4747 66 38 - 051

آرامش، آگاهی، تغییر مثبت و زندگی بهتر

آرامش مگ؛ مجله اینترنتی آرامش ماندگار

آگاهی، نخستین گــام برای رسیدن به آرامش ماندگار

روانشناس خوب کودک در مشهد

5/5

روانشناس خوب کودک در مشهد

 

اگر بدنبال روانشناس خوب کودک هستید با ما تماس بگیرید

روانشناسی کودک حیطه ای کاملا تخصصی از علم روانشناسی است که همواره بدنبال تحقیق، پژوهش و کشف راهکارها و اصول مطلوب تربیت فرزند، رواندرمانی اختلالات بالینی کودکان، پیشگیری از بروز مشکلات روانشناختی، بهبود و ارتقاء کیفیت رابطه والد-فرزندی، جلوگیری از بروز سوء استفاده های جنسی و جسمی کودکان و تدوین موضوعات تربیت جنسی می باشد.

همچنین این حیطه ارزشمند در خانواده بزرگ روانشناسی همواره سعی دارد تا متناسب با رشد و تحول جامعه راهکارهای مطلوب اصلاح رفتار و اصول شکل دهی شخصیت مطلوب را بروز رسانی کرده و در اختیار والدین گرامی قرار دهد.

روانشناسان کودک با مخاطبینی روبه رو هستند که در یکی از مهمترین مراحل رشدی قرار دارند و هرگونه خطاهای تربیتی و رفتاری از جانب والدین، محیط اجتماعی و حتی عوامل زیستی، میتواند اثرات سوء و نامطلوب متفاوتی بر سلامت روان کودک و آینده پیش روی وی بگذارد.

مشاور کودک بیش فعال/کاستی توجه (ADHD)

ﮐﻮدﮐﺎن ADHD ﻣﺸﮑﻼت ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ در ﺗﻤﺮﮐﺰ ﮐﺮدن و ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮدن دارﻧـﺪ اﻣـﺎ ﻟﺰوﻣـﺎ ﺑﯿﺶ ﻓﻌﺎل و ﺗﮑﺎﻧﺸﯽ نیستند. ADHD ﻣﺨﻔﻒ اﺧﺘﻼل کاستی ﺗﻮﺟه/ ﺑﯿﺶ ﻓﻌﺎلی می ﺑﺎشد .

ﺑﺮای ﺗﻮﺻﯿﻒ آن دسته از کودکانی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار می گیرد ﮐﻪ در ﺳﻪ ﺣﯿﻄﻪ اﺻﻠﯽ زﯾﺮ ﻣﺸﮑﻞ دارند :

۱- رﻓﺘﺎر ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ ﻓﻌﺎل ( ﺑﯿﺶ ﻓﻌﺎلی )

۲-رفتار تکانشی

۳-نقص توجه

این کودکان خطاهای بی‌دقتی، نادیده گرفتن و حذف جزئیات، اشکال در روابط اجتماعی و عزت نفس پایین دارند . مبتلایان به بیش فعالی وکم توجهی بدون اینکه منتظر دستور انجام عملی بمانند، خیلی سریع به موقعیتها پاسخ می دهند.

ممکن است نتوانند به عواقب منفی، مخرب یا حتی خطرناک رفتارهای خود توجه کنند لذا به نظر می رسدکه این کودکان، زیاد اقدام به فعالیت‌های مخاطره آمیز غیر ضروری می‌کنند.

مسمومیت‌ها و صدمات اتفاقی در کودکان مبتلا به بیش فعالی وکم توجهی متداول است. ضمن آنکه رفتار دیگران با این کودکان که خود حاصل اعمال مخرب این کودکان می باشد باعث گوشه گیری وافت اعتماد به نفس در این کودکان می شود.

آنها بیش از پیش سرخوده می شوند واز طرفی علی رغم هوش خوبی که آنها دارند. در امور درسی و یادگیری مشکلات متعددی ناشی از حواس پرتی و بی توجهی پیدا می کنند. برای کودکان مبتلا به بیش فعالی وکم توجهی منتظر نوبت بازی ماندن یا در صف ماندن بسیار سخت و مشکل است.

برای درمان این کودکان از روش های متفاوتی همچون دارودرمانی، مشاوره و آموزش های بالینی و تربیتی، نوروفیدبک و بازی درمانی استفاده میگردد. البته ناگفته نماند متخصصین ما با توجه به اینکه بدنبال درمان های ماندگار و بدون عوارض می باشند از روش دارودرمانی بعلت عوارض و ناپایداری آن معمولا استفاده نمیکنند و از روش جایگزین و بسیار موثر نوروفیدبک بهره میگیرند.

بیشتر دانیم:  نوروفیدبک چیست و چگونه اجرا میگردد؟

مشاور کودکان لجباز و نافرمان

برخلاف تصور عامه، تربیت فرزند کار دشواری نیست بلکه علت دشوار و پیچیده شدن آن عدم مهارت و دانش کافی ما در این زمینه است. تربیت فرزند اگر همراه با کسب دانش و یادگیری باشد تبدیل به یک فرایند شیرین و لذت بخش میگردد. تجربه صمیمی بودن و داشتن یک ارتباط گرم با موجودی کوچکتر از خودمان بسیار شیرین و خوشایند است

اگر نیازهای رشدی را فرزندمان را ندانیم و با مراحل رشدی او غریبه باشیم، قطعا با چالش مواجه خواهیم شد.

از میان ویژگی‌ها و مشخصات مختلفی که کودکان دارند لجبازی یکی از مواردی است که در تعداد زیادی از شرایط به گرفتن تصمیمات اشتباه ختم می‌شود. کودکان لجباز معمولاً یک مجموعه رفتارهای لجبازانه را از خود نشان می‌‌دهند که اغلب به یک الگوی رفتاری در طول زندگی آنها تبدیل می‌شود هنگامی‌ که یک کودک مجبور به انجام دادن یک کار یا پیروی از یک مجموعه ای از قوانین شود این عوامل باعث می‌‌شود که یک شخصیت که تحت عنوان لجبازی و عدم دستور پذیری از آن یاد می‌شود در کودکان.

برخورد کردن با کودکان لجباز یک چالش بزرگ برای پدر و مادر است چرا که باید کودک خود را مجبور کنند به انجام کارهای معمولی از قبیل دوش گرفتن، غذا خوردن یا خوابیدن بپردازند به عبارتی انجام دادن این کارهای معمولی آنها را به میدان جنگ می‌‌کشاند. جالب است بدانید که پدر و مادرها با رفتارهای خود کودکان را به سمت رفتارهای مثبت و منفی هدایت می‌‌کنند.

روانشناس و مشاور متخصص کودک با آموزش مهارت ها و روش های علمی مقابله ای و تربیتی بخوبی والدین محترم را برای کاهش و حذف رفتارهای نامطلوب فرزندان بویژه لجبازی و نافرمانی راهنمایی و یاری میکند.

روانشناس متخصص کودک پرخاشگر

لغت “پرخاشگری” به معنای رفتاری است که طی آن سعی در آسیب رساندن به اشخاص یا تخریب اموال شود. پرخاشگری در کودکان خردسال نشانه‌ای غیرعادی است که در نتیجه آن کودک دچار اختلالات جدی در زمینه سلامت روان می‌شود.

کارشناسان شروع حداکثری رفتار‌های پرخاشگرانه را از سن ۲ سالگی و پایان آن را در حدود ۴ سالگی می‌دانند که در این سن میبایست والدین مدیریت رفتاری بیشتری داشته باشند.

محققان آسیب دیدن دختران در اثر رفتار‌های پرخاشگرانه را بیش از پسران می‌دانند. و به والدین توصیه می‌کنند نظارتی ویژه اما صحیح بر سلامت فرزندان دختر خود داشته باشند. درصورتی که فرزند آن‌ها دچار رفتار‌های پرخاشگرایانه است از راهنمایی مشاوره بهره بگیرند.

حل مشکل پرخاشگری در کودک کاری پیچیده است و به صبر و حوصله‌ی زیاد نیاز دارد. ولی با کمک گرفتن می‌توانید به نحو بهتری به هدایت عاطفی موردنیاز کودک بپردازید تا رفتار ناشایست خود را پشت سر بگذارد.

اگر فرزندتان رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز میدهد به شما توصیه میکنیم برای پیشگیری و درمان به روانشناس متخصص کودک مراجعه کنید تا با کمک مشاوران و متخصصان در این زمینه رنگ آرامش را به زندگی خود بازگردانید.

متخصص اختلالات یادگیری کودکان

ناتوانی های یادگیری طیف وسیعی از ناهنجاری ها و مشکلات را در بر می گیرد، این نقایص ممکن است در توانایی کلامی و بیانی کودکان اتفاق بیفتد، یا اینکه به شکل افت هوش ریاضی و یا حتی به شکل مشکل در خواندن و نوشتن بروز پیدا کند. در هر صورت، والدین در این مورد باید کاملا آگاهانه به رفتارها و توانایی های کودکشان توجه کنند.

باید توجه داشت که والدین و مربیان و معلمان کودک که بیشترین شناخت را از رفتارها و واکنش های کودک دارند باید به خوبی با علائم و نشانه های ناتوانی در یادگیری کودکان آشنا باشند و این مشکلات را با بازیگوشی و شیطنت کودک اشتباه نگیرند.

روانشناس کودک و نوجوان میتواند با استفاده از تخصص و دانش خود در زمینه اختلالات بالینی کودکان همچون: بیش فعالی و کاستی توجه، اختلالات یادگیری، اضطراب ها و ترس های مرضی، اوتیسم، مشکلات خواب و همچنین بسیاری از مسایل و مشکلات تربیتی نظیر: لجبازی هاف پرخاشگری ها، عدم اطاعت پذیری و رفتارهای مخالفت جویانه، دعوای فرزندان، عدم مسئولیت پذیری و … به والدین گرامی کمک شایانی نماید.

امروزه با پیچیده تر شدن مسایل اجتماعی و اخلاقی و افزایش درگیری های اقتصادی، فرایند jربیت فرزند با چالش های جدید و دشواری روبه شده است که هرگونه غفلت از آن موجب تبعات بعدی خواهد شد.

کلینیک مجهز نوروفیدبک درمانی در مشهد

واحد تخصصی نوروتراپی کودک و نوجوان

نوروفیدبک یک روش درمانی برای دریافت اطلاعات از فعالیت سلول های مغزی است و در حیطه درمان نیز به اصلاح و تقویت عملکرد سلولی مغز(امواج مغزی) میپردازد. در این روش با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای پیشرفته، بیمار نحوه اثرگذاری بر فعالیتهای مغزی را فراگرفته و میتواند باعث بهبود در فعالیت های خودتنظیمی خویش، شود.

نوروفیدبک روشی است که هدف، آن کمک به افراد برای تغییر دادن عملکرد مغزشان بدون استفاده از روش های تهاجمی است. نوروفیدبک به نوعی شرطی شدن کنشگر فعالیت الکتریکی مغز اشاره دارد که در آن به فعالیت مطلوب مغز پاداش داده میشود و از فعالیت نامطلوب مغز بازداری میشود. باور بر این است که نوروفیدبک رشد را فرا میخواند و در سطوح سلولی مغز تغییراتی ایجاد میکند و به نوبه خود کارکرد مغز و عملکرد شناختی – رفتاری را بهبود میبخشد.

درحقیقت نوروفیدبک تکنیکی است که در آن اشخاص یاد میگیرند به وسیله شرطی سازی کنشگر الگوی امواج مغزی خود را تغییر دهند. همچنین نوروفیدبک یک مدل درمانی برای تغییر یا اصلاح فرایندهای شناختی  احساسی و فیزیولوژیکی در بیماران است.

 

ویژگی های شخصیتی یک روانشناس خوب کدام اند؟

روانشناس خوب دارای ویژگی ها و نشانه هایی است که نه تنها در بررسی مدارک تحصیلی و مدارج علمی وی باید مشاهده کرد بلکه در فرآیند یک جلسه مشاوره و پیشینه کاری او به خوبی تشخیص داده شده و درک میگردد.

ما سعی میکنیم در مطالب ذیل برخی از ویژگی های شخصیتی، علمی و مهارتی روانشناس خوب را معرفی کرده و مخاطبمان عزیزمان را نسبت به انتخاب درست درمانگر و مشاور خود یاری نماییم.

– مدارک تحصیلی مرتبط

– گذراندن دوره ها و کارگاه های آموزشی

– پیشینه درمانگری خوب و رضایت حداکثری مراجعین

– دلسوز بودن و همدردی کردن با مراجع

– یک روانشناس باید شنونده ی خوبی باشد.

– مهارت های ارتباطی قدرتمند

– داشتن سلامت روان

–  رفتار و گفتار روانشناس متین و سنجیده

– رازنگهدار خوب باشد

  – پیگیری و بررسی مداوم وضعیت درمانجو

– نصیحت یا توصیه کار روانشناس خوب نیست

– روان شناس باید شکیبا و بردبار باشد.

– روان شناس به دنبال درمان است نه درآمدزایی.

مرکز خدمات رونشناسی و مشاوره آرامش ماندگار دارای یک واحد مجزا و تخصصی در زمینه کودک و نوجوان میباشد که در حال ارایه کلیه خدمات مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان، بازی درمانی فردی و گروهی، گفتاردرمانی و نوروفیدبک به مراجعین گرامی میباشد.

 

مشاوره خدمات:

همکاران ما در

واحد پذیرش

پاسخگوی شما خواهند بود

4747 66 38 - 051

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده:

آرامش ماندگار

آرامش ماندگار