4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

درمانگر مجرب عارضه بیخوابی در مشهد

5/5

درمانگر مجرب عارضه بیخوابی در مشهد

شکایت افراد از اخـتلالات خـواب اعـم از بـیخـوابی شبانه و خواب آلودگی مـیتوانـد طیـف وسـیعی از علـل مختلــف را شــامل شــود نظیــر عــدم تطــابق سیســتم فیزیولوژیکی بدن با شیفتهای کاری شبانه، کم خـوابی به دلیل شیفت های کـاری شـبانه، بیمـاری هـای مغـز و اعصاب، اختلال در ترشح غدد درون ریز و غیره.

فرضیه ی این مقاله پژوهشی بـر ایـن اصـل اسـتوار بـود کـه میزان شیوع اختلالات خواب در کارگران شیفت شب در این صنعت بیشتر از شیوع اختلالات در کارگران شـیفت روز باشد . نتایج این تحقیق این فرضیه را اثبات میکند. مشــخص اســت ۷۲% از کارگران شیفت شب از اختلالات شدید و متوسط خواب رنج میبرند در حالیکه این میـزان در کـارگران شـیفت صبح حدود ۳۴% است.

بنابراین مطابق فرضیه ی تحقیق مشاهده میشود که شیوع اختلالات شدید و متوسـط در کارگران شیفت شـب نسـبت بـه شـیفت صـبح تفـاوت معناداری دارد. بالا بودن اختلالات خواب در شیفت شب میتواند به دلیل عدم انطباق بـدن بـا چرخـه سـیرکادین باشد.

علاوه بر ایـن کیفیـت و کمیـت خـواب کارکنـان شبکار در طول روز بـه دلیـل عوامـل مـزاحم کمتـر از خواب و استراحت کارکنان در طول شب میباشد. انتظار میرود که در صورت وجود اختلالات خـواب در کارگران شیفت صبح، ایـن اخـتلالات از نـوع خفیـف و متوسط باشد. ۶۰% کارگران شیفت صبح از اختلال خفیف خواب ناراضی بودند درحالیکه این میزان در کـارگران شـیفت شب کمتر از ۳۰% بود.

بنابراین در کارگران شیفت صبح در صورت وجود اختلالات خواب این اختلالات بیشتر از نوع خفیف میباشد تا شدید. مقایسهی میزان خوابآلودگی کـارگران در دو شـیفت ثابت صبح و شیفت شب نیز نشان داد که میزان خـواب آلودگی خفیف نیز در کارگران شـیفت صـبح نسـبت بـه کارگران شیفت شب بیشـتر اسـت.

آدرس مرکز مشاوره اختلالات بیخوابی در کارگران

تحقیقات نیز نشـان دادنـد کـه اخـتلالات خـواب و کاهش طـول مـدت خـواب در شـبکـاران نسـبت بـه روزکاران بیشتر است . نتایج مطالعه روانشناسان مربوطه نیـز نشـان داد کـه بین کیفیت خواب کارکنـان شـیفت ثابـت و در گـردش اخــتلاف معنــاداری وجــود دارد. مطالعه روی پرستاران نیز نشان دادند که اختلال خـواب در افراد غیر صبحکار شایعتـر از افـراد صـبحکـار اسـت .

نتایج این تحقیق نشان داد که بیخـوابی در مجردهـا نسبت به متأهلین بیشـتر مـیباشـد، در مطالعـهای کـه توسط محققین در میـان نگهبانـان شـیفت شب بیمارستانها انجام شـد نشـان داده شـد کـه افـراد متأهل بهطور معناداری وضعیت خواب بهتری نسبت بـه سایر افراد داشتند.

امـا محققین روانشناس بین وضعیت تأهل و کیفیـت خـواب ارتبـاط معناداری را نشان نداد . بیشترین مشکلی که اختلالات خواب بر افـراد ایجـاد کرده اند تأثیر مشکل خواب بر فعالیـت هـای روزانـه بـود . با توجه به اینکه درصورت کم خوابی افراد از تمرکز و دقت کافی برای انجام فعالیت های روزانه خـود برخوردار نمیباشند، وجـود ایـن مشـکل در افـرادیکـه اختلال خواب دارند منطقی به نظر میرسد.

بهطور کلی اختلالات خواب و شیوع خواب آلـودگی در این صنعت با میزان BMI رابطه ی مسـتقیم نشـان داد، به طوری که همان طورکه انتظـار مـیرفـت بـا افـزایش BMI شیوع خواب آلودگی افزایش داشت. احتماًلا افـراد با BMI بالاتر به دلیل اضـافه وزن زودتـر از کـار خـود خسته میشوند و نیاز به خـواب بیشـتری بـرای بازیـابی توان خود دارند.

اگر بدنبال روانشناس ماهر و مجرب برای درمان اختلالات خواب میگردید ، کلینیک مشاوره ارامش ماندگار دارای روانشناسان  باتجربه در زمینه های مختلف بوده که میتوانند با روش های نوین درمانی به شما کمک کنند و در حل مشکلات خواب و غیره به شما کمک کنند.

برای تجربه درمانی موفق، ایمن و پایدار با ما تماس بگیرید.

 

 

مرکز درمان انواع مشکلات اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی، یکی از معمول ترین اختلالات اضطراب است. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، در موقعیت های اجتماعی کاملا احساس عصبی بودن و ناراحتی می کنند. آن ها خیلی نگران هستند که کار خجالت‌آور یا تحقیرکننده ای انجام دهند یا اینکه سایرین در مورد آن ها بد فکر کنند. این افراد خیلی خجالتی هستند و دائما احساس روی صحنه‌بودن دارند.

استراتژی های مختلفی برای شما طراحی شده اند تا برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی از آن ها استفاده کنید. این استراتژی ها به بهترین شکل برای بزرگسالانی با علائم ملایم تا متوسط این نوع از اضطراب مورد استفاده قرار می گیرند. برای افرادی که علائم شدیدتری دارند، ما درمان اختلال اضطراب اجتماعی با یک متخصص سلامت روان را توصیه می کنیم. اگرچه این استراتژی ها می توانند در خانه نیز برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی شما مورد استفاده قرار بگیرند.

چندین نوع مختلف از داروها برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی تجویز می شوند. هریک از آن ها مزایا و معایب خودشان را دارند که بستگی به موقعیت خاص شما دارد. این بدین معنی است که چندین نوع از داروها ممکن است در بهبود علائم اختلال اضطراب اجتماعی مفید باشند و یا یکی از آن ها ممکن است، برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی شما موثر باشد.

گاهی اوقات مشکلاتی که ما با آنان مواجهه میشویم خارج از توانایی ما هستند و  به تنهایی نمیتوانیم از عهده آنان برآییم . در چنین مواردی ما به کمک روانشناس احتیاج داریم تا وی با راهکارها و اصول خاصی که بلد است مارا در جهت حل مشکلاتمان یاری دهد.

در صورت تمایل به مراجعه با روانشناس میتوانید به مرکز مشاوره آرامش ماندگار مراجعه کنید تا مشاورین مرکز با تخصصی که دارند شمارا در حل مشکلاتتان یاری دهند. با ما تماس بگیرید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار