4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز تخصصی درمان لکنت زبان

5/5

موسیقی و درمان لکنت کودکان

آنچه که باعث می شد درمانگران از گفتار ریتمیک در درمان لکنت استفاده کنند ، این بود که بسیاری از لکنتی ها در خواندن شعر و آواز مشکل ندارند و شاید کمتر از ۱۰ درصد افراد لکنتی هستند که با این نوع خواندن هنوز دچار مشکل می شوند

 

این تفکر انگیزه ای برای توجه و پیدایش روش درمانی خاصی شد که متکی بر بکارگیری آهنگ و موسیقی در حین گفتار است. ریتمیک کردن لغاتی که کودکان در آنها مشکل دارند ، یادگیری کلمات تو لید آنها را آسان تر می کند

از سوی دیگر انطباق ریتم و آهنگ با کلمات، جریان گفتار را روان می سازد و لکنت را کاهش می دهد. زیرا توجه به ریتم و آهنگ توجه فرد را از لکنت حذف کرده و به گفتار متمرکز می کند. خواندن شعر به صورت گروهی کودکان را به ایجاد ارتباط با یکدیگر و کوشش برای درست خواندن بر می انگیزد

تکنیک های استفاده از موسیقی در درمان لکنت کودکان

کودکان در فعالیت های گروهی فرصت مناسب و ایمنی لازم برای تخلیه ی احساسات و بروز حالات و افکار خود می یابند بدون آنکه نگران تکلم خود باشند.

لذا در این روش درمانی ابتدا به کودکان آموزش گروه خوانی داده می شود و بعد آموزش گفتار گروهی و سپس آموزش گفتار نغمه مانند و بالاخره گفتار معمولی و طبیعی با توجه به الگوی گفتار با توجه به الگوی گفتار ریتمیک و تاکید های به خصوص در خلال صحبت با فرد تعلیم داده می شود.
ذکر این نکته هم ضروری است که برخی نواهای موسیقی تاثیرات آرامش بخش زیادی دارد و می توانند از میزان احساسات و هیجانات نامناسب فرد بکاهند .البته درمان لکنت با این روش به دقت بالا و مهارت و تجربه ی زیادی دارد.
درمانگر می تواند ضمن انجام گفتار درمانی به منظور کاهش استرس ها اضطراب ها و هیجانات بیمار پنین اواهای موسیقی را که بر روی نوار ضبط شده برای وی پخش نماید و شرایط مساعدی را برای تاثیر گذاری هر چه بیشتر روی بیمار فراهم نماید.

به این ترتیب توانایی بیمار برای رعایت الگو های گفتاری مناسب مورد نظر درمانگر افزایش می یابد. سپس درمانگر ، به منظور افزایش سطح تحمل بیمار به تدریج این نواهای موسیقی را از روند درمان حذف می نماید.

آیا کودکان دارای لکنت در هنگام شعرخواندن روان هستند؟

برخی عوامل بر سیستم کلامی افراد دارای لکنت( که عموما مستعد از هم گسیختگی است) فشار می آورند و در بروز یا عدم بروز لکنت موثر می باشند.
فشار زمان : زمانی که فرد احساس می کند باید سریعا جواب بدهد لکنت تشدید می شود.
عوامل عاطفی: زمانی که فرد عصبی و ناراحت می شود عموما لکنت زیاد می شود.
استرس : ترس از اینکه پاسخ سوال را نداند
عدم زمانبندی: فرد می خواهد در یک زمان کوتاه تمام حرف هایش را بگوید.

در رابطه با سوال بالا تماما یا اکثریت کودکان دارای لکنت در حین شعر خوانی یا تعریف یک قصه که آنرا حفظ بوده اند لکنت ندارند و دارای گفتار روان هستند که دلیل آن می تواند کاهش بار پردازش بر مغز در این زمان باشد.

زیرا فرد در هنگام شعر خواندن نیازی به فکر کردن ندارد و با توجه به تسلط بر شعر استرس وجود ندارد و از طرفی چون که شعر با ریتم و آهنگ خوانده می شود زمانبندی اصلاح گردیده و فرصت پردازش بیشتری به مغز داده می شود
موارد گفته شده فقط توصیه هایی جهت بهبود لکنت کودکان می باشد که می بایست زیر نظر متخصص انجام شود. متخصصین ما در کلینیک آرامش ماندگار آماده کمک به شما می باشند.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار