4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

روانشناس ازدواج و مشاوره خانواده

5/5

روانشناس ازدواج و مشاوره خانواده

از آن جا که دنیای امروز دنیای مشکلات بین فردی است، انسان ها گاهی برای حل مشکلات به کمک متخصص نیاز پیدا می کنند. مشکلاتی از قبیل عدم وجود تفاهم با همسر برای رفع مشکلات فرزندان و همچنین مشکلات ارتباطی ممکن است در هر خانواده ای شکل بگیرد و زوجین را دچار سردرگمی و در برخی از موارد دچار مشکلات روانشناختی بکند. در مواقع بروز مشکلات خانوادگی بهترین راه حل برای رفع مشکل پیش آمده، بهره گرفتن از متخصصین روانشناسی است.

اما هدف مشاوره خانواده این است که درحداقل زمان ممکن تعامل زوجین را بهتر کند و مشکلات خانوادگی آن ها برطرف نماید. برای رسیدن به این هدف، مشاور خانواده کمتر به گذشته و تاریخچه زندگی زوجین می پردازد و تمام توجه خود را بر زمان حال متمرکز می کند و تمامی اختلاف ها و مشکلاتی را که در حال حاضر و در این برهه زمانی خاص برای زوجین پیش آمده است تحلیل می کند.

در جلسات مشاوره خانواده، روانشناس و یا مشاور خانواده به زوجین کمک می کند که در فرایند تصمیم گیری بهتر عمل کنند، یعنی با ارائه مشاوره های تخصصی و آموزش مهارت های موثر و کارآمد پروسه ذهنی و عملی تصمیم گیری را برای زوجین تسهیل می کند.در واقع یک مشاور خانواده خوب ، مفید، مثبت و هدفمند زندگی کردن را به افراد می آموزد و راهکار هایی طلایی را در اختیار آن ها قرار می دهد تا بتوانند مشکلات خود را به سرعت حل و فصل نمایند.

صفر تا صد مشاوره ازدواج -هزینه مشاوره ازدواج - مراحل مشاوره ازدواج - مزایای مشاوره ازدواج

نقش خانواده در ازدواج

اینکه خانواده همسر شما از نظر وضعیت فرهنگی در چه سطح و شرایطی قرار دارد در زندگی شما بسیار تأثیر خواهد داشت. وضعیت فرهنگی خانواده‌ها، نوع آداب‌ورسوم آن‌ها، ویژگی‌های رفتاری و سبک زندگی آن‌ها را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. هرچقدر شما و خانواده‌تان از این جهات با خانواده همسرتان تشابهات بیشتری داشته باشید مسیر ازدواج با سهولت بیشتری پیش خواهد رفت.

اما تفاوت‌های فرهنگی از همان زمان خواستگاری تا بعد از ازدواج اختلافات و تعارض‌های زیادی را برای شما به بار خواهد آورد و به قدرت سازگاری بسیار بالایی برای کنار آمدن به شرایط نیاز خواهد داشت. در بررسی خانواده همسر بسیار اهمیت دارد که ببینید افراد در آن سیستم خانواده چگونه با یکدیگر رفتار می‌کنند. مهارت ارتباطی کلامی و غیرکلامی در خانواده و یا تعامل والدین با یکدیگر و سبک تربیتی آن‌ها در برابر  فرزندان به چه صورتی بوده است.

افرادی که در خانواده‌ای بسیار سخت‌گیر و با تعاملات عاطفی سطحی پرورش یافته‌اند و یا افرادی که در خانواده‌ای آسان‌گیر با دریافت محبت‌های افراطی بزرگ‌شده‌اند مسلما با افرادی که در خانواده‌ای معتدل بوده اند متفاوت هستند و این مسئله به میزان زیادی ارتباط عاطفی شما را با همسرتان تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مضرات ازدواج زود هنگام

در برخی از فرهنگ ها، ازدواج در سن پایین یک فضیلت و ارزش محسوب می شود. این مسئله بیشتر در مورد زنان صادق است تا مردان. ولی به هرحال فرهنگ غالب جامعه تشویق به ازدواج در سن پایین می باشد. در واقع تا همین چندی پیش تخطی از این امر، فشار اجتماعی زیادی بر زنان وارد می کرد. در بسیاری از خرده فرهنگ ها دختران هر چقدر زودتر ازدواج کنند، بهتر است و تحصیل یا اشتغال زنان ارزش پنداشته نمی شود.

طلاق یا طلاق عاطفی می تواند پیامد ازدواج زودهنگامی باشد که نارضایتی زناشویی را برای طرفین به ارمغان آورده است. از طرف دیگر هنگامی که زوجین در سن پایین ازدواج کنند و بچه دار شوند، بلوغ کافی برای تربیت فرزند هم ندارند و بنابراین هم خود و هم فرزندانشان دچار مشکلاتی خواهند شد.یکی از عیوب ازدواج زودهنگام بازماندن از تحصیل می باشد در نتیجه امکان تحصیل به ویژه برای دختران از بین برود .

معمولا افراد بعد از چند سال که از هجده سالگی شان می گذرد با وارد شدن به دنیای بزرگسالی تمام تصورات نوجوانی شان تغییر می کند و سلیقه و نظرشان در مورد ازدواج هم متفاوت می شود. یعنی ازدواج زود هنگام ممکن است باعث شود نارضایتی فرد در آینده از ازدواجش افزایش پیدا کند.در این سن فرد هنوز به ثبات فکری و هیجانی نرسیده و نمی داند از خود، دنیا و زندگی چه می خواهد. طبعا در چنین شرایطی نمی تواند در انتخاب همسر به درستی عمل کند.

ازدواج زودهنگام و آسیب‌هایش - ایرنا

 

 

 

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار