نیز ایجاد خواهد کرد.

در هیپنوتیزم درمانی جهت درمانی از ” امر و نهی ” به ” احترام به بدن ” تغییر مسیر خواهد داد. به فرد آموزش داده می شود که می تواند با استفاده از قدرت ذهن بیش از پیش به بدن خود احترام گذارد. به او ثابت خواهد کرد که قدرت ذهن قوی تر از ” وسوسه های جسمانی ” است بنابراین می تواند با این توانایی به راحتی از تمامی مشکلات به خصوص ترک سیگار عبور کند.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار