4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مرکز تخصصی درمان افسردگی در کودکان

5/5

مرکز تخصصی درمان افسردگی در کودکان

در کــودکان افســردگی بــه تظاهــر کــردن و تعــارض اســت مثــلا فــرد را بــه دروغ بیمــار نشــان دادن تحریــک پذیــری و بیقـراری، بــه ســختی بــه مدرســه رفتــن و چســبیدن بــه والدیــن و نگـران مــرگ و از دســت دادن پــدر و مــادر اســت و در نوجوانــان اخمــو، خجالتــی و یــا ناراحتــی و پرخاشــگری اســت.

در مدرســه ناســازگارند و بچــه ای کــج خلــق و شــر هســتند و دچــار افــت تحصیلــی هســتند اگرچــه اکثر تغییـرات خلــق و خــوی کــودک و نوجـوان افســرده بــه صــورت منفــی و ناخوشــایند اســت. مثــل افــت تحصیلــی و فـرار از مدرســه، خشـونت، ســیگار کشــیدن، اعتیــاد امــا در مـواردی هــم بــه درس خوانــدن افراطــی بـرای رضایــت و توجــه دیگـران بــه چشــم مــی خــورد. میـزان افــکار و اقــدام بــه خودکشــی در میــان نوجوانــان وجوانــان چهــار برابــر بالغیــن افســرده بــه چشــم مــیخــورد.

از آنجا ــی کــه تشــخیص افســردگی در کــودکان و نوجوانــان معمولا دشـوار و ســخت اســت در بســیاری از مراکــز تخصصــی تســتی از والدیــن تســتی از والدیــن میگیرنــد کــه نشــان مــی دهــد آیــا کــودکان و نوجوانــان آنهــا از افســردگی رنــج مــی برنــد یــا خیـر.

درمانگر بالینی افسردگی در کودکان

بـرای شناســایی اولیــه افســردگی کــودکان و نوجوانــان بایــد پرسشــنامه ای کــه توســط والدیــن علامت گــذاری مــی شــود اســتفاده شــود. در ایــن پرسشــنامه عــدد صفــر بـرای گزینــه ی هرگــز، نمــره ی یــک بـرای گزینــه ی گاهــی اوقــات، نمــره ی دو بـرای گزینــه اغلــب اوقــات، اختصــاص داده مــی شــود. اگــر مجمــوع نمـرات بدســت آمــده ۲۸ یــا بیشــتر باشــد مطــرح کننــد وجــود یــک اختــلال و احتمــالا افســردگی اســت و روانشناس عنـوان مــی کنــد در ایــن زمــان بایــد کــودک توســط متخصــص مــورد معاینــه و بررســی قـرار بگیــرد. روانشناس متخصص در ادامــه عنـوان مــی کنــد اگــر فرزنــد شــما نمــره مســاوی یــا بیــش از ۲۸ بگیــرد و بــه احتمــال قــوی کــودک شــما دچــار مشــکلی اســت (احتمــلا افســردگی) و نیازمنــد مراجعــه بــه یــک روانشناس بالینی است.

در سیستم فکری فرد افسرده دریافت و شناخت از

۱. خود

۲. مردم و طبیعت

۳. آینه خویش

منفــی و مخــرب اســت و فــرد در ضمیرناخودآگاهــش خــود را بــی ارزش، ناتـوان، دارای مشــکات زیاد و مقصــر و گناهــکار و غیــر دوســت داشــتنی میدانــد نســبت بــه دنیــا و مــردم بــی اعتمــاد اســت و آنهــا را اشــخاصی انتقادکننــده، طاقــت فرســا، بــی توجــه و غیرقابــل پیــش بینــی و ظالــم مــی دانــد کــه مــی خواهنــد او را شکست دهنــد و صدمــه بزننــد.

از آینــه خویــش نــا امیــد و هراســان اســت و تصــورش از آینــده خویــش ســختی و مشــقت هرچــه بیشــتر اســت. سیســتم فکــری افـراد از همــان دوران کودکــی و نوجوانــی بــه غالــب کلــی خــود مــی رســد و لازم اســت در ایــن دوران افــکاری کــه بــه شــخص داده مــی شــود کاری خــوب و مثبــت باشــد و بــه آنهــا اطاعاتــی منفــی در مــورد خودشــان ندهیــم ایــن اطلاعات را آنهــا از پــدر و مــادر، دوســتان، معلمیــن و… کســب مــی کننــد.

درمان افسردگی با روش نوروفیدبک تا۹۰ درصد قابل درمان است.

شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز تماس بگیرید.

 

متخصصین ویژه درمان مشکلات بدخوابی

خواب یک عملکرد طبیعی بدن است که نقش مهمـی را در حفظ سلامت روانی و جسمی افراد بر عهـده دارد. هرگونـه اختلال در خواب طبیعی می تواند سلامتی را تحت تاثیر قرار دهــد. بــی خــوابی )insomnia( شــایع تــرین اخــتلال خــواب اســت کــه از شــیوع ۱۰-۳۵ درصــدی در جمعیــت عمومی و ۵۰ درصدی در جمعیت بزرگسال برخوردار است و با سـه ویژگـی شـکایت ذهنـی از نـاتوانی در بـه خـواب رفتن، و حفظ خواب ، و نداشتن خواب نیرو بخش مشـخص می گردد.

علاوه بر این بی خوابی معمولا به اختلالـی اطلاق می شود که شـکایت از بـی خـوابی شـبانه بـا علائـم روزانه ای مانند خستگی، خواب آلودگی و علائم خلقـی و شناختی همراه باشد و بر اسـاس مـلاک هـای چهـارمین ویرایش متن طبقه بندی اختلالات روانپزشـکی طـول مـدت بی خوابی حداقل یک ماه بوده و این بی خوابی به دلیل ابتلا بــه اخــتلالات دیگــر ماننــد ســوء مصــرف مــواد نباشــد.

همچنین در مواردی که تشخیص بی خوابی با استفاده از این ملاک ها با قطع و یقین حاصل نشود، انجـام خـواب نگـاری چندگانــه یــا پلــی ســومنوگرافی )polysomnography( ضروریست .

روانشناسان تیم آرامش ماندگار با تخصص خود در این زمینه میتوانند شمارا از بیخوابی نجات دهند، به ما اعتماد کنید.

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار