4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

آدرس مرکز مشاوره تشخیص و درمان اختلالات خواب

5/5

آدرس مرکز مشاوره تشخیص و درمان اختلالات خواب

مطالعات نشان میدهد که میـزان خـواب بیشـتر از کیفیـت خـواب بـر سـلامت، رضـایت از زندگی، تنش و افسردگی و خشم و خستگی مرتبط است.

کم بودن اطلاعـات در مـورد اختلالات خواب در طی تحصیل و پس از آن نشان دهنده آن است که اکثر پزشکان در مورد طب خواب آموزش نمیبینند و اکثر پزشکان جوان به این دلیل که تا دیروقـت خـود را برای امتحانات دانشکده آماده می کنند خواب کمی دارند .

تأثیر مشکلات خواب بر روی زندگی انسان اخیرًا بسیار مورد توجه قرار گرفته است بخصوص در مورد دانشجویانی که اصوًلا جمعیت کم خوابی شناخته میشود. بهداشت خواب را میتوان دسته ای از رهنمودها و اقـداماتی کـه در حفـظ و ارتقـای کیفیـت خواب هستند تعریف کرد .

وجود عادات بهداشـت خـواب صـحیح سـبب بهبـود کیفیـت خواب میشود که نکاتی راجع به بهداشت خواب را ذکر میکنیم:

 زمان صحیح به رختخواب رفتن زمانی است که فرد خواب آلود است و فرد بایـد هـر روز صبح بدون توجه به این که چه ساعتی خوابیده اسـت در زمـان مشخصـی از خـواب بیـدار شود.

 یک برنامه منظم و آرام بخش مثل دوش آب گرم و کتاب خواندن یـا یـک موسـیقی ملایـم سبب تسهیل شروع خواب میشود.

 اتاق خـواب بایـد مناسـب خوابیـدن باشـد و نیـز تاریـک، آرام، راحـت و خنـک باشـد و از رختخواب باید فقط جهت خوابیدن استفاده کرد.

 ورزش منظم نقش زیادی در یک خواب خوب دارد ولی حـداقل از ۳ سـاعت قبـل از خـواب نباید ورزش کرد. ورزش در ساعت اولیه بعدازظهر راه خوبی برای بهبود بـه خـواب رفـتن در شب است.

 از مصرف مواد نیکوتین دار )سیگار و محصولات تنباکو(باید خودداری کرد چون نیکـوتین یک ماده محرک است.

روانشناسان متخصص و پژوهش در باب ساعت زیستی بدن

در اعماق مغز انسان و در میان گروه کوچکی از سلولهایی که بـه غـدد صـنوبری( غـدهی پینه ال) معروفند، ساعت دقیقی قرار دارد که به طـور خودکـار سـاعت زیسـتی یـا دسـتگاه سیرکادین انسان را تنظیم میکند.

این ساعت زیستی دارای حرکت سرشتی بوده و در برابر تغییرات ناگهانی در برنامه عادی و روزمره خود، مقاومت نشان میدهـد. وظیفـه ی سـاعت زیستی، آماده نمودن مغز و بدن برای خواب یا بیداری فعال در ساعات معـین و مشخصـی از روز است .

ساعت زیستی به تناسب زمان، درجهی حرارت بدن، تعداد ضربان قلب و فشارخون را کاهش داده، ترشح هورمونهایی مانند کورتیزول را که باعث بیداری و فعالیت میشوند، متوقف نموده و ترشح هورمونهایی مانند ملاتونین را که به احساس خواب کمک میکند، افزایش میدهد و به این ترتیب جسم انسان را برای خواب آماده مـیسـازد.

سـاعت زیستی همچنین با توقف یا کند نمودن فعالیت دسـتگاه گوارشـی و کلیـههـا و جلـوگیری از احساس گرسنگی باعث میشود فرد بتواند برای مدت طولانی در خواب بسر بـرد.

آزاد شـدن ملاتـونین در اثـر تاریکی، تحریک و در اثر نور، سرکوب میشود، بنابراین به تنظیم چرخهی خواب و بیـداری کمک میکند. همان طوری که سـن افـزایش مـییابـد، میـزان ایـن هورمـون در خـون کمتـر میشود.

بدین معنی که افراد مسن زودتر به خواب رفته و زودتر هم بیـدار مـیشـوند. ایـن هورمون در تمام موجودات از جلبک گرفته تا انسانها یافت میگردد و مقدار آن در سـیکل روزانه، متغیر میباشد.

 

 

متخصصین درمان مشکلات افسردگی در مشهد

اختلالات افسردگی جزو اختلالهای خلقی محسوب میشود. افسردگی بـه هـر شـکل دیـده شود، شیوه دید فرد از خود، از دیگران و از دنیا را تعریف میکند.

افسردگی قدرت قضاوت را تضعیف میکند و باعث رفتارهای نامعقول میشود. در هر یک از موارد، بیمار نمیتوانـد زندگی روزمره عادی داشته باشدافسردگی میتواند، باعث ابتلاء بیمار به انواع بیماریهـای جسمی و روانی شود.

اختلال افسردگی بیشتر در دهه چهارم عمر شروع میشود، هرچند امکان شیوع آن در تمام سنین، حتی در جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال نیز وجود دارد. افسـردگی مـیتوانـد منجـر بـه عـدم تمرکز و مسئولیت پذیری در زندگی شود، بنابراین ممکن است فرد افسرده کنتـرل و تمایـل خود را برای ادامه زندگی از دست بدهد، افسردگی موجب عدم لذت فرد از زندگی میشـود. فرد افسرده به سمت بدبینی، انتقاد، عدم اعتماد به نفس و کاهش احساسات و قـدرت تخیـل هدایت میشود.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار