4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مدرس باتجربه مهارت های فرزندپروری در مشهد

5/5

تنبیه‌هایی که هرگز نباید از آن‌ها استفاده کنید

وجود یکسری تنبیه‌های بدنی و فوش و ناسزا گفتن متاسفانه در خانواده‌ها وجود دارد چراکه کودک از ترس به مدت کوتاهی رفتار را انجام نمی‌دهد و والدین تصور می‌کنند که شیوه انجام تنبیه آنان صحیح بوده است.

با پیشرفت علم و افزایش سطح آگاهی افراد انتظار داریم که بسیاری از این رفتارها از بین بروند اما بازهم متاسفانه شاهد وقوع این اتفاقات هستیم. تنبیه‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم می‌تواند باعث بروز اختلالات و آسیب‌های گوناگونی شود که باید از آنان پرهیز کنید.

متخصصین ما در دوره های فرزند پروری صحیح در کلینیک آرامش ماندگار به طور کامل تر و جامع شیوه های صحیح تنبیه و تشویق را به شما آموزش خواهند داد.

 

کتک زدن کودک

بسیاری از والدین به شیوه‌های گوناگونی از جمله کمربند، چوب، دمپایی و استفاده از نیروی انسانی کودکان خود را کتک می‌زنند. این رفتار اگر در جمع نیز انجام گیرد با تحقیر فرزندتان همراه است و او را مستعد ابتلا به بیماری‌های روانی می‌کنید. همچنین کودک به مرور نسبت به دیگران پرخاشگری نشان می‌دهد و آن‌ها را می‌زند.

 

تنبیه کودک با سس تند و فلفل

والدین با طرز فکر نادرست خود می‌توانند باعث ایجاد مشکلات آلرژیک در فرزند خود شوند. آن‌ها تصور می‌کنند اینکار باعث می‌شود که کودک دروغ نگوید و یا از گفتن کلمات ناپسند و زشت پرهیز کند.

تنبیه کودک با قاشق داغ

 

گذاشتن قاشق داغ به بدن کودک باعث می‌شود که پوست کودکتان دچار آسیب شود و حتی به بافت‌های عضله‌ای کودک نیز آسیب وارد گردد. حتی این موضوع می‌تواند تا بزرگسالی بر روی بدن کودک باقی بماند و فرزندتان با دیدن آن یک احساس خشم درونی از شما پیدا کند.

تنبیه کودک با دوش آب سرد

به عنوان یک والد چگونه می‌توانید کودک خود را در وان آب سرد قرار دهید. جایی که خود نمی‌توانید حتی یک لحظه در آن دوام بیاورید؟ استفاده از آب سرد باعث بیماری ذات الریه در کودکان می‌شود و پایه گذار بروز عفونت در بدن کودک است. این مسئله حتی می‌تواند به مرگ کودک نیز منجر گردد.

روش های سالم تنبیه کودک

بی اعتنایی به کودک

گاهی کودک برای جلب نظر شما رو به رفتارهایی می‌آورد که توجه شما به کودک باعث تداوم آن رفتار می‌شود. بی اعتنایی با خاموشی رفتار همراه است و کودک پی می‌برد که نمی‌تواند با انجام این رفتار به آنچه مقصودش است دست یابد. سبک فرزندپروری مقتدرانه شما نیز به این امر کمک می‌کند.

 

فرستادن کودک به اتاقش 

این رفتار از دو جهت مفید واقع می‌شود. ابتدا باعث می‌گردد که کودک مدتی از جمع فاصله بگیرد و نتواند به بازی بپردازد و به رفتارش در اتاق فکر کند. شما نیز آرام تر شده و از تنبیه بدنی کودک، یا خشم و فریاد بر سر او پرهیز می‌کنید.

از کودک رفع مسئولیت نکنید

هنگامی که کودک به دلیل جمع نکردن اسباب بازی‌هایش تنبیه می‌شود، پس از تنبیه باید به جمع کردن وسایل خود بپردازید. تنبیه دلیلی بر رفع مسئولیت نمی‌باشد. این مسئله کمک می‌کند که کودک بداند هنگامی که رفتار اشتباهی انجام داد در کنار تنبیه شدن باید به اصلاح رفتار خود نیز توجه داشته باشد.

رفتار مثبت را با داشتن قوانینی شکل دهید

از همان ابتدا سعی کنید با در نظر گرفتن قوانینی در خانه به شکل دهی رفتار مثبت کودک خود کمک کنید. هنگامی که کودک اسباب بازی‌هایش را جمع نکرد از او بخواهید علاوه بر جمع کردن اسباب بازی، کل اتاق خود را تمیز کند.

این رفتار باعث می‌شود که کودک برای انجام ندادن کل کار (مرتب کردن کل اتاق)، بخشی از کار (جمع کردن اسباب بازی) را درست انجام دهد. در این زمینه به کودک خود نیز می‌توانید کمک کنید.

بهترین شیوه های تنبیه را در دوره های آموزشی فرزند پروری موفق در کلینیک تخصصی آرامش ماندگار زیر نظر زبده ترین اساتید روان شناسی بیاموزید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار