4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

بازی درمانی جهت تقویت توجه و تمرکز

5/5

بازی درمانی جهت تقویت توجه و تمرکز

جهت تجربه درمانی موفق در یکی از بهترین مراکز مشاوره و روانشناسی مشهد با ما تماس بگیرید.

راه کار های مختلفی برای تقویت مهارت تمرکز وجود دارد . قبل از پرداختن به این راه کارها ، چند مورد وجود دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نیست .

کودکان معمولا از انرژی غیر قابل وصفی برخوردارند و به شدت کنجکاو هستند و همین امر دلیل اصلی مشکل آن ها در حفظ تمرکزشان است .

بنابراین زمانی که کار مورد نظرشان برایشان جالب نباشد ، توجهشان به سرعت به سمت چیز دیگری جلب می ‎شود .

انجام بازی های فکری و تمرکزی

از آن جایی که کودکان با بازی کردن بهتر هر چیزی را می ‎آموزند، بهتر است برای آموختن مهارت ها و توانایی های مختلف به آن ها از فعالیت های سرگرم کننده استفاده کنیم .

مطالعات نشان داده اند که بازی با تلفن های هوشمند و تبلت و رایانه باعث کاهش تمرکز کودک می ‎شوند و بنابراین بهتر است اینگونه وسایل را از کودک خود دور کرده و اجازه دهید فرزندتان با استفاده از اسباب بازی های معمولی، تمرکز خود را افزایش دهد .

بازی پازل، کارت ، معما های تصویری و قرار دادن کلمات به ترتیب حروف الفبا فعالیت های مناسبی برای کودکانی است که در تمرکز کردن بر موضوعات مختلف مشکل دارند .

مهیا کردن محیطی عاری از هرگونه حواس پرتی

بعضی کودکان توانایی تمرکز کردن درمحیط شلوغ را هم دارند اما برخی دیگر ممکن است فقط در محیطی آرام و به دور از هرگونه حواس پرتی بتوانند بر روی موضوعی خاص تمرکز کنند. دانستن این نکته که فرزند شما برای آموختن چیز های مفید در چه محیطی راحت تر است، اولین قدم برای افزایش تمرکز فرزندتان است .

محیط آموزشی باید از نور کافی برخوردار باشد و در صورت علاقه کودک می ‎توان موسیقی ملایمی نیز پخش کرد .

برای پیشگیری از حواس پرتی کودک ، همه وسایلی که ممکن است حواس فرزندتان را پرت کند مانند تلوزیون، تبلت و یا چیز های دیگر را به اتاق دیگری منتقل کنید .

هر آنچه را که برای آموزش نیاز دارید مانند کتاب، مداد و دفتر و ..، در دسترس قرار دهید .

خوردن سبزیجات و غذاهای سالم

 

 

خوردن غذاهای سالم، نقش به سزایی در افزایش تمرکز کودک دارد. مواد غذایی سالم و مقوی مانند بادام، تخم مرغ و گوشت بدون چربی، باعث افزایش حافظه و تمرکز کودک می ‎شود .

تحقیقات نشان می ‎دهند که مصرف زیاد قهوه و نوشیدنی های انرژی زا کافئین دار باعث افزایش قند بدن کودکان و کاهش ناگهانی انرزی آن ها می ‎شود .

مطالعات دیگر حاکی از آن است که خوردن نان تست و لوبیا پخته شده برای صبحانه باعث افزایش هوشیاری و حافظه کودکان می ‎شود و همچنین خوردن سبزیجات و میوه های تازه باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان بدن و تقویت قدرت مغز می ‎شود .

پیروی کردن از یک برنامه منظم روازنه

پیروی از یک برنامه منظم روزانه نه تنها به مدیریت زمان کمک می ‎کند، بلکه به برنامه ریزی مغز کودک نیز کمک می ‎کند تا بداند چه زمانی باید درس بخواند و این امر به نوبه خود به افزایش تمرکز کودک در مطالعات کمک می ‎کند

 پرورش حس بینایی

یک شی نورانی را در جهات مختلف حرکت دهید و از کودک بخواهید آن را با چشم دنبال کند.

از کودک بخواهید به دو شی دور و نزدیک به طور متناوب نگاه کند.

در مقابل فرزندتان بنشینید و توپی را به سمت او بفرستید، از او بخواهید پس از گرفتن توپ آن را به شما بدهد .

از یک نخ توپی را آویزان کنید و از کودک بخواهید با دو دست و بعد با یک دست به توپ بزند.

به کودک تعدادی مهره بدهید تا آن ها را به نخ بکشد. متناوب چیدن مهره های رنگی را به کودک آموزش دهید یعنی به کودک بگویید مهره هایی را که به او داده اید را یکی درمیان بچیند. مثلا یک مهره آبی ، یک مهره قرمز دوباره مهره آبی تا آخر .

به کودک ۵ شی را بدهید سپس دوباره به او جفت آن اشیاء را بدهید تا کنار شی مثل خودش بگذارد. این تمرین را با تصاویر مشابه، مهره های رنگی یا اشکال هندسی مشابه تکرار کنید.

چند مکعب به کودک بدهید سپس خودتان یک طرح ساده با مکعب بسازید و از کودک نیز بخواهید با مکعب های خودش مشابه آن طرح را درست کند.

برای تقویت حافظه بینایی کودک با سه مکعب ساده طرح ساده ای بسازید، ۲۰ ثانیه به کودک فرصت دهید تا به طرح نگاه کند سپس طرح را به هم ریخته و از او بخواهید چیزی مانند طرح شما بسازد.

روی کاغذ طرحی را به صورت ناقص بکشید و از کودک بخواهید که تشخیص دهید چه چیزی در طرح شما ناقص است.

روی کاغذ ۴ تصویر بکشید که دو تای آنها مشابه باشند سپس از کودک بخواهید دو تصویر مشابه را پیدا کرده و به شما نشان دهد.

آرامش ماندگار

واحد تخصصی کودک و نوجوان در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار، دارای کلیه خدمات درمانی و پرورشی اعم از بازی درمانی،گفتار درمانی،نوروفیدبک، مشاوره و جلسات فردی و گروهی فرزندپروری توسط جمعی از بهترین متخصصان می باشد.

 

برای تجربه درمانی موفق و پایدار با ما تماس بگیرید

 

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار