4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز خدمات مشاوره و درمان اختلالات در خواب

5/5

مرکز خدمات مشاوره و درمان اختلالات در خواب

خــواب طبیعــی نمــودار یکــی از ریــتمهــای اساســی ۲۴ ســاعته در پســتانداران، پرنــدگان و خزندگان است. به نظر میرسد که کنترل عصـبی ریـتم ۲۴ سـاعته در بخـش بطنـی قـدامی هیپوتالاموس به ویژه در هسته های فوق کیاسما قرار گرفته باشـد و آسـیب ایـن هسـتههـا سبب به هم خوردگی کامل سیکل خواب- بیداری و ریتم استراحت- فعالیت، درجـه حـرارت و تغذیه میگردد.

در این راستا ملاتونین و جسم پینئال هم در فعالیتهای دورهای نقشی به عهده دارند. مشاهده سیکل خواب- بیداری انسان نشان میدهد که وابسته به سن میباشـد.

نوزاد حدود ۱۶ تا ۲۰ ساعت و کودک حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت میخوابد. در سـن ۱۰ سـالگی تمام مدت خواب به ۹-۱۰ ساعت و در دوران بلوغ مجددًا به ۷/۵ ساعت کاهش مـییابـد. در اواخر زندگی بزرگسالی به ۶/۵ ساعت میرسد.

فاکتروهای ارثی، مسائل تربیتـی در ابتـدای زندگی و به ویژه علل و حالات فیزیکی و روانی خاص همگی روی طول و عمـق خـواب اثـر میگذارند. نحوه خواب که در زندگی برای مدت ۲۴ ساعت تنظیم میشود نیز در دورههـای مختلف حیات با هم فرق دارند.

تنها در چند هفته اول بعد از تولد نوزاد اسـت کـه ریـتم سیرکادین با ارجحیت خواب شبانه مشخص نمیشود. با رشد بچه نخست چرت صبحگاهی و سپس چرت عصرها حذف و در ۴-۵ سالگی است کـه خـواب شـبانه طـولانی و یکپارچـه میباشد .

نظر روانشناسان بالینی درباره الگوهای خواب چیست؟

بیشتر از نیمی افراد دارای چرت بعـدازظهری در الگـوی خـواب- بیـداری در تمام طول حیات خویش هستند. چنین الگوی متنـاوب خـواب و بیـداری در طـول سـالهـای نوجوانی و بزرگسالی ادامه دارد، مگر اینکه توسط بیمـاری عـاطفی یـا فیزیکـی دسـتخوش تغییر گردد و تا سنین کهولت چندپارگی الگوی خواب پیش نمیآید.

در زمان پیری، فراوانی بیداریهای شبانه زیادتر شده و در طول بیـداری، حمـلات فـراوان خواب که از چند ثانیه تا چند دقیقه طول میکشند همـراه بـا چـرتهـای طـولانی بـه وجـود میآیند. بعد از حدود ۳۵ سالگی خانمها اندکی بیش از مردها میخوابند .

برای خواب پنج مرحله در دو مکانیسم فیزیولوژیک متناوب شـرح داده شـده اسـت. در هـر مرحله فعالیت الکتریکی، مغز، به صورت سیکلهای سازمان یافته و تکرارشـونده کـه از آن به عنوان معماری خواب یاد میشود، نمایان میگردد.

این یافته ها دیگر عقاید گذشـته را کـه خواب را یک حالت غیرفعال و صرفًا منفعل و ناشی از خستگی کار روزانه و بازتاب کـاهش فعالیتهای محیطی میدانست، کنار گذاشته است و بیشتر در تأیید این مطلب است که خواب و کما دارای پایه آناتومی و فیزیولوژیک واحـدی اسـت.

هرچـه مراحـل الکتروفیزیولوژیـک خواب پیشرفت میکند، خواب نیز عمیقتر شده و این مطلب را مـیرسـاند کـه بیـدار کـردن مستلزم تحریکات شـدیدتری اسـت. خـواب یـک حالـت فعـال و پیچیـده اسـت و از مراحـل چهارگانه خواب بدون حرکات سریع چشم )non REM Sleep( و خواب با حرکـات سـریع چشم REM Sleep تشـکیل شـده اسـت.

بیشتر بدانید: الگوهای خواب و بیداری در انسان چگونه عمل میکنند؟

در کلینیک تخصصی روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار، کلیه خدمات درمانی جهت درمان اختلالات خواب اعم از مشاوره و رواندرمانی، عصب درمانی(نوروتراپی)، با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته زیر نظر متخصصان روانشناسی بالینی و روانپزشکی انجام میگردد.
برای تجربه درمانی موفق، ایمن و پایدار با ما تماس بگیرید
.

آدرس مرکز خوب درمان افسردگی

اختلال افسردگی اساسی یکی از شایعترین تشخیصهای روانپزشکی است که مشخصه آن خلق افسرده و با احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین و بی علاقگی به هـر نـوع فعالیـت و لذت روزمره مشخص میشود؛

چیـزی کـه از آن بـه عنـوان “سـرماخوردگی روانـی” یـاد میشود. افسردگی مجموعهای از حالات مختلف روحی و روانی است که از احساس خفیـف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت روزمره بروز میکند.

افسردگی اساسی واژهای است کـه توسط انجمن روانپزشکی آمریکا جهت مجموعهای از علایم اختلال خلق برای DSM-III در ســال ۱۹۸۰ بــه کــار رفــت و پــس از آن عمومیــت یافــت. افســردگی اساســی منجــر بــه از کارافتادگی قابل توجه فرد در قلمروهای زنـدگی فـردی و اجتمـاعی و اشـتغال مـیشـود و عملکردهای روزمره فرد همچون خوردن و خوابیـدن و سـلامتی فـرد را تحـت تـأثیر قـرار میدهد

اگر احساس میکنید علائم این افسردگی را در خود میبینید توصیه ما به شما این است که سریعا به مراکز تخصصی مشاوره مراجعه کنید و درمان خود را شروع کنید و این را به خاطر بسپارید که اگرچه در درمان اختلالهای افسردگی مراجعه به روانشناس ضروری است اما کسی که میتواند شما را از این وضعیت نجات بدهد فقط خود شما هستید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار