4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مدرس متخصص فرزندپروری در مشهد

5/5

والدین و کنترل خشم نوجوانان

آیا فرزند شما زمانی که از انجام کاری ناامید می شود فریاد میزند و ناسزا می گوید و یا وقتی که قادر به مدیریت خشم نیست ممکن است مشکلات بسیار جدی برایش رخ دهد. در حالی که برخی از نوجوانان خشم خود را به صورت کلامی بروز می دهند.

اگر آنها یاد بگیرند که چگونه خشم خود را مدیریت کنند، در روابط دوستانه، حرفه یا شغل و در طول تمام فعالیت های آموزشی دچار مشکل نخواهند شد. اگرچه خشم یک احساس طبیعی و سالم است، اما مهم است که بدانیم چگونه با آن مقابله کنیم. در ادامه هشت راه آموزش مدیریت خشم برای نوجوانان بیان کردیم.

بسیار مهم است که والدین بدانند چگونه به فرزندانشان شیوه ی مدیریت خشم را بیاموزند. متخصصین ما در کلینیک مشاوره و روان شناسی آرامش ماندگار با برگزاری دوره های آموزشی فرزند پروری با بهره گیری از بهترین اساتید این مهم را به شما می آموزند.

۱. حد و مرز فرزندتان را هنگام عصبانیت مشخص نمایید

هر خانواده توقع متفاوتی نسبت به رفتار نامناسب نوجوان خود در هنگام عصبانیت دارد. بعضی از خانواده ها تحمل بسیار کمی در برابر فریاد زدن آنها از خود نشان می دهند، در حالی که در خانواده ای دیگر ممکن است فریاد زدن را یک ابزار معمولی برای برقراری ارتباط بدانند. قوانین قابل قبول را ایجاد کنید و شرح دهید که چه رفتارهایی قابل تحمل نخواهد بود.

اجازه ندهید خشونت فیزیکی و کلامی یا فضایی متشنج در خانه ایجاد شود. برای آنها به طور واضح عواقب نادیده گرفتن قوانین در هنگام عصبانیت را بیان کنید.

۲. تفاوت بین خشم و تهاجم را مطرح کنید

به نوجوان خود تفاوت بین احساس خشم و رفتار تهاجمی همراه با پرخاش را آموزش دهید. احساس خشم کاملا قابل درک است، در حالی که رفتار تهاجمی به هیچ وجه قابل قبول نیست. به او یاداوری کنید که شکستن اشیاء، پرتاب کردن وسایل مختلف، محکم بستن در و کارهای شبیه این را فقط به دلیل آنکه عصبانی است نادیده میگیرد. نوجوانان باید بدانند که رفتار پرخاشگرایانه حتی اگر بصورت لفظی هم باشد می تواند تاثیرات جدی به همراه داشته باشد. مثلا استفاده توهین در فضای مجازی میتواند پیگرد قانونی به دنبال داشته باشد.

۳. آموزش مهارت جسارت به نوجوان

گاهی اوقات، رفتار تهاجمی و خشم ناشی از نداشتن جسارت در بیان نظر و خواسته های نوجوان است. چگونه به نوجوان آموزش دهید به شیوه ای مناسب صحبت کند.

با او در مورد چگونگی تعامل کردن با دیگران بدون آنکه به آنها بی احترامی کند صحبت کنید. درباره ی نقش نوجوان درمواقع خاص و زمانی که در حقش اجحاف شده صحبت کنید، مانند اینکه اگر کسی در صف جلوی او قرار گرفت چه کاری باید انجام دهد؟ یا اینکه اگر او احساس کند که دیگران از او سوء استفاده میکنند چه پاسخی باید بدهد؟

۴. به آنها علائم فیزیکی در هنگام خشم را بشناسانید

نوجوانان در هنگام خشم غالبا نمی توانند متوجه شوند که چقدر عصبانی هستند. آنها به خودشان اجازه می دهند که تا جایی به عصبانیت خود ادامه دهند که شاید حتی باعث آسیب رساندن به فرد دیگری شوند. از نوجوان خود بپرسید: وقتی که شما عصبانی می شوید، چه احساسی به شما دست می دهد؟

به او نشانه های فیزیولوژیکی خشم را مانند: افزایش ضربان قلب، دست های مشت کرده و یا برافروختگی چهره را براش بگید. او را تشویق کنید تا هنگامی که متوجه عصبانیت در خود شد سعی کند اوضاع را کنترل کند. برای رسیدن به این شرایط ممکن است یک استراحت کوتاه، تنفس عمیق یا شمارش اعداد از ۱ تا ۱۰ در ذهن کمک زیادی به نوجوان کند.

۵. برای خود یک وقفه کوتاه ایجاد نمایید

به فرزند خود بیاموزید که یک وقفه ی کوتاه هنگامی که با خشم خود درگیر است ایجاد کند. به او یک مهلت دهید تا به سرعت افکار خود را سر و سامان دهد و یا هنگامی که برافروخته است او را تشویق به پایان دادن به گفتگو کنید.

قوانین مناسبی برای ایجاد وقفه هنگام عصبانیت تعیین نمایید، مثلا هنگام گفتگو اگر یکی از طرفین عصبانی شد ۱۵ دقیقه برای آرام شدن وقت صرف کند. اگر نوجوان قصد ایجاد وقفه را داشت سعی در ادامه ی بحث با او نداشته باشید در حالی که هنوز درگیر ناراحتی های خود است، در عوض میتوانید بعد از یک مدت کوتاه مجددا به مکالمه ی خود ادامه دهید.

۶. آموزش مهارتهای قابل قبول برای غلبه بر عصبانیت در جامعه

نوجوانان باید راههای مناسب مقابله با احساس خشم را در اجتماع فرا بگیرند. نوجوانانی که مهارت مقابله با خشم را نمی دانند بیشتر احتمال دارد که به طور فیزیکی و شفاهی خشم خود را بروز دهند.

به نوجوان خود کمک کنید تا مهارتهای مقابله با احساسات منفی مانند: یاس و ناامیدی را شناسایی کنند. ممکن است فردی با نقاشی کشیدن کمی آرام شود و یا نوجوان دیگر ممکن است با پیاده روی کردن در زمانی که عصبانی است خود را آرام کند. به نوجوان خود کمک کنید تا راهکارهای خاص مقابله با خشم را شناسایی کند.

۷. آموزش مهارت حل مسئله

نوجوانانی که مهارتهای حل مسئله را ندارند سعی می کنند با رفتار های تهاجمی نیاز های خود را برآورده کنند. مهارت حل مسئله را به فرزندان خود آموزش دهید. اگر او در تکاپوی انجام یک پروژه ی مربوط به مدرسه ی خود است یا با دوست خود در تلاش برای حل یک مسئله است، او را تشویق نمایید تا پنج راه حل بالقوه برای مشکل خود را شناسایی کند.

سپس او قادر خواهد بود تا نکات منفی و مثبت هر راه حل را پیش از انتخاب آن بررسی و آنگاه بهترین را به کار بگیرد. انجام این کار می تواند به او کمک کند تا متوجه شود که راه حل های زیادی برای حل مشکل وجود دارد. با گذشت زمان،‌ او توانایی حل مسائل را پیدا کرده و به موفقیت خواهد رسید.

۸. رفتار شما مدلی ایده آل برای فرزندتان باشد

شما درباره ی خشم میتوانید بیش از حرف زدن تنها با رفتارتان به او آموزشهای مفید را ارائه نمایید. اگر شما فریاد بزنید، ناسزا بگویید، چیزهای اطرافتان را بشکنید، انتظار نداشته باشید که نوجوانتان موفق به کنترل خشم خود شود. نقش یک مدل مناسب برای مقابله با احساس خشم در او باشید.

به فرزند خود نشان دهید که چگونه درباره ی احساس خشم خود صحبت کند و چگونه این احساسات را به طور مناسب ابراز نماید. به عنوان مثال می گویید: “من واقعا عصبانی هستم چون از شما خواسته بودم که اتاق خود را تمیز کنید اما نکرده اید”، و یا “من می خواهم چند دقیقه صبر کنم و بعد درباره ی موضوع بحثمان با هم صحبت خواهیم کرد.”

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار