4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز بازی درمانی جهت تقویت مهارت های حرکتی کودکان

5/5

مرکز بازی درمانی جهت تقویت مهارت های حرکتی کودکان

جهت تجربه درمانی موفق در یکی از بهترین مراکز مشاوره و روانشناسی مشهد با ما تماس بگیرید

دوران کودکى در میان دوره هاى زندگى، مهمترین دوره رشد حرکتى به شمار مى آید. خصوصیات خصوصیات این دوره، رشد مداوم جسمانى، جسمانى، حرکتى، شناختى وعاطفى است.

قابلیت هاى حرکتى کودک در طول زندگى به طورمداوم  تغییر مىکند.

بنابراین  توجه به رشد حرکتى کودک در حقیقت توجه به رشد عمومى و همه جانبه اوست به طورکلى، عنصر اصلى رشد حرکتى در این دوره، مهارت هاى حرکتى بنیادى است که کودک در سن ۳ تا ۴ سالگى شروع به رشد و یادگیرى یادگیرى مىکند و شامل مهارت هاى درشت و ظریف است.

مهارتهاى حرکتى درشت، مهارتهایى است که عضلات بزرگ بدن در تولید آن نقش عمده را ایفا مىکند؛ مانند عضلات پا که در تولید مجموع هاى از حرکات مثل راه رفتن، دویدن و سکسکه رفتن درگیر است.

حرکات ظریف بیشتر از طریق گروهى از عضلات کوچک کنترل مىشود، مثل بسیارى از حرکات که با دسته انجام مىگیرد؛ زیرا عضلات کوچک انگشتان انگشتان دست و ساعد باعث تولید حرکت در انگشتان مىشود.

بنابراین، حرکاتى مانند نقاشى کردن، خیاطى کردن، تایپ کردن یا نواختن موسیقى جزوذحرکات ظریف به حساب مى آید مهارت هاى حرکتى بنیادى به روش دیگرى نیز تقسیم بندى مى شود.

بر این اساس، حرکات بنیادى شامل سه گروه اصلى بدین شرح است:

۱ -مهارتهاى پایدارى :پایدارى که خود شامل تعادل
ایستادن، تعادل پویا و حرکات محورى است

۲ -مهارت های جابه جایى مانند: راه رفتن، دویدن، پریدن، لى لى کردن؛

۳ – مهارت هاى دستکارى مانند: پرتاب از بالاى شانه و دریافت کردن توپ.

کودک پس از رشد و پالایش الگوهاى حرکتى بنیادى، از طریق ترکیب الگوهاى حرکتى بنیادى مى تواند حرکات پیچیده تر ورزشى یا فعالیت هاى روزمره را اکتساب و اجرا کند.

مهارت‌های حرکتی ظریف چگونه بر مهارت‌های زندگی و یادگیری تاثیر می‌گذارند؟

این مهارت‌ها در اکثر فعالیت‌های مدرسه، و به طور کلی در تمام زندگی، بسیار مهم هستند. ضعیف بودن کودک در مهارت‌های حرکتی ظریف می‌تواند بر روی غذا خوردن، درست و خوانا نوشتن، استفاده از کامپیوتر، ورق زدن صفحات کتاب، و اجرای مهارت‌های خودیاری مانند لباس پوشیدن و بهداشت شخصی، اثر بگذارد.

اگر کودک شما در مهارت‌های حرکتی ظریف دچار ضعف است و این ضعف بر روند تحصیلی او تاثیر گذاشته، بهتر است نگرانی خود را با یک مشاور آموزشی در میان بگذارید. ارزیابی حرفه‌ای و جسمانی دقیق می‌تواند تعیین کند که میزان ضعف کودک شما در این مهارت‌ها چقدر است و آیا برای بهبود این مهارت‌ها نیاز به درمان دارد یا خیر.

نقاشی کشیدن و رنگ‌آمیزی

مهارت‌های کودکتان را با نقاشی کشیدن همراه او، با ماژیک، مداد شمعی، مداد رنگی و گچ تقویت کنید. نیازی نیست که نقاشی عالی باشد، و حتی خط خطی کردن هم برای تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف، مناسب است.

سعی کنید با بچه‌ها کاردستی‌های متنوعی درست کنید؛ در صفحات مختلف شکل‌ها و رنگ‌های متفاوتی را استفاده کنید و بعد تمام صفحه را با مداد شمعی سیاه بپوشانید. حالا با یک خلال دندان  یا یک قیچی مناسب سن کودک، بر روی صفحه خراش ایجاد کنید و نتیجه را ببینید!

اوریگامی

اوریگامی هنر تا کردن کاغذ و ساختن شکل‌های مختلف است که یک سرگرمی خانوادگی جالب محسوب می‌شود. شما می‌توانید از کاغذ رنگی، کاغذ کادو و هر کاغذ تزئینی دیگری برای ساختن اشکال اوریگامی و تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف استفاده کنید.

فعالیت‌هایی که نیاز به بریدن کاغذ دارند می‌توانند مهارت‌ها را ایجاد و کنترل کنند و شما قادرید این فعالیت‌ها را بسته به نیاز فرزندتان ساده یا پیچیده کنید. مبتدی‌ترها می‌توانند با برش زدن از روی نقطه‌چین شروع کنند و به مرور فعالیت را پیچیده‌تر کنند.

مهارت های حرکتی درشت

امروزه با توجه به اینکه فعالیت بچه ها کاهش یافته است و زمان زیادی را صرف تماشای تلوزیون و بازی های نشستنی می کنند، مهارت های حرکتی درشت بچه ها ضعیف شده است.

فعالیت به خصوص برای سنین پیش از دبستان ضروری است. چرا که عدم فعالیت حرکتی موجب ایجاد اخلال در رشد مناسب ماهیچه ها و استخوان ها می شود.

متاسفانه امروزه به دلیل سبک زندگی آپارتمان نشینی دیگر خبری از گرگم به هوا در حیاط خانه و فوتبال و لی لی در کوچه با بچه های همسایه نیست.

به همین دلیل بسیاری از بچه ها قادر نیستند لی لی کنند (تعادل خود را بر روی یک پا حفظ کنند)، روی پنجه پا راه بروند، از بارفیکس آویزان شوند و تاب بخورند و…

بازی هایی که در بیرون از خانه انجام می شوند، معمولا بهترین نوع بازی ها برای تقویت مهارت های حرکتی درشت و جلوگیری از اضافه وزن می باشند.

اسباب بازی هایی نیز وجود دارند که مهارت های حرکتی درشت را تقویت می کنند، برای مثال: جامپینگ حیوانات، جامپینگ توپی، انواع توپ ها، ترمپولین ها، اسباب بازی های هل دادنی و کشیدنی و… .

مهارت های حرکتی ظریف

اغلب کودکان ابتدا مهارت های درشت را می آموزند و به مرور مهارت های ظریف خود را تقویت می کنند.

اگر مهارت های ظریف از طریق فعالیت های مختلف تقویت نشوند مشکلات بزرگی می توانند ایجاد کنند.برای مثال کودک نمی تواند مداد را دستش بگیرد.

خیلی بزرگتر از همسالان خود می نویسد. نمی تواند اشیای کوچک (پاک کن ریز، تراش کوچک، نخ) را در دست بگیرد و با آن ها کار کند.

دگمه های لباسش را نمی تواند ببندد و یا به سختی موفق به انجام اینکار می شود (نسبت به همسالان) و… . بنابراین بسیار مهم است که مهارت های ظریف کودکان پیش از ورود به دبستان تقویت شود.

بازی ها و اسباب بازی های متفاوتی برای تقویت مهارت های حرکتی ظریف و عضلات ظریف انگشتان دست وجود دارند، برای مثال:

انواع نخ کردنی ها، انواع چفتوها  و چفت شونده ها، سازه ها، پازل ها، اسباب بازی های کوبشی، جا گذاردنی ها، اسباب بازی های با قطعات ریز (برای ۳ سال به بالا که خطر قورت دادن اشیا نباشد)، اسباب بازی های پیچی و… .

رامش ماندگار

واحد تخصصی کودک و نوجوان در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار، دارای کلیه خدمات درمانی و پرورشی اعم از بازی درمانی،گفتار درمانی،نوروفیدبک، مشاوره و جلسات فردی و گروهی فرزندپروری توسط جمعی از بهترین متخصصان می باشد.

 

برای تجربه درمانی موفق و پایدار با ما تماس بگیرید

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار