4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

مشاوره زوجی و خانواده توسط روانشناس

5/5
زوج درمانی

مشاوره زوجی و خانواده توسط روانشناس

مشاوره خانواده یا زوج درمانی نوعی روان درمانی است که به تمام زوجین در شناخت و حل اختلافات و بهبود رابطه‎شان کمک می کند. از طریق زوج درمانی، می توانید تصمیمات آگاهانه ای در مورد بازسازی و بهبود رابطه با همسرتان بگیرید. حل اختلافات زناشویی تنها کارکرد مشاوره خانواده نیست. کلید حفظ یک واحد خانواده موفق این است که اعضای خانواده به فهم و تشخیص صحیح و به موقع نیازهای یکدیگر برسند و بین نیازهای خود و نیازهای اعضای خانواده تعادل ایجاد کنند.

مشاوره خانواده نگاه خاصی به نیازهای افراد در چارچوب تعریف سالم خانواده دارد و سعی می کند با ترکیب نیازهای اعضای خانواده تعادل مورد نظر را ایجاد کند. در اغلب موارد مشاوره خانواده کوتاه مدت است. معمولا زن و شوهر/ اعضای خانواده با هم در جلسات شرکت می کنند، اما گاهی یکی از زوجین به تنهایی با درمانگر صحبت می کند و نوع برنامه درمانی هم به وضعیت خانواده بستگی دارد.

زوج درمانی می تواند به تمام زوجین دارای رابطه عاطفی، فارغ از رابطه جنسی و وضعیت ازدواجشان، کمک کند. این بدان معنی است که زوجین در تمام مراحل زندگی، از نامزدی تا ازدواج و بعد از آن می توانند از منافع آن بهره مند شوند. لازم نیست همیشه صبر کرد تا مشکلی برای زندگی مشترک ما پیش بیاید که برای حل آن اقدام کنیم.

روانشناسی خانواده | مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر

بهترین زوج درمانگر مشهد

مشاوره زوجی که زوج درمانی یا مشاوره ازدواج هم نامیده می شود، به مشکلاتی می پردازد که در روابط صمیمانه و جنسی بزرگسالان پیش می آید. درمانگر اینجا رابط این دو نفر است نه هریک از آنها. نزدیک ترین رابطه ما یعنی “ازدواج” براساس صمیمیت و اعتماد بنا نهاده می شود. زمانی که این رابطه به مشکل برخورد کرد، از کارآیی می افتد به شدت روی ما اثر می گذارد و به سلامت و شادکامی صدمه می زند.

احساس هویت و ارزشمندی ما معمولا تابع قدرتمندی رابطه مان است بنابراین زمانی که مهم ترین ارتباط ما با مشکل روبرو می شود احساس استیصال و ناامیدی می کنیم. فشارکار، خانواده، مسایل اقتصادی و عدم سلامت جسمانی همگی می توانند روی رابطه زوجی اثر گذاشته و به یکباره ارتباطی که زمانی یشترین انرژی و اعتماد به نفس را به ما می داد را تبدیل به ارتباطی فرسایشی و ناامید کننده کند.

الگوهای رفتاری که در کودکی یادگرفته ایم، اغلب در روابط بزرگسالی ما مجددا ظاهر می شوند. برای مثال افرادی که احساس می کنند در کودکی نقش قربانی یا مورد ظلم واقع شده را در خانواده داشته اند ناگهان از طرف همسری که تا پیش از این آنها را می ستودند، مورد سرزنش و عقاب قرار می گیرند.

دفتر زوج درمانگر خوب در مشهد

درمانگر بودن کار سختی است و سخت تر از آن روان درمانگری است . اینکه با همه تلاطم اتاق درمان و فضای درمان، تو بتوانی همچنان درمانگر بمانی. اینکه حتی در سطحی بسیار اولیه تر به دونفری که ظاهرا برای مشاوره ازدواج آمده اند اما در واقع برای تایید گرفتن ازدواجشان ،با دلایل علمی اعلام میکنی جفت مناسبی نیستند و باز هم مورد خشم و غضب قرار میگیری و باز هم بتوانی همچنان مشاور و درمانگر را بر قامتت حفظ کنی .

شما به عنوان مراجع و کسی که درخواست کمک دارید کاملا متوجه نحوه برخورد درمانگر خود خواهید شد. یک روان‌شناس خوب علاوه بر دارا بودن دانش کافی در زمینه روان‌شناسی و توانایی بکارگیری آن معلومات تخصصی در روند درمان، می‌بایست دیدی خالی از قضاوت،پیشداوری و سرشار از درک و همدلی داشته باشد. این درک و همدلی باید به گونه‌ای باشد که مراجع به راحتی حرف‌ها و مشکلات خود را بیان کند و از مقاومت برای ابراز مشکلات خود بپرهیزد.

حل شدن مشکلات بسیاری از مراجعین در گرو حل تعارض آنها با خانواده و افراد وابسته است که هرگز نتوانسته اند حرفشان را از طریقی درست به آنها بیان کنند. گاهی لازم است روانشناس، مداخلاتی در جهت برقرار شدن روابط صحیح میان افراد خانواده، انجام دهد. در این مورد روانشناس خود باید مهارت در برقرای ارتباط موثر را داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

جلال محمودی

جلال محمودی

مدیر و مسئول فنی مرکز خدمات نوروتراپی، روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار