4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

بهداشت روان در خانواده

5/5

بهداشت روان در خانواده

بهداشت روانی خانواده به معنی کمک و یاد دادن مهارت های زندگی در سایر جهاتی که به سازگاری و تکامل استعدادهای اعضای خانواده منجر شود. فرد در خانواده رشد می کند و اولین ارتباطات را با اجتماع فرا می گیرد هر چه که والدین در خانواده مفیدتر عمل کنند بر سلامت روانی و جسمی فرزندان بیشترتاثیر مثبت خواهد گذاشت.

خصوصیات شخصیتی و رفتاری فرزنددر محیط بیرون و اجتماع آشکار می شود، والدین باید دقت کنند که شرایط سالم و مثبت ایجاد در خانه برای تقویت نقاط مثبت وجلوگیری  از ناهنجاری های رفتاری و روانی اعضای خانواده تاثیردارد .عوامل موثر بر بهداشت روانی در زندگی افراد می توان  به درک رفتار خود ،ایجاد ارتباط سالم و مفید،مهارت های اجتماعی و فردی ،کنترل هیجانات و داشتن آرامش و تغذیه ،ورزش اشاره کرد.

از این رو ما محصول روابط متقابل درون خانواده خود هستیم و هر فردزمانی که در خانواده دچار مشکل باشد پس نخواهد توانست ارتباط درستی با بیرون و محیط اجتماع برقرار کند. زمانی می توانیم به یک خانواده و بهداشت روانی آن بگوییم سالم و مطلوب که محیطی که در آن زندگی می کند دارای ارزشهای انسانی و محل بروز استعدادها ،رشد شخصیت،یادگیری،اصلاح ضعف ها،وپذیرش هم دیگر باشد.

تحکیم روابط خانواده - شهرزاد رشن | روابط نزدیک بین والدین با فرزندان|

روانشناس درون خانواده

روانشناسی خانواده یکی از شاخصه های اصلی روانشناسی می باشد. متخصصین روانشناسی در روانشناسی خانواده بر رفتار ها و روابط اعضای خانواده و تاثیرات آنها بر روی یکدیگر می پردازند. روانشناسی خانواده به مباحثی از قبیل ازدواج، طلاق، شیوه های فرزند پروری و… می پردازند.در روانشناسی خانواده بهتر است که افراد برای رفع مشکلات خانوادگی خود به فرد متخصص یعنی روانشناس خانواده مراجعه کنند.

از آنجایی که روانشناس خانواده ارتباط مستقیم با اعضای خانواده دارد می تواند باعث پیشگیری و حل مشکلات خانوادگی شود. روانشناسی خانواده افراد را بصورت یک سیستم یا تیم قرار می دهد و به هرکدام وظیفه هایی می دهد و ازین رو افراد خانواده به هم کمک می کنند و بر روی هم تاثیر می گذارند.

دلیل اهمیت روانشناسی خانواده این است که افراد با یکدیگر نسبت نزدیک و ارتباط مستقیم دارند و از این رو بر روی احساسات و عواطف هم تاثیر می گذارند.تاثیر خانواده به این صورت می باشد که کارها و مشکلات هر عضو خانواده بر دیگر اعضا تاثیر مستقیم دارد و  همین دلیل روانشناسی خانواده اهمیت پیدا می کند.

چهار کاربرد روانشناسی خانواده

این حوزه در بیشتر موارد با زوج ها، اشخاص، خانواده ها و سیستم های اجتماعی ارتباط دارد. روانشناسان متخصص در حیطه خانواده مواردی مثل آسیب شناسی افراد و خانواده‌ها، مشکلات سلامت روانی و روابط میان فردی آن ها را بررسی می کنند و در صورت نیاز تحت درمان قرار می دهند.

هم چنین روان شناس خانواده مشکلات خانوادگی، تنش در خانوده، مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان، استرس خانواده، چالش های تربیتی فرزندان، مشکلات ارتباطی با دیگران را بررسی کرده و بهترین راهکارهای درمانی را برای آن‌ها ارائه می دهند.

  1. بررسی کردن مسائل و مشکلات خانواده
  2. بالا بردن بهداشت و سلامت روانی خانواده
  3. بهبود در کیفیت روابط خانوادگی و ارائه راهکارهای آن
  4. ارائه راه حل مناسب برای حل مشکلات خانواده ها

روانشناسی خانواده چیست و چه مزایایی دارد؟ - ویکی روان

 

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار